Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Nuzul Quran


Nuzul quran bermaksud penurunan al-Quran apabila dtrjemahkn kpd bhsa Melayu..
Peristiwa Nuzul Al-Quran merupakan peristiwa turunnya ayat al-Qur'an yang pertama kepada Nabi Muhammad s.a.w. hingga seterusnya berperingkat-peringkat menjadi lengkap sebagaimana kitab al-Quran yang ada pada hari ini. Peristiwa Nuzul Al-Quran berlaku pada malam Jumaat, 17 Ramadan, tahun ke-41 daripada keputeraan Nabi Muhammad s.a.w. etika baginda sedang beribadat di Gua Hira, bersamaan dengan tanggal 6 Ogos 610M. Perkataan "Nuzul" bererti turun atau berpindah dari atas ke bawah. Bila disebut bahawa Al-Quran adalah mukjizat terbesar Nabi SAW maka ianya memberi makna terlalu besar kepada umat Islam terutamanya yang serius memikirkan rahsia al-Quran.





Ayat al-Quran yang mula-mula diturunkan Allah kepada Nabi Muhammad s.a.w. melalui perantaraan Malaikat Jibril ialah lima ayat pertama daripada Surah Al-Alaq.Trjmahn ayat 1-5 yang bermaksud ;
“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk). Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku. Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan tulisan.
Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”


Oleh itu,marilah kita bersame2 membace & mghafal srta memahami isi yg trkndung dlm al-Furqan yg suci...
Trdpt beberapa hadis tntg fadhilat mmbace & mghafal al-Quran.Antaranya ialah..

"Sebaik-baik kamu adalah yang mempelajari al-Quran dan mengajarnya"
(HR. Bukhari)

"Mereka yang membaca dan mahir al-Quran, ia akan bersama para malaikat pencatat yang mulia. Mereka yang membaca Al-Quran tetapi tidak lancar bacaanya dan susah baginya untul membaca maka untuknya dua pahala."
(HR. Bukhari dan Muslim)

"Bacalah al-Quran karena sesungguhnya ia akan memberi syafa'at kepada pembacanya pada Hari Kiamat"
(HR. Muslim)

"Tiada ada hasad kecuali pada dua perkara: Orang yang Allah berikan kepadanya al-Quran maka dia membacanya siang dan malam. Dan orang yang Allah berikan kepadanya harta maka ia menafkahannya siang dan malam. "
(HR. Bukhari dan Muslim)

dan byk lg hadis2 yg mnergkn tntg fadhilat mmbace & mghafal al-Quran...
begitulah kebaikan yg al-Quran berikan kpd sesiapa yg mmbce,mmhami,mghafal & mengamalkn sgl perintah Allah yg trkndung dlm al-Quran...

ayuh shbt sume...same2 kite renungkan & brsme2lh kite mengamalknnye.....
insyaAllah Allah akn mmberi gnjaran yg setimpal dgn kebaikan yg kite telah lakukn....
=)

Catat Ulasan for "Nuzul Quran"