TANDA-TANDA HIDUP TIDAK BERKAT - MaisarahSidi.com

KLIK> Daftar Percuma Narratrs - Jana Income USD Menerusi Instagram

01 September 2015

TANDA-TANDA HIDUP TIDAK BERKAT

TANDA-TANDA HIDUP TIDAK BERKAT

hidup tak berkat

1. DUIT BANYAK TAPI CEPAT HABIS

Tak tau duit pergi ke mana. Pendapatan bertambah tapi asyik tak cukup je. Duit banyak dihabiskan kepada benda yang sia-sia. Patutnya bila duit banyak sedekah pun kenalah bertambah. Tapi tak, jadi makin kedekut. Sedekah tak bertambah tapi duit habis entah ke mana....

2. BUAT KERJA TAK SIAP
Projek ada macam-macam idea, tapi satu pun tak berjaya. Pelbagai usaha dibuat, macam-macam projek kita cuba lakukan, tapi semuanya tergantung. Semuanya tergendala, satu pun tidak berjaya. Kalau ada yang menjadi tapi tidak seperti yang dirancangkan...

3. BUAT SESUATU TAK DAPAT MANFAAT
Baca buku banyak tapi satu pun tak lekat. Nasihat orang pandai, tapi diri tunggang langgang.

4. MASA HABIS DENGAN SIA-SIA
Konon nya sibuk, tapi sebenarnya banyak masa dihabiskan dengan perkara yang sia-sia... Leka main FB tanpa tujuan yang berfaedah, leka tengok TV, leka main kucing, leka berborak dengan kawan, leka main game, leka melepak dengan kawan-kawan. Tapi nak luang masa 5 minit bacaal- Quran pun tak boleh. Solat pun akhir waktu. Solat tak sampai 5 minit. Zikir tak buat. Malah nak berdoa untuk diri sendiri pun malas. DUIT ADA, TAPI MASIH BELUM TUNAIKAN FARDHU HAJI.

Allah...
Moga kita dapat menghindarkan diri daripada tanda-tanda tersebut. Segala perbuatan mestilah niat kerana Allah, baru datangnya berkat. InsyaAllah
Nasihat untuk diri sendiri juga.

# Jom kongsi sedikit ilmu ini yang saya terbaca di FB. Moga kita sama-sama dapat manfaat atas perkongsian ini. InsyaAllah.


Nak tempah design?



13 comments:

  1. Allahu... mintak2 lah dijauhkan...

    ReplyDelete
  2. Kadang2 inilah yg terjadi dalam hidup tp mungkin sesetengah daripada kita payah nak mengakui. Yg baik jadikan teladan,yg buruk, yg buruk jadikan sempadan. Semoga dijauhkan daripada semua ini. :)

    ReplyDelete
  3. Allah...ini yang PC takut sangat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga dijauhkan dari kita semua..insyaAllah

      Delete
  4. Ya Allah mintak dijauhkan semua tu.. takut sangatttt.. hurmmm T_T

    ReplyDelete
    Replies
    1. moga sama2 kita dijauhkan...

      Delete
  5. tanya semula pada hati kita dan jawab dengan jujur,
    "apa yang sedang aku buat ni beri faedah pada akhirat aku atau tak?"
    jika jawapannya "tak", maka cuba-cubalah perbaiki mana yang patut.
    jika ada harta tetapi cepat jer habis walaupun kita dah cuba sedaya upaya menyimpannya,
    maka usahakanlah untuk 'membersihkan'nya dengan zakat, sedekah dan wakaf.
    insya-Allah, rezeki kita akan lebih murah dan lebih berkat.
    **********************************************************
    [ Qurban + Aqiqah + Waqaf untuk Maahad Tahfiz ]
    Tarikh tutup : 14/09/2015
    mari sertai kami untuk program 'Qurban dan Aqiqah Amal bersama Maahad Tahfiz Sains Fatimah Az-Zahrah' (MTSFAZ).
    program ini bertujuan untuk mengumpul dana pembinaan Maahad Tahfiz kami.
    sebahagian dari duit 'Qurban dan Aqiqah Amal' akan disumbang kepada Maahad Tahfiz yang berkaitan.
    p/s : Jika tuan/puan ingin melakukan WAQAF sahaja pun, digalakkan.
    maklumat lanjut di blog MTSFAZ :- goo.gl/ixmeBH

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu, fikir hasilnya sebelum memulakan sesuatu

      Delete
  6. Terasa diri ini cukup kerdil..
    Banyaknya dosa2 diri ini yang lalu..
    semoga kita sama2 sempat bertaubat dan mendapat keberkatan dariNya..
    www.alongmisuari.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. insyaAllah..sentiasa muhasabah diri

      Delete
  7. Masa yang berlalu tidak akan kembali lagi

    ReplyDelete
  8. Dan juga anak2 jadi liar dan tidak dengar kata
    Jom singgah blog : Nurfuzie.com
    Jom jadi salah seorang peserta: Give Away Nurfuzie Dot Com #1 Bernilai RM1000
    dan Tawaran Iklan Di Blog Cik EN serendah RM10

    ReplyDelete
  9. Allah.... Takut kak... Terus nak muhasabah diri... Thanks kak sara remind ...

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda