30 Jun 2015

SEGMEN SAYA NAK KAD RAYA BY MOMMYLIZZ

SEGMEN SAYA NAK KAD RAYA BY MOMMYLIZZ

Klik banner untuk join

Ucapan raya:

Salam Aidilfitri buat Mommylizz sekeluarga. 
Semoga Ramadhan dan Syawal yang dirai memberi 1001 kenangan yang baik kepada Mommylizz
dan mendapat kesempurnaan berpuasa dan keberkatan di dalamnya 
dan meraikan Syawal dengan penuh kesederhanaan.


Soal Jawab Tentang Puasa dan Hari Raya Aidilfitri oleh Ustaz Azhar Idrus #2

Soal jawab tentang puasa dan Hari Raya Aidilfitri

Ini adalah sambungan daripada bahagian pertama Soal jawab tentang puasa dan Hari Raya Aidilfitri

puasa, ramadhan, raya, aidilfitri


68. Saya ada seorang kawan muallaf. Dia berpuasa tetapi di badan dia ada 'tattoo' dan lidah bertindik. Adakah puasa dia sah?

Jika 'tattoo'-nya dalam masa Islam dan menghalang sahnya wuduk dan mandi hadas, puasanya tidak diterima sebab solatnya tidak sah. Jika 'tattoo' itu dibuat dalam masa kafir, tak wajib buang dan sah solatnya.

69. Tahun ini kita kurang sebulan berpuasa, jadi hari raya pertama boleh tak puasa?

Perkataan yang mengatakan puasa 29 hari tak cukup itu bukan perkataan ulamak. Dalam Islam puasa Ramadhan berkisar antara 29 dan 30 hari.

70. Adakah sah puasa orang yang berpuasa pergi beli juadah berbuka dengan mendedahkan aurat?

Sah. Tetapi berdosa kerana buat maksiat. Melakukan dosa ketika puasa menafikan hikmah puasa yang mahu kita jadi orang bertakwa.

71. Inhaler untuk orang selsema, adakah batal puasa jika digunakan?

Jika dihisap dengan kuat boleh membatalkan sebab masuk air ubat ke dalam kerongkong. Kalau disedut perlahan, makruh hukumnya kerana hanya udara yang masuk ke dalam kerongkong.

72. Mana lebih baik, niat puasa sebulan atau setiap malam sebelum imsak? Adakah batal jika niat di siang hari?

Aku berniat mengerjakan puasa Ramadhan tahun ini sebulan kerana Allah s.w.t. Tak batal puasa dengan sebab niat di siang hari.

73. Apakah hukum ke bazar Ramadhan apabila bazar itu dihadiri oleh wanita-wanita berpakaian seksi?

Bazar tersebut dikiaskan dengan pasar yang mana Nabi SAW menyuruh siapa yang pergi hendaklah menjaga pandangan. Sengaja melihat aurat hukumnya adalah haram sama ada kita peniaga atau pembeli.

74. Boleh tak saya ajak kawan-kawan saya dari Jepun (bukan Islam) yang buat dokumentari pasal Ramadhan berbuka di masjid?

Boleh dan wajib minta kebenaran ahli jawatankuasa masjid.

75. Kalau saya dari tanah air pukul 3 petang bertolak ke Jeddah sampai pukul 6 petang (waktu sana) sedangkan waktu Malaysia sudah pukul 9 malam. Waktu mana patut saya ikut berbuka puasa?

Wajib ikut waktu negeri mana kita berada.

76. Adakah dosa dilipat gandakan apabila melakukan kesalahan(dosa) di bulan puasa?

Tak berlipat ganda dosa tetapi berkurang pahala puasa.

77. Boleh ke niat puasa waktu bersahur?

Sah niat antara waktu Maghrib sampai waktu Subuh.

78. Apa hukumnya wanita memakai wangi-wangian ke bazar Ramadhan?

Wanita haram memakai wangi-wangian yang dapat dihidu oleh lelaki ajnabi sama ada bulan puasa atau bulan lain.

79. Kalau qadha puasa, kemudian berbuka bukan sebab uzur. Kena qadha ganda ke?

Tak ganda. Kena qadha semula.

80. Apakah hukum beli di bazar yang penjualnya tak tutup aurat?

Sah berjual beli. Haram jika sengaja pandang auratnya.

81. Adakah batal puasa jika pakai 'contact lens'?

Tak batal puasa.

82. Batal tak puasa jika terima rawatan suntikan?

Suntikan jika mengenyangkan pesakit membatalkan puasa.

83. Kenapa pada bulan puasa masih berlaku histeria?

Yang diikat adalah kepala-kepala jin kafir yang jahat. Jika ada berlaku lagi gangguan, itu adalah daripada jin-jin yang tidak diikat.

84. Apakah hukum memaksa solat terawih dalam keadaan yang sangat letih dan mengantuk kerana rehat dan tidur yang tidak mencukupi?

Memaksa seperti itu tidak menjadi kesalahan. Yang tak elok ialah sampai tubuh badan sakit-sakit dan mudarat kesihatan. Kalau letih, berhenti sahaja. Sunat bukan wajib..

85. Jika seseorang wanita mandi wajib semasa subuh adakah sah kan puasanya? Boleh ke sebenarnya dia mandi wajib sebab masuk rongga faraj?

Faraj anak dara biasanya berbeza dengan faraj wanita yang pernah disetubuhi iaitu ketika duduk mencangkung seperti nak buang air besar faraj anak dara tidak terbuka manakala faraj yang pernah bersetubuh terbuka..ada yg terbuka sedikit dan ada yang terbuka banyak..sama ada terbuka sikit atau banyak, wajib disampaikan air disitu dan biasanya air tidak masuk lebih dari kawasan yang terbuka melainkan disumbat paip ke mulut faraj..perlu diketahui, bila duduk mencangkung tu, biarkan saja ia terbuka dengan sendirinya dan bukan dibuka..apa yg masih tidak terbuka ketika duduk itu adalah dikira batin faraj yang tidak wajib disampaikan air..dan perlu diketahui..ada juga faraj wanita yang pernah disetubuhi itu tertutup rapat sekalipun sudah banyak kali disetubuhi maka tidaklah wajib disampaikan air ke kawasan farajnya yang tidak terbuka itu.

86. Apa hukum sedut asap welding ketika puasa?

Asap rokok disedut sampai ke dalam dada manakala asap welding hanya sedikit yang sampai ke mulut.

87. Sah tak puasa jika berniat puasa untuk sebulan itu di tengah-tengah bulan?

Kena niat di awal bulan baru sah melainkan wanita yang pada awal bulan itu sedang haid maka hendaklah dia niat sebulan setelah dia suci. Kalau tengah bulan datang haid, tak perlu niat semula setelah suci, hanya wajib niat setiap malam macam biasa.

88. Hadith "Ummu Salamah r.a. berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda 'sebaik-baik masjid bagi wanita ialah kamar-kamar yang paling dalam dirumah mereka?(HR Ahmad)". Boleh ustaz ulas?

Hadith ini bukan mengharamkan wanita ke masjid tetapi menyebut kelebihan solat dirumah berbanding di luar rumah sahaja. Jika wanita ke masjid, hukumnya adalah harus dengan syarat dia menjaga peraturan-peraturan syarak yang telah ditetapkan.

89. Adakah hadis kelebihan solat dirumah bagi wanita ini mesti diambil dulu dari hadith-hadith lain tentang kelebihan solat berjemaah? Adakah lebih afdhal wanita solat di rumah meskipun sendirian berbanding di masjid berjemaah?

Ya..

90. Boleh tak kita terawih sebelum Isyak?

Tak boleh.

