Rokok Oh Rokok . . . - MaisarahSidi.com

KLIK> Daftar Percuma Narratrs - Jana Income USD Menerusi Instagram

22 December 2010

Rokok Oh Rokok . . .



Rokok . . . sedap ke? entah,tak penah rase pun. Ape yang hebat sangat rokok ni? Katenya dapat release tension (lelaki la yang kate..tak terkecuali juga wanita). Harga rokok,ade mahal dan ade yang murah. Ape bezanya kedua-dua rokok ni? Nak kate rokok mahal lebih menyihatkan badan,tak pulak...rokok murah pun same je. Jadi, ape perbezaannya? Tanye la pada perokok..ekekeke...


Surat khabar Berita Harian semalam ( 20 Dis. 2010) , telah mengatakan bahawa rokok murah adalah beracun. Rokok murah yang jugak *haram ni (ade ke rokok yang halal ???) menggunakan pelbagai jenama dijual dengan meluas di pasaran tempatan amat berbahaya kerana dipercayai mengandungi paras tar dan nikotin yang tidak dibenarkan serta penggunaan daun tembakau yang tidak memenuhi piawaian Lembaga Tembakau Negara. (ni sebahagian yang ade lam newspaper tu).

Lambakan rokok murah juga memberi kesan yang buruk kepada kerajaan. Kerajaan dikatakan kerugian lebih RM1 billion setahun kerana pengeluarnya tidak membayar *duti eksais dan cukai jualan 26 sen bagi setiap batang rokok atau RM5.20 bagi sekotak rokok.
Menteri Kesihatan, Datuk Seri Liow Tiong Lai berkata, penjualan rokok murah secara meluas akan membantutkan usaha kerajaan untuk mengekang pembeli membeli rokok,khususnya yang berumur bawah 18tahun. Beliau juga berkata,faktor harga penting. Disebabkan itu, kerajaan naikkan cukai dan tetapkan harga minimum dengan harapan pengguna khususnya remaja atau pelajar yang baru mula merokok, akan berhenti kerana tidak mampu membelinya tetapi keadaan ini (lambakan rokok haram) akan membantutkan usaha kerajaan.


ish3...betol2 bahaye

Rokok murah ni agak popular dalam kalangan pelajar. Yela, sesuai dengan budget diorang. Pelajar. . .memang mesti ambil kisah tentang rokok ni. Bukannye nak mempromosi rokok mahal pulak. Tak kira murah atau mahal, kedua-duanya memberi kesan yang buruk walaupun bukan dalam jangka masa yang singkat.Seelok-eloknya berhenti la merokok, tak de faedah pun.

Konklusinye,,tak payah le merokok,mengabihkan duit je. Memang mengabihkan duit. Umur pun pendek. Ingatlah orang yang tersayang. So, renung-renungkan dan selamat beramal :)

*rokok haram = rokok yang tidak dibayar cukai dn tidak mematuhi peraturan yang ditetapkan
antaranya dijual kurang daripada harga minimum RM7 @ tidak memaparkan
amaran kesihatan bergambar.
= menggunakan dakwat MY palsu di bahagian bawah kotak rokok.

sumber : Berita Harian

No comments:

Post a Comment

Terima kasih atas komen anda