Menu

29 November 2013

Tempahan Design Blog: Blog Rabiatuadawiyah

25 Muharram 1435H

Nak buat tempahan edit/design/customize blog dengan harga yang berpatutan?
Klik sini --> http://maisarahmyblog.blogspot.com/p/editdesigncustomize-blog.html
PM ke FB Blog Bingkisan Hati jika berminat ye ^_^

Kalau nak buat tempahan doodle pun boleh.


Jom terjah blog ungu + hitam ni ^_^


Yang ini edit full template (termasuk coding installation), header, body, footer, menutab, banner, cantikkan kotak komen, cursor dan iklan percuma selama sebulan di blog Bingkisan Hati.



Template blog



Banner


25 November 2013

Perak bentang bajet lebih RM1 billion bagi 2014

21 Muharram 1435H




IPOH - Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir hari ini membentangkan Bajet 2014 Perak berjumlah RM1.01 bilion dengan lima fokus utama untuk kesinambungan pembangunan negeri dan kesejahteraan rakyat.

Bajet bertemakan "Negeri Amanjaya, Rakyat Sejahtera" itu menggariskan usaha untuk menggerakkan pembangunan ekonomi yang menjana kehidupan berkualiti, membentuk modal insan yang berdaya saing, keterlibatan masyarakat dalam mensejahterakan rakyat dan membina masa hadapan yang cemerlang, memperkukuh pentadbiran responsif dan inovatif serta meningkatkan jaringan infrastruktur dan kemudahan awam.

"Berbekalkan kekuatan serta potensi sedia ada dan ditokok dengan orientasi kecekapan yang dipertingkatkan dari semasa ke semasa, kerajaan negeri yang diterajui Barisan Nasional beriltizam untuk memenuhi segala janji pada Pilihan Raya Umum ke-13, iaitu janji meneruskan usaha memajukan negeri," katanya ketika membentangkan Bajet 2014 Perak pada persidangan Dewan Undangan Negeri hari ini.

Zambry berkata daripada keseluruhan peruntukan, sebanyak RM673.63 juta adalah untuk perbelanjaan mengurus dan RM338.98 juta untuk perbelanjaan pembangunan.

"Bajet 2014 yang disediakan berjumlah RM1,012.6 juta yang dibiayai oleh anggaran hasil dan terimaan pembangunan berjumlah RM970.14 juta, justeru menyebabkan defisit yang dianggarkan RM42.46 juta," katanya.

Zambry berkata semenjak 2009, kerajaan negeri telah setiap tahun menyediakan bajet defisit.

"Bagaimanapun, pada setiap tahun berkenaan, bajet negeri telah berakhir dengan lebihan, kecuali Bajet 2013 yang belum ditutupkira akaunnya," katanya.

Memperincikan usaha kerajaan menggerakkan pembangunan ekonomi yang menjana kehidupan berkualiti, Menteri Besar menyenaraikan beberapa langkah termasuk pembangunan bandar-bandar baharu dan pekan kecil, meneruskan agenda pembangunan lestari serta memantap dan memperkukuh sektor pertanian, penternakan dan pelancongan.

Katanya sebanyak RM8 juta diperuntukkan masing-masing bagi sektor pertanian dan pelancongan manakala sebanyak RM9 juta bagi sektor penternakan.

Bagi membentuk modal insan yang berdaya saing, beliau berkata sebanyak RM53.8 juta diperuntukkan bagi melaksanakan program pembangunan modal insan antaranya Dermasiswa, Program Pengupayaan Mahasiswa, Program Pemetaan Minda, bantuan sekolah dan tuisyen, Tabung Pendidikan Negeri serta Program Kecemerlangan Murid Orang Asli.

Zambry berkata sebanyak RM154.56 juta diperuntukkan bagi memastikan keterlibatan masyarakat dalam mensejahterakan rakyat dan membina masa hadapan yang cemerlang.

Katanya langkah itu dilakukan melalui program melestarikan sosio budaya dan pengupayaan aktiviti masyarakat, program kesejahteraan rakyat, pembasmian kemiskinan, pewujudan kluster ekonomi keluarga serta program mikro-kredit.

Beliau berkata bagi mengukuhkan pentadbiran yang responsif dan inovatif, sebanyak RM7 juta diperuntukkan untuk membangunkan ilmu, kemahiran dan latihan kepada semua kelompok yang memberikan perkhidmatan kepada rakyat bermula daripada ketua kampung, penghulu, kakitangan dan pengawal pentadbiran negeri melalui latihan yang dikendalikan oleh Majlis Transformasi Negeri Perak (MANTAP).

Sebagai usaha memantapkan jaringan infrastruktur dan kemudahan awam, Menteri Besar berkata sebanyak RM98 juta diperuntukkan untuk projek di bawah Jabatan Kerja Raya, Jabatan Pengairan dan Saliran serta penyediaan infrastruktur lain. - Bernama


Nota BBH: RM53.8 juta untuk pendidikan, ape lagi orang Perak. Moh belajo rajin-rajin.


Sumber: Sinar Harian



22 November 2013

Cerpen | KALAU TAK SUKA, PULANGKAN.

Cerpen | KALAU TAK SUKA, PULANGKAN.


Gambar hiasan.
  
 Kereta dihentikan betul-betul di hadapan rumah. Pintu pagar automatiknya terbuka. Perlahan kereta dihalakan ke dalam garaj. “Horey! Papa balik!” Kelihatan anak-anaknya berlari mengiringi keretanya. “Tepi! Bahaya tau tak?” Jeritnya. Anak-anak termanggu. Cahaya kegembiraan di wajah mereka pudar. “Aimin bawa adik ke belakang.” Arahnya pada anak yang sulong. Pulangnya petang itu disambut dingin oleh anak-anak. Isterinya turut terdiam bila mendengar anak-anak mengadu tentang papa mereka. “Papa penat. Aimin bawa adik mandi dulu. Mama siapkan minum petang. Lepas minum papa mesti nak main bola dengan kita,” pujuk Laila. Dia yang mendengar di ruang tamu hanya mendengus. Seketika kemudian terdengar hilai tawa anak-anaknya di bilik mandi. Dia bangun. “Hah! Main air. Bil bulan ini papa kena bayar dekat seratus. Cepat! Tutup paip tu! Buka shower!” Sergahnya. Suara yang bergema mematikan tawa anak-anaknya. “Asal saya balik rumah mesti bersepah. Kain baju berselerak. Apa awak makan tidur aje ke duduk rumah?” sambungnya kembali bila isterinya terpacul di belakang pintu. “Anak-anak pa. Diorang yang main tu. Takpe nanti mama kemas. Papa minum ye. Mama dah siapkan kat taman.” Balas isterinya lembut. “Fail saya kat depan tu mana?” “Mama letak dalam bilik. Takut budak-budak alihkan.” “Boleh tak awak jangan usik barang-barang saya? Susah tau tak? Fail tu patutnya saya bawa meeting tengahari tadi.” Rungutnya sekalipun di hati kecil mengakui kebenaran kata-kata isterinya itu. Suasana sepi kembali. Dia menarik nafas berat. Terasa begitu jauh berbeza. Dia tercari-cari riuh suara anak-anak dan wajah isterinya. “Laila” Keluhnya Akhirnya dia terlena di sofa.

 —————————————————————————

   “Saya nak ke out station minggu depan.” “Lama?” Soal Laila. “Dalam seminggu.” “Cuti sekolah pun lama. Mama ikut boleh?” “Budak-budak? “ “Ikut jugalah.” “Dah! Takde! Takde! Susah nanti. Macam-macam diorang buat kat sana . Tengok masa kat Legacy dulu tu..” “Masa tu Amirul kecik lagi.” Balas Laila. Wajahnya sayu. Dia masih berusaha memujuk biarpun dia tahu suaminya tak mungkin berganjak dari keputusan yang dibuat. Tak mungkin peristiwa Amirul terpecahkan pinggan di hotel dulu berulang. Anak itu masih kecil benar sewaktu ia berlaku. Lagipun apa sangatlah harganya pinggan itu malahan pihak hotel pun tak minta ganti rugi. ” Bolehlah Pa ! Lama sangat kita tak ke mana-mana.” “Nak jalan sangat Sabtu ni saya hantar awak balik kampung,” Muktamad! Demikianlah seperti kata-katanya. Anak-anak dan isterinya dihantar ke kampung. Laila tak merungut apa-apa meskipun dia tahu isterinya berkecil hati. Anak-anak terlompat riang sebaik kereta berhenti di pengkarangan rumah nenek mereka. Tak sampai setengah jam dia telah bergegas semula untuk pulang. Bapa mertuanya membekalkan sebuah kitab lama. “Cuba-cubalah baca. Kitab tu pun abah ambil dari masjid. Dari mereka bakar abah ambik bagi kamu!” “Manalah saya ada masa..” “Takpe..pegang dulu. Kalau tak suka pulangkan balik!” Dia tersentak dari khayalannya. “Kalau tak suka pulangkan balik!” Kata-kata itu bergema di fikirannya. Dia rasa tersindir. Tahukah bapa mertuanya masalah yang melanda rumahtangganya itu? Bukan..bukan tak suka malah dia tetap sayang sekalipun Laila bukan pilihannya. Dunia akhirat Laila adalah isterinya. Cuma.. “Mizi, makan!” Panggil ibunya yang datang menemaninya sejak seminggu lalu. “Jangan ikutkan hati. Yang sudah tu sudahlah.”

 ———————————————————————————

   “Papa! Makan!” Jerit Aiman ,anak keduanya sambil tersengih-sengih mendapatkan dirinya. “Tak boleh panggil papa elok-elok. Ingat papa ni pekak ke?” Aiman menggaru kepalanya yang tak gatal. Pelik! Kenapa papanya tiba-tiba saja marah. Dia berpatah semula ke dapur. “Awak masak apa?” “Mama masak sup tulang dengan sambal udang!” jawab Amirul memotong sebelum sempat mamanya membuka mulut. “Takde benda lain ke awak boleh masak? Dah saya tak nak makan. Hilang selera!” “Papa nak ke mana?” Soal isterinya perlahan. “Keluar!” “Mama dah masak Pa!” “Awak saja makan!” “Takpe Aiman boleh habiskan. Cepatlah ma!” Laila tahu Aiman hanya memujuk. Anak keduanya itu sudah pandai mengambil hatinya. Aimin tersandar di kerusi makan. Sekadar memerhati langkah papanya keluar dari ruang makan. “Kenapa sekarang ni papa selalu marah-marah ma?” Soal Aimin sambil menarik pinggannya yang telah berisi nasi. “Papa banyak kerja agaknya. Dah! Makan.” “Abang tak suka tengok papa marah-marah. .” “Adik pun sama. Bila papa marah muka dia macam gorilla kan ?” Kata-kata Aiman disambut tawa oleh abang-abangnya yang lain. Laila menjeling. Di hati kecilnya turut terguris.Besar sangatkah dosanya hingga menjamah nasi pun tidak. Kalau ada pun salahnya, apa? Syamizi menjengah ke ruang dapur. Kosong. “Laila..” serunya “Sudahlah tu Mizi! Jangan diingat-ingat. Kerja Tuhan ni tak dapat kita tolak-tolak. Bawak-bawaklah beristighfar. Kalau terus macam ni sakit kau nanti.” Kata ibunya yang muncul tiba-tiba. “Sunyi pulak rumah ni mak,” “Lama-lama kau biasalah.” Airmatanya menitis laju. “Kalau tak suka pulangkan!” Dia rasa terhukum. Hampir segenap saat kata-kata itu bergema di sekitarnya. Dia rasa terluka. Kehilangan yang amat sangat.

