Hati Jadi Lebih Bahagia dengan Memberi

Sedekah dan derma untuk bahagia

Setuju tak, hati akan jadi lebih bahagia dengan memberi? Betul kan? 
Betapa berkuasanya sedekah. Sedekah boleh menjadikan seseorang mendapat bahagia dan mendapat ketenangan daripada Allah.

sedekah
Foto: www.khalifah.id

Yang membuatkan kita menjadi bahagia apabila memberi ialah gembira melihat seseorang yang menerima pertolongan kita. Sekaligus dapat mengurangkan bebanan yang ditanggungnya. Tenang hati kita lihat dia dapat merasai kegembiraan.

Kadang-kadang kita rasa masih ada kekurangan walaupun kita sudah memiliki segala-galanya. Ada satu bahagian kecil dalam diri kita terasa kosong. Mungkin kita terlupa kepada yang memerlukan bantuan kita.

Selalu juga kita berasa rezeki susah masuk. Kerap mengalami sakit. Kadang-kadang, jiwa jadi tak tenang. Rasa masalah menimbun dalam kepala. Bisnes tak maju. Apabila dapat gaji pula, cepat saja habisnya tak tahan sampai sebulan pun dan lain-lain lagi masalah yang dihadapi.

Rupa-rupanya Allah dah beritahu kita bahawa dengan bersedekah kita boleh jadi kaya. Sedekah membuka pintu rezeki.

Firman Allah SWT:
 “Apapun harta yang kamu infakkan maka Allah pasti akan menggantikannya, dan Dia adalah sebaik-baik pemberi rezeki“.
Surah Saba ayat 39

Kaya jiwa pun dapat, yang akan buat hati jadi gembira dan lapang. Bila gembira, nak buat apa pun senang kan. Bukan dengan wang je kita boleh bersedekah. Senyum, bantu buang halangan di jalan, mengajar, beri nafkah keluarga juga adalah sedekah.

Tak rugi pun bila bersedekah ni. Sedekah itulah yang bakal menjadi bekalan kita di akhirat nanti. Sedekah juga penghapus dosa.

Jom bantu orang-orang yang memerlukan di sekeliling kita. Jangan dilupa juga kepada saudara Islam kita di yang dilanda peperangan. Haiwan terbiar seperti kucing tanpa tuannya juga jangan diabaikan. Berikan bantuan sedekah seikhlas hati kita.

Jangan tunggu waktu kaya baru nak bersedekah. Semoga setiap sedekah kita menjadi tiket untuk kita ke syurga. InsyaAllah.


1 comment... add one now

aizamia 3 aizamia 3 Januari 26, 2017
Hati rasa tenang bila dapat memberi walaupun sedikit.

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)