18 November 2012

Sejarah Pendaftaran Kenderaan

Sejarah Pendaftaran Kenderaan
English: Lego car animation created by slow-mo...
English: Lego car animation created by slow-motion. (Photo credit: Wikipedia)
18/11/2012
4 Muharram 1434H


Sejarah pendaftaran kenderaan bermula selepas British datang ke Tanah Melayu menjelang Perang Dunia Pertama. Pemberian nombor plat A B C D dan lain-lain ditentukan berdasarkan kemampuan penduduk di sesebuah negeri untuk memiliki kenderaan.

Kenapa Perak bermula dengan A ?

Plat kenderaan di Perak bermula dengan huruf A kerana ketika itu, penduduk Perak merupakan orang pertama yang mampu untuk memakai kereta dan Perak juga mencatatkan jumlah pemilikan kenderaan paling tinggi ketika itu. Ketika itu, Perak lebih maju berbanding negeri-negeri lain kerana adanya bijih timah.

Kebanyakannya kereta yang dipakai di negeri ini bukanlah dari penduduk tanah melayu itu sendiri tetapi dipakai oleh pemerintah British bertugas di Perak.

Pada tahun 1914, jalan raya dibina menghubungkan ke Kinta membuatkan penggunaan kereta semakin meluas.

Berdasarkan penentuan sebegitu maka dapat dikatakan bahawa negeri kedua yang memiliki kereta ialah Selangor (Plat B) di ikuti oleh Pahang (Plat C) dan Kelantan (Plat D).

Penentuan plat kenderaan selepas itu kemudiannya diubah berdasarkan huruf permulaan sesebuah negeri.

Plat lesen kenderaan di Malaysia bermula dengan huruf tertentu mengikut negeri atau fungsi.


Permulaan Huruf Pendaftaran Kenderaan Mengikut Negeri :



A = Negeri Perak

B = Selangor

C = Pahang

D = KelantanE = Sabah-Sebelum tahun 1980-an

EJ: Jesselton (Sekarang Kota Kinabalu sejak 1968)

ES: Sandakan

ET: Tawau

ED: Lahad Datu

EU: Keningau

EK: Kudat

EL: Labuan

F = -tiada-

G = -tiada-

H = Teksi

I = -tiada-

J = Johor

K = Kedah

KV = Langkawi

L = Labuan

M = Melaka

N = Negeri Sembilan

O = -tiada-

P = Pulau Pinang

Q = Sarawak

QA dan QK: Kuching

QB: Sri Aman

QC: Samarahan

QL: Limbang

QM: Miri

QP: Kapit

QR: Sarikei

QS: Sibu

QT: Bintulu

R = Perlis

S = Sabah, dulu E

SA: Kota Kinabalu

SB: Beaufort

SD: Lahad Datu

SK: Kudat

SS: Sandakan

ST: Tawau

SU: Keningau

T = Terengganu

U = -tiada-

V = -tiada-

W = Kuala Lumpur

X = -tiada-

Y = -tiada-

Z = Tentera

Z: Pemerintah Tertinggi Tentera Malaysia

ZA ke ZD: Tentera

ZL: Tentera Laut Malaysia

ZU: Tentera Udara Malaysia

ZZ: Kegunaan staf Kementerian Pertahanan Malaysia

JMF: Askar Timbalan Setia Negeri Johor



07 November 2012

Kisah Seorang Anak Di Dalam Rahim Yang Di Gugurkan ..

Cerita sekadar berkongsi pengajaran dan peringatan.



Bulan 1: Bu , panjang adik cuma 2cm , tp adik sudah ada dalam

badan ibu .. Adik syg ibu , bunyi degupan jantung ibu menjadi musik terindah yang mnemani adik di sini ..

Bulan 2: Bu , adik dah boleh merasa jari jemari , disini terasa hangat bu , nanti kalau adik dah keluar , ibu janji nanti kita main sama2 ye ..

Bulan 3: Bu , biar pun adik blm
tau jenis jantina adik , tp apapun adik harap ibu & ayah bahagia apabila adik dilahirkan .. Jgn menangis ya bu , kalau ibu mnangis , adik juga ikut menangis ..

Bulan 4: Bu .. rambut adik dah mula tumbuh , adik dah boleh menggerakan kepala ke kiri dan kanan ..

Bulan 5: Bu .. tadi jumpa dokter ya , doktor cakap apa ..? Αpa benda D&E tu bu .? Αdik tak kan di apa-apa kan ya bu ..?

Bulan 6: Ibu jumpa dokter tu lagi ya ..? Bu ,tolong bagi tau doktor tu , adik di sini sihat-sihat je ..! Tapi kenapa doktor tu masukkan benda tajam ..? Benda tajam tu mula memotong rambut adik , bu tlong adik , adik takutt .. Benda tajam tu pula memotong kaki adik , sakiittt bu .. Walaupun adik dah tiada kaki , adik msih ada tangan yg boleh memeluk ibu .. Bu, kenapa benda itu skrg memotong tangan adik , ibu tolong adik .. Adik janji tak akan nakal-nakal dengan ibu .. Tapi , biarpun adik sudah tiada tangan dan kaki , adik masih ada mata & telinga untuk melihat senyuman ibu , mendengar suara ibu , tapi .. Benda itu skrg sdh mula memotong memutuskan leher adik , ibuuuuuu .. Maaf bu .. Beri lah adik kesempatan hidup , adik syg ibu , adik teringin nak memeluk ibu ..

Bulan 7: Bu , adik di sini sihat-sihat je, adik dah berjumpa dengan Tuhan di Syurga , Tuhan telah mengembalikan semua organ tubuh adik yang dipotong benda tajam itu , Tuhan telah menyuruh bidadari menjaga , memeluk , memegang tangan , menggendong adik dgn lembut , dan lalu Tuhan membisikan memberi tahu apa itu D&E .. Kenapa ibu tetap melakukannya ..? Kenapa ibu tak nak bermain dengan adik ..? Αpa salah adik bu ..? Ibu bertaubat ya , semoga Tuhan menempatkan ibu di sini , nanti kita main-main disini , dan jangan lupa , ajak ayah juga ya bu .. ♥

* terlalu cepatkah seorang bayi yang belum smpat di lahirkan ke dunia ini mendapatkan perlakuan sekeji itu dari ibu bapa kandungnya ..???


“Wa la taqrabu al-zina (Janganlah kalian mendekati zina)”.
JAUHILAH ZINA WAHAI DUA ANAK MANUSIA!!!!!!!!!!