 ———————————————————————————

   “Papa beli apa untuk Aiman?” Soal Aiman sebaik dia pulang dari outstationnya. “Beli apa pulak? Barang permainan kan bersepah dalam bilik belakang tu.” “Tak ada lah?” “Ingat papa ni cop duit?” Aiman termangu. Dia berlalu mencari mamanya di dapur. Seketika kemudian rumah kembali riuh dengan telatah anak-anak lelakinya yang bertiga itu mengiringi mama mereka yang sedang menatang dulang berisi hidangan minum petang. Wajah Laila direnungnya. Ada kelainan pada raut itu. Riaknya tenang tapi ada sesuatu yang sukar ditafsirkannya. “Awak tak sihat ke?” Laila tersenyum. Tangannya pantas menuang air ke cawan. “Papa, tak lama lagi abang dapat adik lagi.” Aimin mencelah di antara perbualan kedua ibu bapanya. Shamizi tersenyum. Jemari isterinya digenggam erat. Tiba-tiba cawan berisi kopi yang masih panas terjatuh dan pecah di lantai. Aiman tercegat. “Tengok! Ada saja yang kamu buat. Cuba duduk baik-baik. Kalau air tu tak tumpah tak sah!” Tempiknya membuatkan anak itu tertunduk ketakutan. Baju mamanya dipegang kejap. Lengan Aiman dipegangnya kuat hingga anak kecil itu mula menangis. Pantas saja akhbar di tangannya hinggap ke kepala anaknya itu. Laila cuba menghalang tapi dia pantas dulu menolak isterinya ke tepi. Aiman di pukul lagi. Amirul menangis. Aimin mendapatkan mamanya. “Perangai macam beruk! Tak pernah buat orang senang!” Laila bangun dari jatuhnya dan menarik lembut Aiman ke dalam pelukkannya. Airmata mereka bersatu. Pilu sungguh hatinya melihat kekasaran suaminya terhadap anak-anak. “Cukuplah pa. Papa dah hukum pun dia tapi janganlah sebut yang bukan-bukan. ” Ujar Laila perlahan “Macamana awak didik budak-budak sampai macam ni teruk perangainya? Tengok anak orang lain ada macam ni? Anak kak Long tu tak pulak macam ni. Panjat sana , kecah barang. Gila apa?” Omelnya kembali. Shamizi meraut wajah. Bukan kepalang salahnya pada Aiman. Padanya anak itu tak pernah dapat memuaskan hatinya. Ada saja salah Aiman di matanya. Ada saja yang kurang di hatinya terhadap anak-anak dan isteri. Tak cukup dengan perbuatan malah dia begitu mudah melemparkan kata-kata yang bukan-bukan terhadap mereka.

 ———————————————————————————– 

   “Tak boleh ke kamu semua senyap? Dalam sehari ni boleh tak diam? Rimas betul duduk dalam rumah ni.” Laila menyuruh anak-anaknya bermain di halaman belakang rumah. Memberi sedikit ruang buat suaminya menonton dengan tenang. Malangnya tak lama kemudian kedengaran bunyi tingkap kaca pecah. “Celaka betul!” Sumpahnya sambil menghempaskan akhbar ke meja. “Abang!” “Baik awak tengok anak-anak awak tu sebelum saya hambat dengan rotan! Perangai satu-satu macam tak siuman!” Getusnya kasar. Akhirnya tingkap yang pecah kembali diganti. Cerita sumpah seranahnya petang itu hilang begitu saja. Laila berubah. Sikapnya yang pendiam menjadi semakin pendiam. Anak-anak juga sedikit menjauh. Tak ada lagi cerita Amirul di tadika. Tak ada lagi kisah Aimin yang cemerlang di dalam sukan sekolahnya. Aiman juga tak lagi mahu memanggilnya makan. Shamizi terasa puas hati. Barangkali itu saja caranya untuk memberi sedikit pengajaran pada anak-anak. “Pak Ngah, Eddie nak balik!” Shamizi terpana. Dia mengangguk. “Kak Long balik dulu Mizi. Sudahlah! Kamu muda lagi. Cari pengganti.” Alangkah mudahnya. Kalaulah dia boleh bertemu lagi yang serupa seperti Laila. Laila tak ada yang kurang Cuma dia yang tak pernah puas hati. Laila tak pernah merungut. Laila tak pernah membantah. Sepanjang usia perkahwinan mereka Laila tak pernah meminta lebih dari apa yang dia beri. Laila cuma dapat gred B walaupun dia teramat layak untuk mendapat gred yang lebih baik dari A. “Laila !”  . . .

 —————————————————————————————————

   “Papa nak ke mana hensem-hensem gini?” Dia tersenyum sambil menjeling ke cermin meninjau bayang isterinya yang kian sarat. “Wangi-wangi lagi. Dating ye?” “Saya ada makan malam di rumah bos besar. Dia buat makan-makan untuk staff.” Ujarnya masih leka membetulkan kolar kemeja batiknya. “Ikut boleh?” “Dia tak ajak family. Staff only!” Terangnya sedangkan difikirannya terfikir lain. Kali ni dia akan pergi ke jamuan tu dengan Helmi. Helmi akan turut menumpangkan Maria dan Harlina. Staff yang masih muda dan bujang. “Dalam setahun papa selalu ke jamuan office tapi tak pernah pun bawak kami.” “Leceh kalau ada budak-budak. Bukan tau duduk diam Lari sana sini, panjat itu ini. “ “Papa pesanlah..” “Nantilah besar sikit.” Dalihnya. “Kalau tunggu besar takut takde peluang. Nanti diorang tu dah tak nak ikut pergi mana pun.” “Lagi senang. Saya kalau lasak-lasak ni buat hati panas je,” Laila terdiam. “Namanya budak-budak. Anak-anak papa tu lelaki.” “Saya pergi kejap je. Lepas tu terus balik.” “Mama tanya sikit boleh?” Dia mengangguk “Bos tak pelawa atau papa malu nak bawa mama dan anak-anak?” Mereka dia tinggalkan di rumah. Di jamuan tu ramai staff yang membawa keluarga mereka bersama. Pada Shamizi dia mahukan keselesaan sedangkan hakikatnya anak-anak staff yang lain lebih lasak dan nakal. Semeja hidangan untuk anak-anak staff berderai bila ada yang bermain tarik-tarik alas kainnya. “Never mind. Budak-budak memang macam tu. Kalau tak lasak tak cerdik,” ujar Mr. Kwai, tuan rumah. Shamizi sedikit mengakui kebenaran kata-kata itu. Anak-anaknya pun nakal tapi amat membanggakan dalam pelajaran. Namun dia rasa serba tak kena bila bersama mereka. Bimbang ada yang menyata yang bukan-bukan tentang anak-anaknya yang lasak apatah lagi tentang isterinya Laila. Bimbang dimalukan dengan perangai anak-anaknya. Bimbang jika dikatakan Laila tidak sepadan dengan dirinya. Dia lulusan luar negara sedang Laila cuma perempuan kampung. Tak pandai bergaya seperti staff wanita yang lain. Betullah jangkaan Laila, dia malu untuk memperkenalkan isteri dan anak-anaknya pada rakan-rakan. “Kalau tak suka pulangkan!” Kata-kata itu semakin keras di fikirannya. Pagi itu anak-anak sekali lagi dimaki sebelum ke sekolah. Semata-mata bila Aimin dan Aiman bergelut berebutkan tempat duduk di meja makan menyebabkan air cuci tangan tumpah ke meja. Berangnya tiba-tiba menguasai diri. Kepala kedua-duanya di lagakan sedangkan perebutan itu tidak pula disusuli dengan perkelahian. “Kamu semua ni..kalau macam ni daripada ada elok tak ada. Menyusahkan! ” Laila merenungnya dalam.. Matanya berkaca dan anak-anak ke sekolah tanpa menyalaminya seperti selalu. Laila juga tidak berkata apa-apa sebelum menghidupkan enjin untuk menghantar anak-anak ke sekolah. Shamizi dapat melihat Laila mengesat airmatanya. Dia terus menghadapi sarapannya. Sejenak dia terpandang hidangan untuk anak-anak yang tak bersentuh. Susu masih penuh di cawan. Roti telur yang menjadi kesukaan anak-anak juga tidak dijamah. Bekal di dalam bekas tidak diambil. Pelik! Selama ini Laila tak pernah lupa.. “Kalau tak suka pulangkan,” Kali ini dia benar-benar menangis. Laila dan anak-anak terus tak pulang selepas pagi itu. Hari-harinya tak lagi diganggu dengan gelagat anak-anak. Rumah terus sunyi dan sepi. Tetap dia tak dapat tidur dengan lena. Di halaman belakang hanya ada kenangan. Kelibat anak-anaknya bergumpal dan berlari mengejar bola tak lagi kelihatan. Riuh anak-anak bila mandi di bilik air juga tidak lagi kedengaran. Dia mula dihambat rindu. Hanya ada kesunyian di mana-mana. Hanya tinggal bola yang terselit di rumpun bunga. Selaut rindu mula menghambat pantai hatinya. Laila. Benarlah, kita hanya tahu harganya bila kita kehilangannya. Laila terus tak pulang sekalipun dia berjanji untuk berubah. Laila pergi membawa anak-anaknya pagi itu bila kereta mereka dirempuh sebuah kereta lain yang dipandu laju. Laila pergi tanpa meninggalkan satu pun untuknya. Laila pergi membawa Aimin, Aiman, Amirul dan zuriat yang bakal dilahirkan dua bulan lagi. Dia menangis semahu-mahunya bila menatap wajah lesi anak-anak dan isterinya. Dia meraung memeluk tubuh Laila yang berlumuran darah. Hakikatnya Laila adalah kitab lama itu, lapuk bagaimana pun dipandangan harganya tak terbanding, dan kerana keengganannya Laila dipulangkan…….


21 November 2013

Herba penawar HIV, AIDS ditemui

Herba penawar HIV, AIDS ditemui
17 Muharram 1435 H

Temui penawar HIV, AIDS
    Tuan Mohamad (kanan) menunjukkan herba yang digunakannya bagi menghasilkan penawar
  •  AIDS/HIV.

MACHANG - Setelah lapan tahun disahkan menghidap penyakit Sindrom Kurang Daya Tahan Penyakit (AIDS) dan jangkitan HIV, Azman (bukan nama sebenar) mendakwa menemui penawar apabila disahkan bebas penyakit berbahaya itu tahun lalu.

Azman, 45, mula terjebak dengan najis dadah sejak berusia 15 tahun dan nekad meninggalkannya pada 2005 selepas keluar dari pusat serenti demi orang tersayang.

“Apabila keluar dari pusat serenti, saya hilang anak-anak dan isteri. Sejak itu saya nekad untuk meninggalkan dadah tanpa mengambil sebarang ubat dan tinggal di pondok. Ketika itu, saya rasa macam baru dilahirkan dan cuba buat yang terbaik dalam hidup saya selepas diberi peluang kedua oleh ALLAH SWT.

“Saya mula mendalami agama dan meninggalkan tempat kelahiran saya untuk berubah. Pada 2010, seorang rakan memperkenalkan penawar ini dan saya menghubungi pengusahanya secara terus melalui telefon. Sejak itu saya mengambil ubat tersebut sekalipun tidak mempercayai ubat-ubatan sebelum itu,” katanya.

Dia berkata demikian ketika ditemui di kediaman pengusaha penawar berkenaan, Tuan Mohamad Tuan Bongsu di sini, semalam.

Azman berkata, selepas tiga bulan dia mula merasakan perubahan dan meneruskan pengambilan ubat sehingga sekarang walaupun, disahkan bebas penyakit berbahaya itu pada tahun lalu.

Menurutnya, dia membuat pemeriksaan di sebuah hospital swasta di Kuala Lumpur dan disahkan bebas HIV/AIDS.

Dia belum bersedia untuk mendedahkan dirinya namun, rasa bertanggungjawab bagi membantu rakan senasibnya mengubati penyakit yang ditakuti ramai itu.

“Ketika disahkan menghidap AIDS, saya reda dan menerimanya sebagai balasan ALLAH kepada saya yang banyak melakukan kesilapan serta nekad meninggalkan dadah.

“Penawar berasaskan herba ini bukan membantu saya menyembuhkan penyakit tetapi membuatkan saya lupa dadah dan menjalani kehidupan normal,” katanya.

Sementara itu, Tuan Mohamad berkata, dia mula mencari formula bagi menghasilkan penawar itu selepas ahli keluarga terdekatnya disahkan menghidap penyakit itu.

“Saya tak sanggup lihat dia menderita dan saya mula mencari formula bagi menghasilkan penawar sebagaimana sabda Rasulullah, setiap penyakit ada ubatnya. Saya banyak bertanya kepada doktor, tabib Cina dan orang berpengalaman dalam bidang herba serta pada masa sama mempelajarinya melalui internet.

“Selepas setahun mencari, saya mula menghasilkan penawar itu dengan melakukan percubaan demi percubaan agar bersesuaian dengan penyakit itu. Alhamdulillah ahli keluarga saya itu sembuh selepas tiga tahun mencubanya dan meninggal dunia pada 2009 akibat penyakit kencing manis,” jelasnya.

Bekas kontraktor itu berkata, dia mula berkongsi penawar itu dengan pesakit AIDS sejak beberapa tahun lalu, melalui internet memandangkan ramai pesakit malu untuk menampilkan diri mereka.

Katanya, selepas kematian ahli keluarganya, dia berhenti menghasilkan ubat itu namun memulakannya kembali setahun kemudian untuk membantu penagih tegar dan penghidap HIV/AIDS yang dikatakan tiada ubat.

“Penawar ini terdiri daripada herba dari dalam dan luar negara yang diadun sebaik mungkin bagi membantu pesakit menjalani kehidupan normal selepas disahkan menghidap penyakit membunuh itu,” katanya.


Sumber: Sinar Harian



20 November 2013

Calon SPM maut digilis lori

Calon SPM maut digilis lori
16 Muharram 1435 H

PASIR MAS: Seorang calon Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dari Sekolah Menengah Kebangsaan Wakaf Baharu, Tumpat maut setelah digilis sebuah lori muatan pasir dalam kemalangan di Kampung Teliar, Bunut Susu di sini, hari ini.

Ketua Polis Daerah Pasir Mas, ACP Haliludin Rahim berkata dalam kemalangan kira-kira 12.30 tengah hari itu, Mohd Safuan Mohd Yusoff, 17, yang menunggang motosikal, maut di tempat kejadian selepas mengalami kecederaan parah di kepala. 

"Siasatan awal mendapati mangsa tidak sempat mengelak motosikal rakannya yang berhenti mengejut menyebabkannya tercampak ke laluan bertentangan lalu digilis sebuah lori," katanya ketika dihubungi di sini, hari ini. 

Beliau berkata mangsa bersama rakan-rakannya menunggang dua motosikal dalam perjalanan dari Bunut Susu ke Wakaf Baharu.

Mayat mangsa dihantar ke Hospital Pasir Mas untuk bedah siasat sebelum diserahkan kepada keluarganya. - Bernama


Nota BBH: Dimana-mana sahaja tak kira tempat dan waktu, kita perlu berhati-hati. Malang tidak berbau. Al-Fatihah kepadanya. 

15 November 2013

Tak hadir penuh ke sekolah tapi dapat 5A

11 Muharram 1435 H



Tak hadir penuh ke sekolah tapi dapat 5A

Calon berkeperluan khas dari Sekolah Kebangsaan Ketereh, Amir Zuhaidi Razali yang mengalami sakit saraf di kaki kanan dan ayahnya, Razali Harun, 44, menunjukkan slip keputusan Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) di sekolah tersebut di Kota Bharu hari ini. - Foto Bernama



SEORANG bapa, Razali Harun, 45, yang berkerja sebagai buruh binaan dengan gembira terus menggendong pulang anaknya Amir Zuhaidi Razali, 12, yang mendapat keputusan cemerlang 5A dalam UPSR 2013 untuk memberitahu kepada ahli keluarga lain di Kampung Hutan Pasir, Ketereh. Amir, murid Istimewa Orang Kelainan Upaya (OKU) Sekolah Kebangsaan (SK) Ketereh mengalami kecacatan kaki kiri akibat kemalangan. FOTO Syamsi Suhaimi - myMetro ....terharu oooo tengok gambar ni..gembira seorang ayah terpancar di wajahnya.



