Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Mengapa Tidak Boleh Minum Sambil Berdiri?

Larangan minum sambil berdiri

1500 TAHUN yang lalu Nabi Muhammad SAW memperingatkan keluarga dan para sahabatnya untuk jangan pernah minum sambil berdiri.

larangan minum berdiri

Selain hanya kerana perintah Allah SWT, tiada alasan lain yang lebih khusus. Apa reaksi para sahabat? Mereka mendengar dan taat.

Namun kemudian, beberapa abad setelah perintah Rasul itu, para ilmuwan zaman sekarang menemukan kenyataan lain tentang sebab tidak boleh minum sambil berdiri.

Dari Anas dan Qatadah radhiallaahu ‘anhuma, dari Rasulullah sallallaahu ‘alaihi wasallam : “Sesungguhnya beliau melarang seseorang minum sambil berdiri.” Qatadah berkata:”Bagaimana dengan makan?” Beliau menjawab: “Itu lebih buruk lagi,” (HR. Muslim dan Turmidzi). Nabi sallallaahu ‘alaihi wasallam bersabda : “Jangan kalian minum sambil berdiri ! Apabila kalian lupa, maka hendaknya ia muntahkan!” (HR. Muslim).

Pendapat para ilmuwan Muslim

Dr. Abdurrazzaq Al-Kailani berkata: “Minum dan makan sambil duduk adalah lebih sihat, lebih selamat, dan lebih sopan, kerana apa yang diminum atau dimakan oleh seseorang akan berjalan pada dinding usus dengan perlahan dan lembut. Jika seseorang itu minum sambil berdiri, maka ia akan menyebabkan cairan jatuh dengan deras ke dasar usus, lalu melanggar diding usus dengan kuat, jika hal ini terjadi berulang-ulang dalam waktu lama maka akan menyebabkan jatuhnya usus, yang kemudian menyebabkan pernah sekali minum sambil disfungsi pencernaan. Begitu pula makan sambil berjalan, sama sekali tidak sihat, tidak sopan, tidak beretika dan tidak pernah dikenali dalam Islam dan kaum muslimin.”


manfaat minum air kosong

Sumber: Islampos


14 ulasan for "Mengapa Tidak Boleh Minum Sambil Berdiri?"

  1. Terima kasih atas perkongsian ini.

    BalasPadam
  2. mila just tau kenapa minum berdiri tidak digalakkan tapi baru je tau ttg info betapa bagusnya minum air bila kajian sains dilakukan.

    BalasPadam
  3. Saya pulak kalau minum air sebelum tidur asyik nak terkencing je huhu

    BalasPadam
    Balasan
    1. mungkin perlu minum dalam jumlah sikit je tu :)

      Padam
  4. makasih buat infonya,, saya cuma tau kalau ga boleh diri,, ternyata ini to alasannya

    brainking

    BalasPadam
  5. Thanks for Sharing Mai. Sha follow blog Mai ni.. Salam kenal..

    BalasPadam
  6. perkongsian yang menarik...fakta boleh digunakan untuk kongsi pada anak anak kecil

    BalasPadam
    Balasan
    1. insyaAllah boleh dipraktikkan dalam kehidupan seharian

      Padam