Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Cara Mudah Beli Domain di NetKL

Beli Domain Murah di NetKL

Entri sebelum ini saya ada berkongsi tentang sebab-sebab kenapa blog perlu guna domain sendiri. Ada beberapa kenalan blogger yang bertanya di Facebook tentang cara membeli domain kerana entri tersebut. Jadi, kali ini saya akan kongsikan cara mudah beli domain di NetKL.

cara beli domain NetKL


Sebab Perlu Beli Domain di NetKL

Kenapa NetKL menjadi pilihan untuk saya membeli domain? Pertamanya kerana rakan blogger AFB cadangkan supaya beli domain di NetKL. Yang kedua, harga renew domain tahunan adalah amat berpatutan iaitu RM45. Nak lagi murah, renew untuk banyak tahun terus. Lagi satu, kalau ada sebarang masalah tentang domain, boleh telefon NetKL terus dan mereka akan bantu dan selesaikan masalah secepat mungkin.

Cara Beli Domain

Jom ikuti cara mudah langkah demi langkah untuk membeli domain di NetKL.

1. Pergi ke laman web NetKLKemudian, lihat pada menu tab biru dan pergi ke Domain dan klik Buy Domain Only.

cara beli domain NetKL


2. Pendaftaran dan pemilihan nama domain
Terdapat dua pilihan di sini, pertamanya ialah beli domain baru di NetKL dan kedua ialah tukar domain yang sedang digunakan ke NetKL Network. Bagi anda yang baru pertama kali membeli domain, klik pada I want NetKL Network to register a new domain for me.

Di bawahnya terdapat kotak kosong. Masukkan nama domain pilihan anda dan klik butang Check Availabity. Kalau masih available, klik kotak seperti dalam gambar di bawah, kemudian klik butang Add to Cart. Kalau tak available anda perlu pilih nama domain lain.


cara beli domain NetKL


3. Konfigurasi domain
Di sini, kalau anda nak tambah servis ID Protection, klik kotak di tepinya. Caj sebanyak RM15 akan dikenakan. Kalau anda setuju dengan servis ini, jumlah untuk renew setiap tahun akan jadi RM60 (RM45 + RM15).

Kalau anda taknak guna servis ini juga boleh. Tak perlu tukar apa-apa di ruangan ini dan teruskan untuk Checkout.

cara beli domain NetKL


4. Pengesahan Order dan Sign Up
Pembayaran boleh dibuat menggunakan dua cara iaitu bank transfer atau Paypal. Tiada cas tambahan jika anda membuat bayaran menggunakan bank transfer. Bagi anda yang memilih untuk menggunakan Paypal, cas sebanyak RM3.98 akan dikenakan.

Ruangan promotional code saya tak pasti perlu letak kod apa, boleh cuba hubungi pihak NetKL untuk kod ini. Kalau tiada sebarang perubahan, klik butang Checkout untuk membuat pembayaran.

cara beli domain NetKL

Selepas klik butang Checkout, akan keluar seperti gambar di bawah. Isikan borang ini.

cara beli domain NetKL

cara beli domain NetKL

Pilih cara pembayaran. Apabila sudah selesai, klik butang Complete Order.


5. Pembayaran
Anda akan dapat invoice macam ni. Boleh teruskan untuk buat pembayaran. Bagi anda yang buat bayaran guna bank transfer, pada bahagian recipient email dan reference, letak emel dan nombor invoice untuk memudahkan NetKL trace pembayaran yang telah dibuat. Apabila dah selesai buat pembayaran, emel butir-butir pembayaran kepada team NetKL.

cara beli domain NetKL


6. Pengesahan Pembayaran
Selepas emel butir-butir pembayaran, pastikan anda dapat emel pengesahan dari NetKL. Setiap emel yang anda dapat daripada NetKL mesti dibuka dan baca dengan teliti. Yang mana perlukan anda klik link, anda mesti klik link tu. Ikut je arahan NetKL.

Bila bayaran telah disahkan, akan dapat emel invoice dengan status PAID. Kalau masih belum dapat emel pengesahan ini setelah beberapa jam, emel semula butir-butir tadi atau boleh telefon terus NetKL.

cara beli domain NetKL


7. Pembelian domain selesai
Selepas selesai pembayaran dibuat, tunggu emel Domain Registration Confirmation daripada NetKL. Bila dah dapat emel ni, ini bermakna domain anda telah berjaya didaftarkan dan anda dah boleh mula tukar kepada domain sendiri. 

Mudah je kan? 😊

InsyaAllah saya akan kongsikan cara tukar domain di blogspot dengan domain sendiri yang sudah anda beli pada entri akan datang.

7 ulasan for "Cara Mudah Beli Domain di NetKL"

  1. Teringin nak ada domain sndri tp tunggu dlu la

    BalasPadam
  2. baguih netkl ni kak...sng dan cepat

    BalasPadam
    Balasan
    1. setuju. senang dan cepat, kalau ada apa2 masalah call je diorang cepat je masalah selesai

      Padam
  3. hmm.. mama ni nak tukar ke taknak tukar.. sedang berfikir2

    BalasPadam