KOTA BHARU - Walaupun terpaksa 'ponteng' sekolah pada setiap Rabu, namun ia tidak menghalang anak seorang tukang rumah daripada memperoleh keputusan 5A dalam Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) yang diumumkan hari ini.

Amir Zuhaidi Razali tidak dapat hadir pada hari tersebut kerana terpaksa menjalani rawatan fisioterapi di Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian akibat kemalangan jalan raya yang dialaminya enam tahun lepas.

Dia terpaksa menggunakan tongkat setiap kali ke Sekolah Kebangsaan Ketereh di sini dan menduduki UPSR sebagai calon berkeperluan khas.

"Saya tidak menyangka mendapat 5A kerana sering tidak menghadiri sesi persekolahan ekoran rawatan saya," katanya ketika ditemui di sekolahnya.

Anak keempat dari lapan beradik dari Kampung Hutan Pasir ini menghadiahkan kejayaannya kepada ibu bapanya yang bersusah-payah menghantarnya ke sekolah setiap hari.

Bapanya Razali Harun, 44, berkata akibat kemalangan itu anaknya patah kaki kiri dan tercabut bahu kanannya.

"Akibat kemalangan itu, Amir Zuhaidi dimasukkan ke hospital selama 10 hari. Setelah sembuh, dia diserang penyakit saraf kaki. Dia terpaksa ponteng sekolah sehari dalam seminggu untuk menjalani rawatan fisioterapi dan terpaksa menggunakan tongkat untuk memudahkanya berjalan," katanya.

Pada masa yang sama Razali berkata sehingga kini bil perubatan anaknya yang berjumlah RM1,500 masih belum mampu dijelaskannya walaupun anaknya mempunyai insurans berkelompok.

"Mujur ada bantuan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat sebanyak RM1,800 setahun untuk membiayai kos perubatan dan fisioterapi Amir Zuhaidi ketika ini," katanya. - Bernama. 


Nota BBH: Tahniah buat adik2 tak kira mendapat keputusan yang baik ataupun tidak. Kejayaan itu milik orang yang berusaha. Siapa yang berusaha, dia menuai hasilnya. 


Sumber: Sinar Harian
              myMetro




14 November 2013

Tempahan Design Header Blog

10 Muharram 1435 H

Nak buat tempahan design header blog dengan harga yang berpatutan?
PM ke FB Blog Bingkisan Hati jika berminat ye ^_^

Jangan lupa singgah sini ye untuk lihat hasil tempahan



Sebahagian tempahan customers...akan dikemaskini dari semasa ke semasa


1. 




2.



3.



4.



5.



6.



7. 



8.



9.




10 November 2013

Saman isteri kerana lahirkan anak hodoh

6 Muharram 1435 H

Ketiga-tiga anak Feng dikatakan mewarisi genetik bekas isterinya.

BEIJING - CHINA . Seorang lelaki di China sanggup menceraikan dan memfailkan saman ke atas isterinya hanya kerana wanita itu melahirkan anak hodoh.

Akhbar tempatan melaporkan, Jian Feng turut mendakwa dia tertipu dengan kecantikan palsu isterinya selepas wanita itu mengaku pernah melakukan pembedahan plastik di Korea Selatan sebelum mereka berkahwin.

Sebelum rahsia itu terbongkar, Feng telah menuduh wanita yang dikahwini atas dasar cinta itu mengadakan hubungan sulit dengan lelaki lain berikutan wajah anak mereka langsung tidak seirasnya atau isterinya.

Bagaimanapun, bekas isteri Feng menafikan dakwaan tersebut kerana dia percaya anak mereka mewarisi genetiknya.

Susulan daripada itu, mahkamah mengarahkan bekas isterinya membayar ganti rugi sebanyak AS$120,000 (RM370,000) kepada Feng, dipetik dari laporan TVOR. - Sinar Harian


Nota BBH: macam-macam jenis manusia yang boleh kita jumpa di dunia ni kan ^_^ . Bersyukurlah dengan apa yang ada. 


Menarik untuk anda: