Perompak Hati - MaisarahSidi.com

KLIK> Daftar Percuma Narratrs - Jana Income USD Menerusi Instagram

19 October 2010

Perompak Hati

Tahun 2005

"Kringgggggggggggggg!!!!!"

Siren kecemasan asrama berbunyi nyaring.Kelihatan beberapa ahli exco tertinggi asrama (ESTIMA) berlari-lari anak ke sana ke mari.Wajah masing-masing kelihatan cemas.Di satu sudut presiden asrama,Wardatul sedang menjelaskan sesuatu kepada warden asrama.Penghuni-penghuni asrama yang lain sudah memenuhi beranda asrama untuk mengetahui apa yang terjadi.Dari foyer tingkat tiga asrama,seorang pelajar sedang memerhatikan semua yang berlaku dengan senyuman sinis.

"Hahahahaha..baru kau tahu siapa aku.."Pelajar itu berbisik perlahan.Senyuman sinis tidak lekang di bibirnya.Dari beranda tempat dia berdiri,dia dapat memerhatikan sebuah ambulans memasuki pintu pagar asrama dan berhenti di dataran.Seorang pelajar perempuan dibawa masuk ke dalam ambulans.Keadaannya parah.Darah mengalir tidak henti-henti dari kepalanya yang cedera dan luka-luka lain di badannya.

"Aku rasa ni semua kerja kau kan.."Satu suara menyinggah di telinganya.Pelajar itu pantas menoleh.Seorang gadis berbaju kurung biru muda sedang berdiri di tepi tangga.Pandangannya tajam.Namanya Sakinah.

"Huh..apa kau cakap nih?"

"Jangan buat-buat tak faham lah...Iq,ko yang buat semua nih kan..kau belasah budak tuh sbb dia x bagi kau duit kan??"Iqlima' atau dipanggil Iq merengus.

"Kau ade bukti ke.."balasnya dengan suara mengejek.Senyum sumbing dihadiahkan pada Sakinah.Memang..memang dia yang buat semua tu.Tekanan hidup asrama,harapan menggunung guu-guru pada dia yang merupakan pelajar harapan asrama,masalah keluarga..semuanya menyumbang kepada perlakuannya itu.Tapi sampai sekarang dia masih bebas kerana ketiadaan bukti.Lebih-lebih lagi dia anak emas guru-guru.

"Bukti???Mungkin xde tapi tu ha..yang tengah tengok kau sekarang..Yang Maha Khalik..yang Maha Melihat..xde satu pun yang terlepas dari pandangannya..cctv Allah itu buktinya.."Sakinah bersuara tegas.Iqlima' tersengih.


"Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang ghaib di langit dan di bumi.Dan Allah maha melihat apa yang kamu kerjakan."


(49:18)


"I wonder...kenapalah kau nih asyik dapat anugerah PRS cemerlang je..rupa-rupanya suka jaga tepi kain orang.."Iqlima' datang merapat pada kawannya itu.Jari-jemarinyanya laju mencekak dan menekan leher Sakinah hingga rapat ke dinding.

"Hei..aku taulah kau tu ketua exco displin..tapi jgn suka-suka hati je tuduh orang kalau xde bukti..kalau ye pun aku peras ugut budak tu n pukul dia..apa kau kisah..jangan sibuk hal aku boleh tak.."Iqlima' bersuara bengis.Matanya tajam menentang wajah Sakinah.

"Memang...memang tak boleh..tak boleh kalau x sibuk.."Sakinah berusaha bersuara walaupun suaranya tersekat-sekat bila lehernya diperlakukan sebegitu.Sukar untuk bernafas apa lagi bersuara.

"What??"Membesar biji mata Iqlima' mendengar jawapan Sakinah.Leher Sakinah dilepaskan.Terbatuk-batuk gadis itu dibuatnya.

"Sebab kita kawan..saudara sesama islam..aku tak akan biarkan kau terjebak dalam dunia yang rosak..dulu kita kan kawan baik..dah janji nak masuk syurga sama-sama.."