91. Kalau sedang selsema, telan hingus yang turun ke mulut dari laluan hidung (bukan dari lubang hidung), batal tak puasa?

Batal.

92. Apakah hukum pergi takbir raya?

Sunat.

93. Apakah hukum zakat fitrah bagi anak-anak zina? Siapa yang wajib bayar ke atasnya?

Ibu si anak. Lihat kitab al-Mufassal fi ahkamil mar-ah.

94. Sebenarnya orang yang tak solat, suka tinggal solat boleh beraya tak?

Tak boleh sebab Hari raya adalah kemenangan bagi orang yang bertaqwa. Orang yang tak solat tak masuk dalam kumpulan orang taqwa.

95. Boleh tak pergi beraya di malam-malam hari contohnya ketika waktu Maghrib?

Bergantung kepada uruf. Jika uruf tidak memandangnya sebagai adab yang buruk, tidaklah menjadi kesalahan.

96. Apakah hukum pasang lampu kelip-kelip pada hari raya nanti?

Jangan anggap ia kemestian sambut raya. Niat pasang tu untuk hias halaman rumah, 'okay' lah..

97. Saya seorang pelajar yang mendapat biasiswa. Adakah wajib saya membayar zakat fitrah ataupun bapa yang kena membayarnya?

Jika pelajar tersebut telah mampu menyara hidupnya sendiri, bapa tidak lagi membayar zakat fitrahnya..

98. Adakah balik beraya boleh dikira sebagai urusan? Berapa lama seseorang itu boleh jamak qasar kalau dia tak tahu berapa lama dia balik beraya kat kampung?

Ya, dikira urusan. Kalau tak pasti, boleh jamak 18 hari.

99. Tak apa ke kalau kita saja-saja bertakbir raya? Ada orang kata tak elok bertakbir masa bukan hari raya.

Bida'ah tapi tidak berdosa.

100. Boleh sebut "Gong Xi Raya" dan "Deepa Raya"?

Lakum diinukum waliadin (bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami).

101. Katakan hari raya jatuh pada hari Jumaat. Pagi dah solat sunat hari raya dan dengar khutbah raya. Boleh tak kalau tak pergi solat Jumaat?

Wajib solat Jumaat. Yang tak wajib solat Jumaat jika dah solat raya ialah orang yang tinggal di pedalaman yang jauh dari masjid. Bila mereka dah datang pada paginya solat hari ray, tak diwajibkan lagi datang sekali lagi untuk solat Jumaat.

102. Niat puasa sunat untuk diet dan kurus, dapat pahala tak puasa tu?

Dapat pahala jika masih ada niat kerana Allah.

103. Kalau saya tinggal puasa dua tahun lepas, wajibkah bayar fidyah walaupun saya masih dalam tangunggan ibu bapa?

Jika anda masih budak-budak yang belum layak berkerja, fidyah dibayar oleh bapa.

104. Adakah puasa yang ditinggalkan 400 hari mesti diqadha dalam masa sebelum menjelang Ramadhan yang akan datang?

Yang wajib qadha sebelum masuk Ramadhan baru hanyalah bilangan yang muat pada tahun tersebut. Jika bilangan tersebut lebih daripada bilangan yang muat, tidak mengapa dibayar pada tahun selepasnya.

Bagaimana pula dengan fidyah? Adakah berganda? Jika tak mampu macam mana?

Tak mampu tak wajib bayar. Wajib bayar setakat yang mampu sahaja.

Setahun ada 365 hari. Kena puasa 365 hari penuh?

Melainkan dua hari raya dan 11,12 dan 13 Zulhijjah.

105. Adakah puasa sunat yang lain selain Isnin dan Khamis?

Sunat Rejab dan Syaaban.

106. Jika cabut gigi di bulan puasa, batal puasa tak?

Batal jika ditelan gigi tersebut.

107. Sengaja membatalkan puasa dengan makan dan minum kerana ingin berjimak dengan isteri. Adakah tetap dikenakan denda?

Tak kena menurut satu pendapat dalam mazhab Syafie.

108. Saya tinggal di Finland. Di sini Maghrib pukul 9.20 malam manakala Subuh pukul 3.21 pagi. Boleh atau tidak berbuka puasa ikut waktu Mekah kerana tidak larat berpuasa panjang sangat.

Wajib puasa ikut waktu berdekatan yang mampu diikut berpuasa. Contoh di Finland puasa 18 jam sehari jadi berat sangat menanggung, maka harus ikut negeri terdekat dulu yang ringan seperti Belanda 15 jam. Tak boleh terus nak ikut France umpamanya jika France 13 jam.

109. Apa hukum sengaja menayangkan makanan atau gambar makanan depan orang berpuasa?

Makruh.

110. Boleh tak kalau kita tak habis lagi puasa ganti dan sambung puasa enam? Selepas habis puasa enam baru sambung puasa ganti balik.

Boleh niat puasa enam dan qadha sekaligus menurut setengah ulamak fiqh.

111. Boleh niat puasa qadha dan sunat sekaligus?

Harus.

112. Kalau sudah niat puasa untuk sebulan Ramadhan, selepas itu datang haid. Adakah perlu perbaharui niat berpuasa sebulan yang telah dibuat? Adakah perlu niat setiap hari selepas itu?

Sunat niat semula malam suci dari darah dan wajib niat setiap hari selepas itu.

113. Boleh tak niat puasa ganti, puasa sunat Isnin dan puasa enam sekaligus?

Dapat dua puasa sahaja iaitu puasa sunat dan puasa wajib.

114. Jika saya demam dan sakit kepala, adakah saya bersalah/berdosa jika saya membatalkan puasa saya?

Pesakit sendiri dapat mengetahui adakah kesakitan yang dialami memerlukan berbuka atau meneruskan puasa. Jika memang sakit yang melemahkan badan, harus berbuka.

115. Kawan saya terpandang gambar orang kemalangan lalu muntah dan terus pengsan. Adakah sah puasa kawan saya itu?

Sah.

116. Kawan saya cakap sahur itu wajib, jika tidak sahur maka puasa batal. Betul ke?

Kawan awak memang sudah tidak betul akalnya sebab bercakap perkara hukum sedangkan dia tidak mengerti apa-apa. Sahur bukan wajib tetapi sunat sahaja dan sah puasa tanpa sahur.

117. Saya niat berpuasa. Tiba-tiba pukul 10.00 pagi kawan ajak hisap rokok, saya pun hisap. Pukul 3.00 petang baru sahaja sedar saya puasa. Batal tak?

Tak sengaja buat perkara yang membatalkan puasa tidaklah membatalkan puasa.

118. Adakah rumah terbuka dikira ibadah?

Harus pada syarak.

119. Korek telinga menggunakan putik kapas (cotton bud), adakah batal puasa?

Tak batal sebab kalau ditusuk jauh pun, takkan melepasi gegendang telinga. Di belakang gegendang telinga dikira batin yang boleh dimasuki oleh air.

120. Boleh atau tidak kawan saya mahu ganti puasa 30 hari selepas hari raya kerana takut puasa dia tidak diterima Allah?

Tak boleh, cara yang betul adalah buat puasa sunat sebagai menampung kekurangan puasa kita yang wajib.

121. Apakah hukum menziarah kubur di pagi raya?

Harus dan jangan iktikadkan sunat ziarah hari raya.

122. Apa hukum jika niat puasa sunat, kemudia berbuka?

Puasa wajib, wajib diteruskan melainkan ada keuzuran. Puasa sunat, makruh berbuka tanpa keuzuran.

123. Tak jumpa orang miskin untuk bayar fidyah di kawasan saya. Boleh tak saya buat kenduri beri makan kepada orang ramai?

Kena beri kepada orang miskin di tempat lain.

124. Puasa bulan Syaaban lagi banyak pahala ke bulan Ramadhan lagi banyak pahala?

Bulan Ramadhan mengatasi segala bulan kerana ada padanya Lailatul Qadr.

125. Antara puasa qadha(ganti) dengan puasa puasa nazar, yang mana lebih afdhal didahulukan?

Boleh pilih.

126. Dapat fadhilat juga ke bersahur utk puasa As syura?

Dapat kerana perintah Nabi SAW suruh bersahur itu umum untuk semua puasa.

127. Kalau kita puasa hanya 10 Muharram sahaja boleh tak?

Boleh cuma kurang afdhal.

128. Ada hadis puasa sehari itu dihapuskan dosa setahun yang lepas. Bagaimana puasa separuh hari, adakah dihapuskan dosa 6 bulan yang lepas?

Tak dikira. Cuma berpahala jika bukan sengaja berbuka.

129. Ada tak jenis gastrik yang tak boleh puasa langsung?

Ada. Sesetengah pengidap gastrik kena makan setiap dua jam.

130. Jika sengaja tinggalkan puasa wajib digantikan dengan puasa dua bulan?

Wajib ganti sehari sahaja bukan dua bulan. Wajib ganti dua bulan itu hanya untuk mereka yang jimak isteri di siang hari Ramadhan sahaja.

131. Sekiranya arwah abah meninggal, macam mana ahli keluarga nak qadha puasa arwah yang lepas-lepas? Boleh tak bayar fidyah sahaja?

Bayar fidyah sahaja.

132. Apakah hukum berbuka puasa dengan jimak?

Harus kalau di rumah, haram kalau di masjid.

133. Ibu 'ABC' telah menunaikan umrah baru-baru ini. Beliau telah mula berpuasa di Mekah satu hari lebih awal. Bagaimanakah kedudukan puasa beliau sekarang di Malaysia berpuasa Ramadhan 30 hari?

Beliau wajib jadikan puasanya campur di Mekah dan di sini tidak lebih 30 hari sahaja.

134. Bagaimana gabung puasa qadha dengnn puasa sunat Isnin-Khamis?

Sesetengah ulamak kata boleh. "Sahaja aku puasa qadha Ramadhan esok hari serta sunat Isnin kerana Allah taala".


#Cabaran20Hari | Menu Wajib Bulan Ramadhan

Menu wajib bulan puasa | bubur lambuk


Meriahnya gambar di atas ni. Pelbagai jenis makanan ada. Kalau berbuka makan semua ni memang jadi ular sawa jawabnya. hahaha. Dah dapat makanan, jangan sampai buat-buat lupa solat pulak. Yela, perut dah penuh kan. hehe. Nanti nak rukuk pun susah.

Apabila bercakap tentang makanan, tambah-tambah dalam bulan Ramadhan, mesti keluar semua jenis makanan di kepala. Makanan itu, makanan ini. Semuanya makanan! Kalau ke bazar, makanan yang kita tak pernah lihat, rasa apatah lagi makan pun ada. Sebab tak pernah rasa lah yang gatal nak beli. Sudahnya bajet lari. hahaha. Jangan membazir ye.

Menu wajib bulan Ramadhan

Menu wajib ni kalau takda memang tak sah, tak lengkap. Bagi saya, menu wajib dalam bulan Ramadhan adalah bubur lambuk atau dikenali juga sebagai kanji. 
bubur lambuk
Kredit foto: MrJocko
Menu wajib ada ni. Kalau bulan Ramadhan, bubur ini diberi secara percuma di pusat pengagihan seperti di masjid, surau dan lain-lain lagi. Kalau dah percuma, wajiblah ambil. haha. Tapi bukan ambil sebab percuma, tetapi sebab rasanya yang unik. Rasanya pula berbeza-beza di setiap pusat pengagihan bubur lambuk ini. 

Sebenarnya bahan-bahan dan cara membuat bubur ini amat mudah. Kalau tak nak ambil di pusat pengagihan, buat sendiri lagi bagus. Tak ambil masa yang lama untuk siap. Banyak resepi bubur lambuk disediakan di Google. Boleh cari di Google ye. ehehehe. 

Apa menu wajib anda pula pada bulan Ramadhan?


#Cabaran20Hari yang lain:

29 Jun 2015

Soal Jawab Tentang Puasa dan Hari Raya Aidilfitri oleh Ustaz Azhar Idrus #1

Soal Jawab Tentang Puasa dan Hari Raya Aidilfitri oleh Ustaz Azhar Idrus

Hari ini saya kongsikan soal jawab tentang puasa dan hari raya Aidilfitri oleh ustaz yang dikenali ramai di Malaysia, Ustaz Azhar Idrus.

Puasa, Ramadhan, Hari Raya Aidilfitri

1. Batal tak puasa kalau pakai earphone kat lubang telinga?

Tak batal

2. Apakah hukum bermain mercun di bulan puasa?

Yang tak berbahaya makruh sebab bakar duit. Yang berbahaya haram.

3. Apakah hukum kita berhias diri pada hari raya?

Sunat berhias diri pada hari raya.

4. Apakah hukum pasang pelita di halaman rumah pada 10 hari terakhir?

Kalau nak cerahkan halaman rumah, harus. Kalau raikan 10 malam terakhir atau malam raya, bida'ah.

5. Sah tak puasa ganti Ramadhan kalau niat tidak dikhususkan?

Kena tentukan dalam niat puasa ganti Ramadhan.

6. Hadith berkenaan 10 malam pertama Ramadhan adalah rahmat, 10 malam pertengahan adalah maghfirah dah 10 malam terakhir adalah pembebasan dari neraka itu sahih ke tidak?

Dhaif, boleh amal dan boleh sebarkan.

7. Macam mana kalau suka gigit kuku di bulan puasa?

Batal jika ditelan kuku itu selepas digigit.

8. Apa hukumnya masih makan waktu azan Subuh berkumandang.

Batal puasa.

9. Kalau menangis batal tak puasa?

Tak batal walaupun sebulan menangis.

10. Boleh tak suami ganti puasa isteri yang tak sihat?

Tak boleh ganti puasa orang yang masih hidup.

11. Kalau orang hilang akal tak puasa macam mana?

Hilang akal bukan lagi dikira mukallaf. Jadi tak wajib puasa.

12. Solat terawih kat surau atau masjid, mana lagi afdhal?

Masjid.

13. Terjeluak makanan dari dalam perut ketika gosok gigi. Adakah dikira muntah dengan sengaja?

Tak batal. Yang batal usaha supaya terjeluak bukan dengan gosok gigi tapi dengan cara kebiasaan yang dibuat orang supaya muntah.

14. Kenapa kita sambut nuzul Quran pada 17 Ramadhan? Bukankah al-Quran diturunkan pada malam Lailatul Qadar dan malam Lailatul Qadar itu ada dalam 10 malam terakhir Ramadhan?

Lailatul Qadar turun pada mana-mana malam dalam bulan Ramadhan. 10 malam terakhir bukan syarat tetapi adat kebiasaan sahaja. Boleh berlaku juga pada malam yang lain.

15. Tak apa ke kalau kita asyik teringat perempuan yang kita sukai di bulan Ramadhan?

Tak berdosa tapi tak dapat pahala. Baik ingat Allah banyak-banyak. Dapat pahala.

16. Apa yang boleh perempuan yang datang haid lakukan untuk buat Qiamullail?

Berzikir, istighfar, selawat dan berdoa.

17. Boleh tak perempuan yang datang haid tak makan dan minum di bulan puasa?

Boleh, tapi tak boleh niat mengerjakan puasa.

18. Apakah hukum solat sunat terawih dengan 4 rakaat 1 salam?

Sah, tapi menyalahi yang lebih utama.

19. Batal tak puasa jika letak ubat mata (EYEMO) dan ubat mengalir ke tekak hingga rasa pahit di tekak?

Batal jika ubat sampai ke lidah kemudian ditelan. Setakat pahit di tekak sahaja, tidak membatalkan.

20. Batal tak puasa kalau keluar darah yang banyak kerana kemalangan?

Tak batal keluar darah luka melainkan darah haid dan nifas.

21. Batal tak puasa jika telan air liur basi yang banyak dengan sengaja di siang hari?

Batal telan yang basi. Yang tak basi tak batal sebab yang basi dari dalam perut.

22. Puasa enam dapat dikira sebagai puasa ganti atau tidak?

Kena niat puasa ganti baru dikira.

23. Apakah hukum bersiwak di bulan puasa?

Bersiwak ertinya membersihkan gigi dengan alat bukan dengan air manakala yang dimakruhkan berlebihan adalah ialah membersihkan mulut dengan air.

24. Apakah hukum berselawat di antara solat terawih?

Harus dan dapat pahala.

25. Mimpi keluar air mani di bulan puasa batal tak puasa?

Tidak ada mimpi yang membatalkan puasa.

26. Batal tak puasa jika pakai ubat ulser mulut ketika puasa?

Tertelan tak batal. Sengaja telan membatalkan puasa.

27. Saya ada tabiat suka meludah. Sah ke puasa saya?

Makruh suka meludah ketika berpuasa. Harus telan sahaja air liur tu.

28. Kenapa hisap rokok boleh batal puasa? Sedangkan hidu asap kereta boleh.

Hisap rokok masuk nikotin dalam kerongkong. Sebab itu kalau orang tidak merokok tapi kena asap rokok tak membatalkan puasa kerana tak masuk nikotin melepasi kerongkongnya. Begitu juga dengan asap kereta, batal puasa kalau seseorang itu hisap dengan cara lekatkan mulut pada ekzos kereta dan hisap.

29. Berapa rakaat paling sedikit untuk solat terawih?

Paling sedikit 8 rakaat.

30. Korek hidung semasa puasa, batal tak puasa?

Tak batal.

31. Hidu minyak cap kapak ketika puasa, batal ke tidak?

Tak batal.

32. Saya mengandung dan tidak boleh berpuasa kerana muntah-muntah serta pening jika berpuasa. Adakah saya kena bayar fidyah atau saya kena qadha puasa sahaja?

Qadha puasa sahaja.

33. Betulkah pahala solat terawih tidak dikira jika tak buat solat witir dipenghujung?

Tak betul. Masing-masing adalah sunat yang tersendiri. Buat satu dapat satu.

34. Apakah kurang pahala puasa jika dihebah-hebahkan jenis-jenis makanan yang hendak dimakan sewaktu berbuka di 'wall' Facebook?

Makruh kempen makan sedap-sedap dan lazat di bulan puasa.

35. Apakah hukum berpuasa di hari Jumaat, Sabtu dan Ahad?

Tidak haram puasa pada hari tersebut. Cuma Rasulullah SAW suka kita puasakan Jumaat dengan Sabtu atau Khamis dengan Jumaat atau Isnin dengan Khamis.

36. Betulkah kalau puasa hari Jumaat kena puasa juga hari Sabtu?

Sunat tambah hari Sabtu atau Khamis. Kalau puasa hari Jumaat sahaja kurang afdhal tetapi sah.

37. Apakah hukumnya seorang tua menggunakan dan memasukkan gigi palsu ketika berpuasa?

Tak batal melainkan ditelannya baru batal.

38. Terjun dan berenang di dalam air, adakah perlu mengqadha puasa?

Wajib qadha bila memang masuk air dalam batin rongga yang terbuka. Sekadar masuk dalam telinga dan mulut atau hidung yang bukan batin, tidak membatalkan puasa.

39. Betulkah puasa sunat tak boleh dibuat selagi tak ganti puasa fardhu?

Boleh buat.

40. Qiamullail boleh dilakukan secara berjemaah?

Boleh.

41. Apakah hukum gosok gigi masa tengah hari ketika bulan puasa?

Makruh mengikut pendapat yang muktamad selepas waktu zuhur. Harus sampai bila-bila pun menurut pendapat Imam Nawawi r.a.

42. Kalau air masuk dalam telinga masa mandi, kadang-kadang nak keluarkan air itu kena masukkan air ke dalam telinga semula. Adakah batal puasa?

Jika masukkan air ke dalam telinga itu sampai ke batin baru batal puasa. Cara yang mudah ialah melekapkan jari ke lubang udara dengan cara menekankan dengan kuat jangan bagi udara masuk kemudian lepas. Air dari dalam akan turut keluar. Buat macam nak 'pump' sinki yang tersumbat tu..

43. Betulkah nabi SAW tidak pernah berbuka puasa di rumah, hanya di masjid?

Nabi SAW ada juga berbuka dengan isteri-isterinya di rumah.

44. Secebis makanan tersangkut di antara halkum. Adakah patut membuangnya atau menelan?

Bila berada di tengah antara zahir dan batin, boleh telan dan boleh buang.

45. Apakah hukum perempuan memakan pil penahan haid dalam bulan Ramadhan kerana tidak mahu meninggalkan puasa?

Makruh.

46. Apakah hukum berdoa "Ya Allah Ya Tuhanku, biar lah bulan ini tak datang haid supaya boleh puasa penuh"?

Makruh doa macam itu sebab isteri-isteri Nabi SAW tak pernah doa macam tu.

47. Adakah benar jika meninggal dalam bulan puasa akan terlepas azab kubur selama setahun?

Tidak benar.

48. Boleh tak saya kumpulkan sekali denda fidyah yang tahun-tahun lepas, beri kepada masjid dan orang miskin?

Wajib bayar denda bila saja mampu. Boleh bayar denda asing-asing atau disekalikan untuk satu golongan penerima. Tak sah denda diberi kepada masjid. Wajib kepada faqir dan miskin sahaja.

49. Apakah hukum berbuka puasa bersama pakwe/makwe?

Sah, tetapi berkurang pahala sekadar mana saling melihat atau berbual.

50. Apakah hukum mandi dekat dengan waktu berbuka puasa?

Harus, dan jika berlebihan jirus jadi makruh.

51. Apakah hukum suami isteri bermanja-manja ketika berpuasa?

Nabi SAW harus manakala kita makruh. Jika keluar mani jadi haram.

52. Zakat Fitrah sepatutnya dikeluarkan di mukim kita tinggal atau mukim kita bekerja?

Tempat kita bekerja.

53. Antara waktu berbuka dan waktu bersahur, yang mana banyak kelebihan?

Berbuka.

54. Seorang tinggalkan puasa tahun dulu-dulu, dalam 50 hari. Tahun lepas dia dah ganti 20 hari, tapi tak sempat bayar fidyah. Tahun ini dia kena ganti 50 hari juga atau 30 hari sahaja? Bayar fidyah adakah perlu digandakan?

Puasa yang sudah diqadha tidak lagi berganda fidyahnya. Bilangan fidyah hanya mengikut bilangan baki yang belum diqadha sahaja.

55. Korek telinga dengan putik kapas hingga ke gegendang telinga, makruh tak?

Jangan sampai ke gegendang kerana ada pendapat yang mengatakan batin rongga telinga bermula pada gegendang telinga manakala ulamak-ulamak lain mengatakan belakang gegendang dekat otak baru membatalkan.

56. Seorang tua dinasihati doktor supaya kerap minum air. Si tua ini juga sesak nafas jika puasa. Macam mana?

Kalau memang benar tak minum air boleh jadi sesak nafas, harus berbuka dan wajib qadha apabila hilang penyakit. Kalau penyakit yang tiada sembuh lagi pada adatnya tak wajib qadha hanya wajib bayar fidyah.

57. Kita sedang puasa sunat, tetapi ada orang jemput menghadiri undangan ke rumahnya. Mana lagi afdhal?

Afdhal puasa kerana menghadiri jemputan tidak disyaratkan makan jamuan di situ. Jika kita makan dia juga gembira, afdhal makan.

58. Terdetik hati untuk niat puasa lepas isyak, tetapi terlupa. Jadi ke tidak niat puasa itu?

Kalau ada dalam hati nak berniat puasa qadha lepas isyak dikira sah kerana niat nak berniat lepas isyak sudah terkandung di dalamnya nak puasa qadha esok. Dengan syarat masa niat itu sudah malam.

59. Jika tak tunai solat fardhu, adakah sia-sia amalan solat terawih?

Amalan sunat tergantung jika tak buat yang wajib.

60. Keadaan yang macam mana, tidak berpuasa, tetapi tidak boleh makan dan minum?

-Orang yang batal puasanya bukan sebab haid seperti orang yang telah memasukkan air sampai ke batin telinganya.

-Orang yang sengaja tidak berniat ataupun lupa niat pada malamnya.

-Orang yang tidak mahu berpuasa tanpa uzur.

61. Adakah hadis berkenaan ganjaran solat terawih itu sohih? Boleh tak disebarkan hadis itu untuk tujuan menarik orang untuk menunaikan solat terawih?

Hadith tersebut ada dua pendapat. Pendapat pertama mengatakan ia palsu. Ini yang paling banyak di sisi ulamak. Oleh itu, sebaiknya jangan disebarkan.

62. Adakah batal puasa jika telan kahak yang keluar dari dalam anak tekak?

Batal telan kahak dari dalam tekak.

63. Berapakah bilangan sebenar solat terawih? 8 rakaat atau 20 rakaat? Yang manakah lebih afdhal?

Lebih banyak rakaat lebih afdhal.

64. Apa sunnah Nabi SAW makan berbuka?

Kurma dan air.

65. Jika kita mandi wajib selepas subuh, bolehkah kita berpuasa pada hari tersebut?

Sah puasa dalam keadaan junub.

66. Selepas habis waktu sahur, disebabkan perut kosong, angin dari perut naik balik ke tekak bersama minuman dan makanan. Macam mana? Puasa masih sah?

Kalau naik balik tak melepasi kerongkong, tak batal kalau makanan/minuman masuk semula.

67. Seorang kawan kerja syif malam. Balik kerja, dia tidur sampai tengah hari. Apakah hukum puasa dia?

Tidak batal puasa dan tidak makruh kerana berkerja syif malam. Jika tidur sepanjang hari, makruh hukumnya.

Ikuti bahagian dua soal jawab ini pada entri akan datang.

Hot > Kesilapan yang kerap dilakukan dalam bulan Ramadhan





#Cabaran20Hari | Resepi Hidangan Sahur Paling Ringkas

Resepi Hidangan Sahur Paling Ringkas

Selalunya anda semua makan apa semasa sahur? Mestilah makanan kan..hihi. Biasanya anda pilih makanan yang ringan atau berat seperti nasi berlauk untuk bersahur? 
Resepi hidangan sahur ringkas, roti telur mata kerbau
Kredit foto: Astro Awani
Bagi saya, resepi yang mudah dan ringkas menjadi pilihan untuk bersahur. Resepi paling ringkas untuk sahur bagi saya adalah roti telur goreng mata kerbau. haha. Memang sangat ringkas kan? Bahan-bahan yang diperlukan amat mudah didapati. Bahan yang sentiasa ada di dapur. Saya jenis yang tidak berapa gemar ambil makanan yang berat seperti nasi ketika bersahur jadi resepi ringkas ini adalah sebagai alternatif.

Kenapa roti telur goreng mata kerbau? Ia adalah gabungan biasa untuk sandwic ringkas, namun ia kaya dengan khasiat. Telur adalah antara makanan yang punyai kandungan protein yang tinggi dan sering dicadangkan pakar pemakanan untuk diambil pada waktu pagi (sumber: Astroawani). Roti pula adalah sumber karbohidrat yang tahan lama, membuatkan kita kurang rasa lapar. Jangan ingat resepi yang ringkas dan mudah seperti ini kurang dengan khasiat ya. 

Cara nak buat roti telur goreng mata kerbau amat ringkas, tak perlu susah-susah dan pening untuk siapkannya. Hanya sediakan dua keping roti dan gorengkan sebiji telur. Lapis bersama hirisan buah tomato dan daun salad. Letakkan sos cili dan mayonis juga secubit taburan lada hitam di atas telur goreng sebagai penyedap rasa. Nak lebih sedap boleh letak sekeping keju cheddar di atas telur goreng tersebut. Siap! Resepi ringkas ini sedap dan mengenyangkan. Tak percaya? Cubalah.

Anda juga boleh olah resepi ini dengan menukarkan telur kepada buah seperti pisang dan sapukan mentega kacang di atas hirisan pisang itu. Untuk pengetahuan anda pisang adalah buah yang mengenyangkan dan merupakan sumber tenaga. Pengambilan pisang dapat mengekalkan tenaga dalam tempoh masa yang lebih lama daripada pengambilan gula.

Anda boleh mencuba resepi hidangan sahur paling ringkas ini kalau susah nak terima makanan yang berat seperti nasi untuk sahur.

Apa resepi hidangan sahur paling ringkas bagi anda pula?

#Cabaran20Hari yang lain:

28 Jun 2015

Terima Kasih Nuffnang!

CPUV Nuffnang

Alhamdulillah..Earning Nuffnang semakin bertambah. Tak sabar nak cashout ni. 
CPUV (COST-PER-UNIQUE-VISIT) Nuffnang blog MaisarahSidi.com
Terima kasih kepada yang sudi singgah di blog yang tak seberapa ini. Mungkin ini juga salah satu kesan selepas menukar domain blog ke dotcom.


Ikuti tutorial mudah untuk meletakkan iklan Nuffnang di blog:
Tutorial | Cara Mudah Letak Iklan Nuffnang di Blog


Nak tempah design?


#Cabaran20Hari | Pengalaman Sahur

Pengalaman Sahur

Pengalaman sahur

Sebut sahaja tentang puasa, mestilah ada sahurnya. Kenapa kita disunatkan bersahur? Dalam mengerjakan ibadat puasa, sahur adalah satu amalan sunat yang digalakkan kepada mereka yang berpuasa. Terdapat pelbagai fadhilat daripada sahur yang boleh kita dapat. Berlipat kali ganda keuntungan yang Allah akan beri bagi mereka yang bersahur. Allah kurniakan keberkatan kepada puasa kita sepanjang hari melaksanakannya. Wah, banyak sungguh kelebihan sahur ni. Jadi, jangan tinggal sahur ye?

Di samping itu sahur juga membezakan puasa kaum muslimin dengan non-muslim. Ini kerana puasa kita bukan hanya untuk berlapar dan dahaga, tetapi supaya kita lebih bersabar dengan ujian pada siang harinya, supaya bertenaga untuk beribadat dan meneruskan rutin harian tanpa rasa penat.

Pengalaman sahur

Banyak ragam waktu sahur ni. Teringat zaman kanak-kanak dulu, punya la liat nak bangun sahur. haha. Selalu je tanya kat mak..kenapa kita kena bangun makan time pagi buta ni..mak dah terangkan banyak kali pun saya tetap liat jugak nak bangun. Kadang-kadang tak bangun terus. haha. Yelah, budak-budak bukan ambil kisah sangat puasa ni.. hehe

Meningkat ke alam sekolah menengah, saya tinggal di asrama. Kalau asrama tu memang kena bangun awal dalam pukul 4 lebih. Kalau lambat, habislah jawabnya. Selepas sahur tu nak berebut mandi lagi. Nak ke surau solat subuh jemaah pula lepas tu. Leceh kan..haha. Disebabkan inilah saya tak berapa suka turun ke dewan makan untuk bersahur. Tapi adatlah tinggal kat asrama kan ;) Jadi, nak elakkan daripada tak bersahur terus, saya makan kurma yang dibawa siap dari rumah, makan roti dengan jem dan buat air milo. Kalau dah malas sangat teguk air masak je senang..heeee. Saya pun jenis tak boleh nak ambil makanan yang berat waktu bersahur. Memang tak masuk kalau dipaksa telan pun.

Di universiti pula, saya hanya merasa beberapa kali sahaja puasa Ramadhan di sana. Selebihnya di rumah sendiri kerana cuti semester. Puasa di universiti juga tak banyak bezanya dengan tinggal di asrama sekolah menengah. Tetapi setiap hari perlu membeli juadah berbuka dan bersahur, sebab duduk di kolej, tak boleh masak sendiri kan. Cuma selepas sahur, diisi dengan membaca al-Quran atau al-Ma'thurat kerana kelas bermula seawal jam 8 pagi. Jadi ada masa terluang di situ. 

Begitulah antara pengalaman sahur yang saya sendiri rasai. Lain orang, lain pengalamannya.
Pengalaman sahur anda pula bagaimana?

#Cabaran20Hari yang lain:

27 Jun 2015

#Cabaran20Hari | Erti Puasa Bagi Saya

Erti/Makna Puasa

#Cabaran20Hari telah bermula hari ini dengan tajuk pertama yang berkisar tentang 'Apa Erti Puasa Bagi Anda' 
erti puasa, makan puasa, ramadhan
Kredit foto: Fimadani

Apa erti puasa bagi saya?

Erti puasa bagi saya ialah mendekatkan diri kepada Allah dengan melakukan amalan yang dituntut syara' dan berusaha menjauhi laranganNya agar mendapat ampun dan redha Allah.

Umum mengetahui puasa menahan diri daripada makan dan minum. Bukan itu saja ya, kalau itu yang diharapkan daripada puasa, memang hanya lapar dan dahaga yang akan dapat. Puasa adalah menahan diri daripada makan, minum dan segala perbuatan yang membatalkan puasa dari terbit fajar sehingga terbenam matahari disertai dengan niat.

Kanak-kanak pun sudah tahu, jika bercakap soal puasa ini pasti terlintas di fikiran mereka tidak boleh makan dan minum. Itu apa yang saya faham sewaktu zaman kanak-kanak. Semakin meningkat umur, pemahaman terhadap puasa semakin mendalam lebih-lebih lagi puasa pada bulan Ramadhan. Banyak yang dapat kita pelajari daripada puasa ini. Bukan sekadar menahan diri daripada lapar dan dahaga. Yang paling nyata adalah belajar untuk bersabar. Bersabar dalam segala hal.

Puasa dalam bulan Ramadhan

Puasa amat sinonim dengan bulan Ramadhan. Bulan Ramadhan sudah semestinya umat Islam wajib berpuasa. Namun, jangan dilupakan pada puasa-puasa sunat seperti puasa sunat Isnin dan Khamis, puasa enam dalam bulan Syawal dan puasa yang lain lagi.
puasa, ramadhan
Kredit foto: Iluvislam
Puasa yang terbaik sudah semestinya dalam bulan Ramadhan. Beruntung bagi orang yang sempat bertemu dengan bulan yang penuh keberkatan ini. Ramadhan adalah madrasah atau sekolah untuk umat Islam. Kenapa? Kerana pada bulan yang mulia ini kita berusaha untuk mendekatkan diri kepada Allah subhanahu wa taa'ala dengan melakukan pelbagai ibadat dengan harapan mendapat keredhaan dan keampunan dariNya serta menjauhi segala laranganNya. Bulan Ramadhan bukan sekadar mengajar kita agar sentiasa mempraktikkan ibadat dan amalan baik dalam bulan ini sahaja tetapi mengajar kita supaya berubah demi kehidupan kita kerana kesedaran yang kita dapat dalam bulan Ramadhan. Madrasah Ramadhan adalah madrasah terbaik....Subhanallah...

Semua tahu bahawa puasa pada bulan Ramadhan adalah wajib. Jadi jangan gatal-gatal suka hati nak ponteng ye. Kita boleh sorok perbuatan daripada pengetahuan orang lain tapi bukan dengan Allah subhanahu wa taa'ala. Itu juga salah satu cara tarbiyah diri sendiri dalam menghadapi cabaran ketika berpuasa. 

Azam Ramadhan

Saya pasti rata-rata umat Islam berazam untuk mendapatkan kesempurnaan pahala dan meningkatkan ketaqwaan kepada Allah subhanahu wa taa'ala seterusnya mendapat keampunan daripadaNya pada bulan Ramadhan. Semoga ibadat kita diterima Allah subhanahu wa taa'ala. Jangan puasa kita hanya mendapat lapar dan dahaga. 

Apa yang kita boleh lakukan dalam bulan Ramadhan bagi mendapat keampunan dan keredhaanNya? 
  • Berpuasa dengan ikhlas sepenuh hati niat kerana Allah bukan kerana manusia
  • Lakukan solat sunat tarawih dengan penuh semangat sehingga akhirn Ramadhan kerana ia hadir sekali sahaja dalam setahun. Solat sunat sunat yang lain jangan dilupakan
  • Memperbanyakkan sedekah kepada yang memerlukan bantuan kita
  • Bertadarus dan mentadabbur ayat suci al-Quran
  • Memperbanyakkan doa kepadaNya
  • Menjauhi perkara yang boleh mengurangkan pahala puasa

Apa lagi yang kita dapat dengan puasa ni? Mestilah dapat kesihatan tubuh badan. Jangan ingat puasa menjadikan kita lemau. Selain itu, mungkin kerana puasa, ahli keluarga dapat berkumpul selalu berbanding dengan bulan yang lain. Tapi jangan jadikan alasan bulan lain kita tiada masa untuk keluarga. 

MasyaAllah..sungguh banyak nikmat yang Allah kurniakan kepada makhlukNya. Bersyukurlah kepada Allah kerana masih berada di bawah lindunganNya.

Apa pula erti puasa bagi anda?


26 Jun 2015

#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015

Sesungguhnya cabaran dan dugaan itu hadir untuk menguji kekuatan kita. Kali ini, #Cabaran20Hari untuk menguji adakah anda blogger TEGAR?

#Cabaran20Hari adalah cabaran selama 20 hari di mana setiap hari anda perlu membuat entri menggunakan tajuk yang diberi beserta kata kunci atau keyword   #Cabaran20Hari di dalam setiap entri.

Cabaran akan bermula pada hari esok, 27 Jun 2015 sehingga 16 Julai 2015. 

Wahh!! Dah mula? 

Ya! 

Jom sahut cabaran ini!

#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015  Hari 1 - 6
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015 Hari 7 - 13
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015
#Cabaran20Hari Puasa/Raya 2015 Hari 14 - 20 
Saguhati akan diberi kepada 10 penyertaan awal yang berjaya menghabiskan ke semua cabaran mengikut tajuk dan tarikh yang diberi. Penyertaan terbuka kepada semua Blogger.

Saguhati akan diberitahu kemudian. Menarik bukan? Apa tunggu lagi??

Jom mula karang entri sekarang!

Happy blogging!

Segmen 12 Jam Bloglist #15 Mialiana.com


Pencarian bloglist bagi bulan Julai dan Ogos 2015 di Mialiana.com bermula pada hari ini, 26 Jun 2015, iaitu tepat jam 11.00 pagi sehingga 11.00 malam nanti. Semua dijemput join.

Syarat-syaratnya :
  1. Follow blog Mialiana.com, Add To Circle Google+ Mia Liana dan Like Fanpage Mialiana.com
  2. Buat entri bertajuk Segmen 12 Jam Bloglist #15 Mialiana.com
  3. Copy coding yang telah disediakan dan paste kan ke dalam ruangan HTML dan Publish entri.
  4. Tinggalkan URL entri anda ke dalam ruangan komen INI
Senang dan mudah bukan?

12 blog yang bertuah akan dipilih oleh random.org dan kepada yang terpilih nanti diminta agar memasukkan blog Mialiana.com ke dalam bloglist mereka juga. Keputusan pemenang akan diumumkan pada 30 Jun 2015.

tunggu apa lagi... jom support Mia Liana ya...

Tempahan Design Logo Razrah Studio

Design logo murah

Tempahan design logo untuk Razrah Studio. Warna hitam, emas dan merah menjadi warna tema logo ini. 

order logo murah

order logo murah


Anda berminat untuk membuat tempahan design logo mengikut kehendak anda 
dengan harga yang amat berpatutan?

Anda boleh membuat tempahan melalui:
Email : maigraphikdesign[at]gmail.com

Nak tempah design?

Lihat SINI untuk hasil tempahan yang lain.


25 Jun 2015

Buah Sukun Baik untuk Diet Sihat?

Diet Sihat Dengan Buah Sukun

Buah sukun? Anda kenal dengan buah ini? Buah sukun ini selalu dibuat goreng, kerepek, bingka dan lain-lain lagi. Gerai tepi jalan selalu jual sukun goreng ni. Sedap tau! Rasanya lemak-lemak gitu. Kalau gerai goreng2 ada jual sukun goreng ni, saya mesti beli. hehe
khasiat buah sukun
Pernah nampak pokok ini? Inilah pokok sukun. Selalu ditanam di tepi jalan raya kalau anda perasan
khasiat buah sukun
Bahagian dalam buah sukun
khasiat buah sukun
Buah sukun

KHASIAT BUAH DAN DAUN SUKUN

Manfaat buah sukun untuk kesihatan diketahui sejak lama iaitu untuk mengubati berbagai macam jenis penyakit. Manfaat buah sukun sangat baik untuk dimakan bagi pengidap sakit jantung, ginjal, diabetes serta penderita penyakit hati, selain itu khasiat buah sukun juga melancarkan pencernaan serta menguatkan tulang dan gigi. Wah..banyak sungguh khasiatnya.

BUAH SUKUN SEBAGAI MAKANAN DIET

Apabila dibandingkan dengan pokok lainnya, buah sukun sememangnya memiliki banyak khasiat, dibandingkan dengan manfaat ubi jalar, ubi kayu, mahupun kentang, buah sukun memiliki kandungan karbohidrat dan protein yang lebih tinggi dan malah jika dibandingkan dengan beras, kandungan karbohidrat sukun juga setara, namun kalori sukun sangat rendah, sehingga sesuai dijadikan sebagai menu diet yang sihat.

KANDUNGAN BUAH SUKUN

Menurut kajian kandungan buah sukun juga sangat tinggi, baik mineralnya mahupun kandungan vitaminnya dan juga mengandungi banyak unsur fitokimia yang sangat penting bagi tubuh, terutama dari beberapa jenis asam amino esensial, seperti isoleusin, methionin, lysine, histidine, ryphophan, serta valin. Selain buahnya, daun sukun juga kaya dengan khaisat bagi kesihatan. Sebuah kajian merumuskan bahawa ekstrak daun sukun banyak mengandung betasitosero dan flavanoid yang mampu mengatasi penggumpalan rombosit yang melancarkan peredaran darah dalam jantung.

KHASIAT DAUN SUKUN

Bukan buah sahaja yang bagus, daun sukun pun ada kegunaan juga tau. Manfaat daun sukun sangat efektif untuk mengubati beberapa penyakit kronik seperti penyakit hati, hepatitis, sakit gigi, gatal-gatal, pembesaran limpa dan penyakit jantung. Khasiat daun sukun dalam mengubati berbagai macam penyakit tersebut disebabkan daun sukun mengandungi beberapa unsur seperti asam hidrosianat, asetilcolin, ribofavlin, tannin dan beberapa bahan lain. Secara saintifik, manfaat daun sukun juga bagus untuk mengatasi kerosakan ginjal. Melalui penelitian lain yang dilakukan mendapati bahawa daun sukun sangat berguna untuk mengubati penyakit kardiovaskular. Untuk mengubati penyakit ginjal, daun sukun direbus kemudian diminum airnya setiap hari secara rutin. Memang hal ini memerlukan disiplin dan kerana harus dilakukan secara rutin dan dalam jangka panjang. Untuk petua sembuh dari penyakit jantung, anda sebaik baiknya pilih daun sukun yang sudah berumur, kerana daun sukun yang telah berumur tua memiliki kandungan zat yang tinggi.

Yang penting amalkan makanan seimbang ye. Buah sukun ini adalah salah satu makanan yang baik untuk diet anda. Jadi tak salah kalau kita mencubanya. Rugi tak cuba ^_^




Nak tempah design?

SOLAT SELEPAS SUCI DARIPADA HAID, PERKARA YANG DIPANDANG RINGAN

SOLAT SELEPAS SUCI DARIPADA HAID

Foto kredit: Funlava

Kebanyakan perempuan/wanita/muslimah (wanita Islam) tidak berapa perasan ATAU lebih malang lagi jika memang tak tahu menahu akan perkara ini. Ilmu Fekah, khususnya BAB HAID yang berkaitan dengan diri wanita itu sendiri amat kurang dikuasai atau difahami secara menyeluruh oleh kebanyakan wanita Islam.

Contohnya yang paling mudah; bila ditanya kepada kebanyakan wanita Islam: "Adakah wajib bagi seorang wanita Islam menqhada'kan solat mereka yang ditinggalkan ketika haid?" Pastinya kita akan mendengar jawapan daripada kebanyakan mereka mengatakan: "alaa...itu soalan mudah jee..bila 'datang period' maka solat tuu tak perlu qadha, yang perlu qadha hanya puasa jee..itulah yang kami belajar sejak mula-mula 'bergelar wanita' dulu"

Jika dibuat pantauan nescaya jawapan seperti di ataslah yang akan kita jumpa. Sebenarnya TIDAK SEBEGITU MUDAH bagi seorang muslimah nak meninggalkan solat mereka walaupun dirinya didatangi haid!!! sekalipun. Hal ini boleh dirujuk di dalam kitab Ihya' Ulumuddin karangan Hujjatul Islam Imam Al-Ghazali yang masyhur.

Kitab yang padanya ada ilmu yang berkaitan Tasauf dan padanya juga perbahasan Fekah yang luas, inilah bukti kehebatan ulama' terdahulu..

Dalam BAB TIGA :

" Fi adab Mua'sharah Wama Yujzi Fi Dawamun Nikah..." perkara YANG KETUJUH disebut dengan jelas dalam kitab tersebut : PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN HAID: Penjelasan (bayan) terhadap solat yang perlu diqadha bagi perempuan yang didatangi haid :

1. Jika perempuan dalam keadaan haid mendapati darah haid itu berhenti (dengan melihatnya) sebelum masuknya waktu Maghrib, kira-kira sempat dia solat asar sebanyak satu rakaat, maka baginya wajib qadha solat zohor dan asar.

2. Jika perempuan mendapati darah haidnya kering sebelum masuknya waktu subuh, kira-kira sempat baginya solat Isya' sebanyak satu rakaat, maka wajib baginya qadha solat maghrib dan Isya'. " Dan hal ini (qadha solat yang ditinggalkan semasa haid) adalah sekurang-kurang perkara yang wajib diketahui oleh setiap wanita Islam" (Imam Al-Ghazali)


HURAIAN MASALAH :

1. Kenapa perlu diqadha solat Asar dan Zohor?
- Kerana perempuan itu hanya menyedari keringnya haid masih dalam waktu Asar, maka baginya wajib solat asar (selepas mandi hadas)

2. Kenapa pula solat Zohor juga perlu diqadha sama?
- Kerana di dalam hukum menjama' (menghimpun solat bagi orang musafir) solat Asar boleh dijama' dan diqosarkan bersama solat Zohor.

- Kerana kecuaian wanita itu sendiri (dari melihat haidnya kering atau tidak), boleh jadi haidnya sudah kering dalam waktu Zohor lagi, langkah Ihtiyat ( menjaga hukum) maka perempuan itu juga perlu mengqhada solat Zohor.

3. Dalam perkara solat subuh juga sama
-Perempuan itu hanya menyedari darah haidnya kering, sebelum masuk waktu subuh, kira-kira sempat solat Isyak satu rakaat (selepas mandi hadas) maka wajib baginya solat Isya' sebab darahnya kering masih dalam waktu Isya'.

-Solat Isya' juga boleh dijama' (bagi musafir) dengan solat Maghrib, maka baginya juga perlu diqadha solat maghrib.

-Di atas kecuaiannya (tidak betul-betul melihat darahnya kering atau tidak dalam setiap waktu solat) maka boleh jadi darahnya sudah kering dalam waktu maghrib lagi (sebab proses keringnya darah itu berlaku secara perlahan-lahan, mungkin perempuan itu hanya menyedarinya dalam waktu subuh, hakikatnya proses pengeringan itu sudah lama berlaku)

-Maka langkah ihtiyat (menjaga hukum) adalah bagi perempuan itu perlu di qadha juga solat maghribnya.


Sila rujuk : Kitab Ihya' Ulumuddin (Jilid ke 2) cetakan Darul Nahwan Nil / Darul Haram Lil Turath, Kaherah.

Diharapkan tulisan ini memberi kesedaran kepada seluruh yang bergelar Muslimah untuk lebih mendalami diri mereka dengan ilmu 'Fiqhul Nisa' ini yang berkaitan dengan diri mereka sendiri!!!


Sumber: Email daripada sahabat.



Nak tempah design?


24 Jun 2015

Tempahan Design Blog Nur Sihat

Tempahan edit/design/customize blog murah

Blog Nur Sihat, blog tentang produk Shaklee. Warna merah jambu dan hijau cair menjadi pilihan untuk blog ini. Anda inginkan konsultasi tentang produk Shaklee? Hubungi pemilik blog Nur Sihat seperti yang tertera di header blog Nur Sihat.

Blog pakej 2: Blog Nur Sihat (klik url untuk paparan penuh dan lebih jelas)

edit/design/customize blog murah
edit/design/customize blog murah
Template

Anda berminat untuk membuat tempahan design/edit blog dengan harga yang berpatutan? 
Untuk blog personal, blog bisnes dan lain-lain lagi.

Anda boleh membuat tempahan melalui:
Email : maigraphikdesign[at]gmail.com



Madeena Skincare by Helenz Signature Terbukti Berkesan Menghilangkan Jerawat

Anda ingin kelihatan lebih anggun bergaya di Aidil Fitri ini? Malu dengan masalah jerawat anda? Anda mempunyai kulit muka kusam?

Jika anda ada masalah itu jangan pergi dari sini


Jawapan ada di sini!!


Lihat apa yang terjadi pada kulit muka mereka ini. Semakin bersinar dan berseri.

Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Testimoni Madeena Skincare by Halenz Signature

Madeena Skincare by Helenz Signature

Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Logo Helenz Signature

Memperkenalkan Madeena Skincare by Helenz Signature. Produk yang disahkan Halal, mendapat jaminan KKM dan juga diformulasikan dengan teknologi terkini dengan menggunakan bahan semulajadi.


Manfaat Madeena Skincare by Helenz Signature

Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Madeena Skincare by Helenz Signature

Dapatkan Madeena Skincare by Helenz Signature yang mampu:-
  1. Mencerahkan dan Melembapkan Kulit
  2. Mengecutkan Jerawat dan Menghilangkan Jeragat
  3. Menghilangkan Whitehead dan Blackhead
  4. Menghilangkan Kulit Kusam dan Tidak Bermaya
  5. Menghilangkan Kesan Lebam di Bawah Mata
  6. Menyingkirkan Minyak Berlebihan Pada Wajah
  7. Merawat Tekstur Kulit dari Dalam
  8. Melindungi Kulit Muka dari sinaran terus UV
  9. Menghilangkan Garis-Garis Halus dan Kedutan Pada Wajah
  10. Menjadikan Wajah Lebih Cantik, Berseri dan Tampak Muda!

Harga Madeena Skincare by Helenz Signature

Dengan hari raya yang akan datang tidak lama lagi, marilah kita mempersiapkan penampilan kita.
Harga yang ditawarkan amat berbaloi. 5 in 1 complete set dengan harga RM150 dan mampu menaikkan seri muka anda. Ianya sangat BERBALOI
Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Madeena Skincare by Helenz Signature

Testimoni Madeena Skincare by Helenz Signature

Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
Testimoni Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan


Jadi, tunggu apa lagi?


Cara pembelian Madeena Skincare

Pembelian boleh di buat terus dengan menghubungi:

1. Helenz Signature HQ
013-3155373 (Aishah) (Whatsapp/call)

2. Facebook page
Helenz Signature Official

3. Instagram
@helenzofficial

4. Website
www.helenz.my


Khas untuk pembaca blog MaisarahSidi.com, saya ada kuota voucher diskaun RM20 untuk mereka yang pertama kali nak mencuba Helenz Signature. Harga biasa ialah RM150. Selepas tolak diskaun, jadi RM130 saja. SANGAT BERBALOI kan? Dengan harga tersebut, boleh dapat 5 in 1 Helenz Signature Skincare Set. Free Poslaju pulak tu.

Namun, anda harus tahu, voucher ini Khas untuk 5 Pembeli terawal Sahaja. Anda harus cepat bertindak.. Jangan sampai Hq reply 'Maaf, kupon diskaun dah habis'. 

Whatsapp kod ini sekarang: HSD130 dan hantar ke 013-3155 373

Jom jadi yang terawal untuk mendapatkan diskaun khas ini.

Helenz Signature, Menyempurnakan Kejelitaanmu....

Agent dan Stokis Madeena Skincare diperlukan

Disamping wajah anda menjadi lebih cantik dan berseri, anda juga boleh menjana pendapatan bersama Helenz Signature. Jom Whatsapp segera ke 013-3155373 (Aishah)

Testimoni Helenz Signature Produk Kecantikan Madeena Skincare Terbukti Berkesan
As seen on

Nantikan juga kemunculan

MADEENA SKINCARE
by
HELENZ SIGNATURE
pada 
13 JUN 2015
dalam
NASI LEMAK KOPI O