"Sekarang tak lagi.."Iqlima' pantas memotong.Memang sejak Sakinah dinaikkan pangkat sebagai ahli ESTIMA,mereka sudah tak rapat lagi.Sakinah terlalu sibuk dengan tugas dan tanggungjawabnya.Iqlima' rasa terpinggir.Di situlah segala-galanya bermula.Episod kemunculan pemeras ugut dan pembuli.Semuanya dipelopori Iqlima'.

"Tapi aku masih anggap kita kawan..aku tau aku salah bila abaikan kawan sendiri tapi kenapa sampai sejauh ni kau berubah Iq..kau ingat selamanya kau dapat bersembunyi di sebalik status pelajar ranking 1 kat sekolah nih.."Iqlima' mendengus.Dia berpaling dari menghadap Sakinah.Sakinah cuba memeluk Iqlima' dari belakang tapi Iqlima' pantas menepis.

"Kalau kau nak aku letak jawatan dan berada di sisi kau semula pun aku sanggup..Aku janji yang aku akan bersama kau..aku dah tak sanggup tengok kau buat semua kerja kau nih.Kesian adik-adik yang jadi mangsa kau...kesian diri kau jugak..jangan biarkan hidup kau musnah Iq.."Sakinah cuba memujuk.Tapak tangannya cuba diletakkan ke atas bahu Iqlima'.Iqlima' tak pula menepis.Mungkinkah hati Iqlima' sudah lembut sedikit,detik hati Sakinah.Namun,lain pula yang keluar dari mulut Iqlima'.

"Kau ingat senang aku nak percaya???"Iqlima' memuntahkan soalannnya.Namun sebelum sempat Sakinah menjawab,Iqlima sudah bergerak menuruni anak tangga.

"Jangan sibuk hal aku..Aku pukul orang ke apa ke...its out of your business.."Sempat Sakinah menangkap laungan Iqlima'.Perlahan dia mengeluh kecil.





**********************************************************************************


Tahun 2012

"Kak Iq.."Tanpa salam atau ucapan,tubuh Iqlima' diterpa Qurratun Ain.Iqlima' tersengih.Anak usrahnya yang seorang tu memang manja.Baru sahaja dia melangkah masuk ke rumah anak-anak usrahnya dia sudah diterpa sebegitu.Dia balas pelukan erat tu dengan usapan penuh kasih sayang pada belakang tubuh Qurratun Ain.

"Tak sangka akak nak kawin dah..sedihlah saya macam nih..dah xleh nak manja-manja ngan akak..mesti cik abang akak marah nanti.."rengek Qurratun Ain.Pelukan dilepaskan.

"Qurratun Ain...pergi usrah sebab nak manja-manja dengan akak ke sebab Allah.."Iqlima' bersuara lembut.Bahu Qurratun Ain dipaut.Mereka melangkah masuk ke ruang tamu.Di situ Jasmin sudah menunggu.

"Sebab nak bina batas kak..supaya dapat develop diri jadi penggerak dakwah yang berkualiti."sahut Jasmin,tolong menjawab.Qurratun Ain mencebik.

"Yela..saya tau la..tapi sayanglah..."Qurratun Ain duduk di atas sofa kembar satu.Tangannya disilangkan memeluk tubuh.Iqlima' pula mengambil di sebelah Jasmin di sofa berkembar dua.

"Sayang apanya.."Wardah,adik usrah Iqlima' yang seorang lagi bersuara.Dia baru keluar dari bilik.

"Sayang naqibahlah...lepas ni kena berkongsi kasih dengan suami dia pulak.."Serentak semua yang mendengar ketawa.Terasa lucu peula mengenangkan adik-adik usrah yang kena berebut kasih dengan suami kakak usrah mereka.

"Adik-adikku..kenalah ingat apa niat kita..kita join usrah untuk tarbiyyah diri.x kisahlah sapa naqibah..dah kawin ke belum..yang penting tarbiyyah kita jalan..Rasulullah dulu kawin je kan..malah masa baginda mula-mula berdakwah dulu baginda dah kawin dah pun tapi tengok dakwah baginda..berkembang luas kan.."Iqlima' lembut berbicara memberi nasihat.Suaranya bagai air sejuk yang mengalir membasahi hati yang kering,cukup menarik semua orang mendengar nasihatnya.

"Betul tu kak...Ain nih..cuba betulkan niat sikit.."Jasmin cuba menyakat.Dia memang yang paling nakal antara mereka bertiga.Iqlima' tersenyum senang.Adik-adik usrahnya memang saling-melengkapi.Seorang manja,seorang nakal dan suka menyakat.Wardah pula agak pendiam tap buah fikirannya tajam dan sentiasa bertindak matang.Mereka memang membentuk support system yang baik.Mungkin inilah hasil ukhuwwah yang menghasilkan sinergi antara mereka.

"Tula...terfikir gak benda tu..sampai bila nak attach dengan akak...satu hari nanti saya pun nak kawin gak..hehe.."Sempat pula Qurratun Ain berangan tentang dirinya.Pantas tangan Iqlima' mencubit mesra paha Qurratun Ain.

"Dia pula sibuk nak kawin..akak ni kelam-kabut lagi..banyak benda betul kena fikir..ingat kawin senang je....susah jugak ye...ni ha...akak datang sini nak bawak korang tengok baju pengantin akak..korang dah siap belum nih..Ni kenapa pakai baju tidur lagi nih???"Iqlima' bertanya sementelah melihat Wardah masih lagi berbaju tidur.Wardah tersengih.Dia pantas bergerak menuju ke biliknya.

"Saya dah mandi..tinggal nak salin baju je..akak duduk jap..nak makan,makan je..buat cam rumah sendiri..cam x biasa je..."Separuh melaung Wardah bersuara bila tubuhnya hampir hilang di baiik pintu.Qurratun Ain dan Jasmin pun sudah menghilang ke dalam bilik maasing-masing untuk bersiap.Iqlima hanya mengeleng melihat telatah adik-adiknya itu.Itulah keluarga usrahnya..yang disayangi..

*********************************************************************************


Tahun 2005

"Aku mintak maaf..Tak sangka pulak cikgu ambik tindakan drastik pada kau.."Sakinah menghulur tangan untuk berjabat tangan.Iqlima hanya senyap.Tidak terdetik di hatinya untuk menyambut huluran tangan Sakinah.Sebenarnya hatinya cukup panas dengan hukuman yang baru diterima dari pihak sekolah.Pindah sekolah atas kerelaan sendiri atau dibuang.

"Gembiralah kau aku dah takde..exco displin dah xde halangan bila taiko buat jahat dah berambus.."Iqlima' bersuara dingin.Sakinah hanya diam.Dia sebenarnya tak menyangka hukuman keras dikenakan pada Iqlima'.Sangkanya Iqlima' hanya akan digantung.Dalam hati dia rasa bersalah pula sebab membuat laporan.Setelah beroleh bukti yang cukup untuk membawa Iqlima' ke muka pengadilan dia tanpa berfikir panjang terus membuat laporan.Sekarang barulah terdetik sedikit penyesalan.

"Aku harap kau berubah lepas ni..jangan jadi jahat lagi please.."pinta Sakinah penuh pengharapan.Iqlima' menjeling tajam.

"Woi,cepatlah berambus!!"

"Keluar dari sekolah ni...Harap muka je pelajar cemerlang tapi pembuli!!"

"Ingat anak emas cikgu selamat ke..padan muka!!"

Beberapa suara sumbang pelajar dari beranda asrama mengganggu sedikit perbualan dingin mereka.Iqlima' menarik nafas panjang.Sekilas dia memandang pelajar-pelajar yang memerhatikan dari beranda.Setelah kejahatannya terbongkar,semua penghuni asrama mengutuknya.Memang sebelum ni kejahatannya tersembunyi sebab dia tak pernah menunjukkan muka..segalanya dilakukan di sebalik kaca mata hitam dan hoody.Kalaulah Sakinah gagal menemui kaca mata hitam dan hoody yang dia gunakan,tentu dia masih selamat.

"Sekarang semua orang dah tau aku jahat..thanks a lot to you.."Iqlima' memandang wajah Sakinah yang sedang berdiri di hadapannya.Kalau ikutkan hati dah lama dia ingin membelasah Sakinah tapi dia cukup maklum Sakinah mempunyai ilmu pertarungan yang lebih hebat darinya.Hanya gayanya sahaja yang lembut dan solehah.Sakinah melepaskan nafas berat.

"Take care..aku sentiasa doakan kau..semoga dapat 9A PMR.."Sakinah bersuara tenang.Iqlima' mencebik.Tanpa berkata apa-apa,dia berpaling dan mengatur langkah keluar dari pintu pagar Asrama Pusat Puteri.



**********************************************************************************


Tahun 2012

"Makin dekat nak kawin ni makin seram pulak..rasa cam nak nangis pun ada.."Bergetar Iqlima' bersuara.Adik-adik usrahnya yang menemaninya sedari tadi memandang pelik.

"Saya rasa normal lah kan...semua orang rasa camtu.."Wardah cuba menenangkan hati Iqlima'.Mereka sedang duduk di Cafe Nero setelah penat berpusing-pusing sekitar shopping kompleks mencari barang hantaran.Iqlima' anak tunggal maka adik-adik usrahnya lah yang dijadikan teman.

"Yela..akak akan naik ke tangga kedua,baitul muslim.Suami akak pun akak tak tau sapa.waaa...betul rse nak nangis nih..boleh tak...sob3x??"Bergenang air mata Iqlima'.Jauh di sudut hati memang dia terasa takut.Segala keputusannya untuk melangkah setapak lagi ke alam perkahwinan hanya semata-mata berpandukan solat istikharah yang dilakukan sebaik pinangan dari seorang ikhwah diterimanya.

"Boleh kak..nangislah tapi ingat tak akak pernah cakap kat kitorg..daei boleh nangis dua minit je..x boleh lebih.."Qurratun Ain memulangkan semula ayat yang pernah diucapkannya pada mereka ketika usrah.

"Tapi untuk daei yang super saiya macam akak nih..seminit setengah cukuplah.."Jasmin pula menyambung dengan usikan nakalnya.Terhambur ketawa kecil dari yang lain.Iqlima' tersengih..terhibur..geram pun ada.

"Pandai betul kenakan akak ye..nanti akak suruh korang bayar sendiri bil makan ni baru tau.."Iqlima' cuba mengugut.Wajahnya sengaja di 'serius' kan.Terbeliak biji mata ketiga-tiga adik usrahnya.

"Ala akak...cafe nero ni sikit punya murah makanan dia....tak mampu lah..."Qurratun Ain cuba meraih simpati.

"Ntah akak...pokailah kitorg.."Iqlima' sengaja buat tak dengar.sengaja menguji sejauh mana adik-adik usrahnya hendak memujuk.

"Takpelah...biar duit scholar kita bulan ni habis..dah orang tu bawak kita makan tempat mahal..ingatkan dia nak belanja.."Jasmin membuat mimik muka sedih..Suaranya mendayu-dayu.Pasrah habis..Tergelak Iqlima' dibuatnya.Pantas dia berdiri.

"Ok..ok..akak bayar.."



**********************************************************************************


Tahun 2006

"Iq.."

Iqlima' membesarkan biji matanya seolah-olah tak percaya apa yang dilihatnya.Sakinah sedang berdiri di hadapannya.Dan gadis itu memakai baju seragam yang sama sepertinya.Baju putih dengan tudung hitam dan kain hitam,pakaian seragam rasmi untuk pelajar Sekolah Menengah Hidayah.

"Kenapa??Tak percaya??"Sakinah berjalan rapat ke tubuh Iqlima' dan pantas tubuh itu dipeluknya..dirangkul erat penuh kasih sayang.

"Why??"Terkedu Iqlima'.Suaranya hampir sahaja tak keluar.Terkejut dengan kehadiran Sakinah.Lebih-lebih lagi dengan status sebagai pelajar di situ.Tubuhnya kaku tak dapat memberi respons pada pelukan Sakinah.Sakinah tersenyum lebar mendengar soalan Iqlima'.Dia sudah menjangka.

"Why??Untuk Iq lah...kan aku dah janji nak bersama di sisi kau.Kan kita pernah janji nak beriringan ke syurga.kalau kau tergelincir takkan aku nak biarkan pulak..you are not only my friend tapi jannahmate also.."Sakinah yakin bersuara.Terasa ada air panas yang bertakung di tubir mata Iqlima'.Ah,egoku tak serapuh ni,detik hatinya.

"Kenapa sampai sanggup tinggalkan APP...jawatan kau yang sikit punya besar dalam ESTIMA..aku nih hanya budak jahat yang dicampak ke sini..aku belum jadi baik pun walaupun dah ade kat sekolah agama.."Iqlima' bersuara perlahan tapi tegas.Sengaja dikeraskan nada suaranya agar keegoan yang mula rapuh dan keterharuan yang terbit di hatinya tidak terkesan.

"Semua tu tak menjamin syurga.Kalaupun semua tuh dapat beli syurga,hatiku takkan senang selagi kawan aku yang seorang ni x bersama aku.."

"Tapi aku jahat..."Iqlima' mula lemah.Hatinya runtun mendengar bicara Sakinah.Air mata yang ditahan gugur setitik demi setitik.

"Iq....pintu untuk kita berubah dan bertaubat sentiasa terbuka..Allah pun ada berfirman dalam surah albaqarah ayat 222,sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang bertaubat dan menyukai orang-orang yang menyucikan diri.."Halus bicara Sakinah memujuk Iqlima'.Tubuh Iqlima' kembali dipeluknya erat..

"Kita sama-sama jadi baik ea.."Perlahan Iqlima' mengangguk,akur dengan kata-kata Sakinah.Sakinah senyum..Ya Allah,seorang lagi hambamu kembali kepadaMu..

Sabda Rasulullah saw,

"Sesungguhnya setiap kalian ada yang beramal dengan amalan penghuni syurga hingga jarak antara dia dengan syurga hanya sehasta lalu suratan takdir mendahuluinya sehingga dia beramal dengan amalan ahli neraka,lalu dia masuk neraka.Ada juga di antara kalian yang beramal dengan amalan penghuni neraka hingga jarak dia dengan neraka hanya sehasta lalu suratan takdir mendahuluinya sehingga dia beramal dengan amalan ahli syurga maka dia pun masuk syurga."


(H.R Bukhari Muslim)





**********************************************************************************


Tahun 2012

"Ya Allah..kuatkan hatiku..."Hampir menangis Iqlima' menadah tangan meminta kekuatan daripada Allah.Malam itu malam pertama dia bertemu suaminya.

"Iqlima'..."Satu suara merdu memanggil dari belakang.Iqlima; yang sedang menghadap tingkap mengembus nafas perlahan.Hatinya berdebar-debar.Perlahan-lahan dia berpaling.

"Ya Allah!!!!"Terpana Iqlima'.Semput nafasnya.

"Kenapa??terkejut??"Ikram tersengih.Iqlima' mengurut-ngurut dadanya yang hampir meletup.Mana taknya,rupa-rupanya ikhwah yang menikahinya ialah abang kandung Sakinah.SubhanaAllah..Ikram menarik Iqlima' agar duduk di atas katil bersama-sama.Spontan Ikram membaringkan Iqlima' di pehanya.

"Sakinah.."Sejenak Iqlima' terbayangkan Sakinah..atau lebih tepat arwah Sakinah.Kawan,sahabat yang pernah berjanji untuk beriringan bersama ke syurga.Dia dijemput pulang Rabb setahun selepas dia memimpin Iqlima' ke jalan tarbiyyah.Hiba hatinya saat kehilangannya.Ya Allah..tempatkanlah dia tempat yang sebaik-baiknya.

"Kalau dulu Allah hadiahkan Sakinah untuk sayang..untuk pimpin sayang ke jalanNya...sekarang Allah bagi abang pada sayang...untuk pastikan sayang berpegang lebih teguh di jalanNya..dulu sayang dapat sahabat sekarang sayang dapat suami..Dalam diri Sakinah ada abang dan dalam diri abang ada Sakinah..indah tak percaturan Allah tuh..."Ikhwan bertanya dengan suara berbisik.Iqlima' dapat mendengar segala butir bicara Ikram dengan jelas kerana mulut Ikram rapat ke telinganya.


"Allah tahu saya rindukan Sakinah.Sebab tu dia hadiahkan abang..sebagai pengubat rindu..penawar hati,"Sayu suara Iqlima' menjawab.Ikram senyum senang.Dahi Iqlima' dikucup.


"Tahu tak kenapa abang pilih sayang.."soal Ikram tiba-tiba.Terangkat kening Iqlima'.Haah ea...kenapa ye..


"Sebab saya baik..lawa pula tuh.."Iqlima' tersengih.Puji diri sendiri.Ikram tertawa kecil.


"Taklah...lawa xde makna tau bila dah tua nanti...Abang pilih sayang sebab sayang perompak hati..."


"Perompak hati??"Iqlima' termangu.Kalau ye pun Ikram ni amik sastera dulu..dengan isteri pun nak bagi sajak ke..


"Sakinah pernah citer pasal sayang dulu..dan bagi abang...sayang adalah perompak hati..kalau zaman dulu sayang curi hati orang dan calarkan hati mereka dengan perbuatan yang tak petut cam peras ugut dan whatsoever..sekarang..sayang curi hati orang dan kembalikan mereka pada Allah..dan hari nih hati abang pula dicuri.."Panjang lebar Ikram bercerita.Iqlima' jadi malu bila kisah dulu diceritakan semula.Zaman jahiliyyahnya..


"Ooooo...abang ni malulah kenangkan zaman dulu..."Ikram tersenyum..


"Takpelah sayang..Esok pagi abang nak bawa sayang pergi kubur Sakinah..Sekarang sayang tidurlah.."Ikhwan mengusap-usap rambut isterinya perlahan penuh kasih sayang.


"Tidur??kat sini??peha abang nih?"Iqlima'meminta kepastian.Ikram hanya mengangguk.


"Haah..rapatkan kepala sayang ke dada abang.biar dekat ke tulang rusuk.Kan sayang dijadikan dari tulang rusuk abang untuk dilindungi..so kenalah tidur dekat sini.."Iqlima' tersengih..romantiklah suami aku nih..jiwang pun ade jugak..tanpa sedar Iqlima' mengikut katanya tanpa banyak bicara.Hatinya penuh rasa cinta pada hubungan yang halal ini.


Di matamu tersimpan cinta yang suci


Serta mendalam pernikahan dari beda dunia


Meski kau terbiasa hidup tanpa perih


Namun kau ikhlas hidup bersahaja


Namun bahagia


Duhai pendampingku


Akhlakmu permata bagiku


BUat aku makin cinta


Tetapkan selalu


Janji awal kita bersatu


Bahagia samapai ke syurga.


Maafkan aku jika tak bisa sempurna


Karena ku bukan lelaki yang turun dari syurga

Ketulusan hatimu anugerah hidupku


Doakan langkah kita tak berpisah


Untuk selamanya..

.::edcoustic-Duhai Pendampingku::.

-TAMAT-

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda