Waktu Sebelum Berbuka Puasa adalah Waktu Mustajab Berdoa

Kelebihan Berdoa pada Bulan Ramadhan


Banyakkan Berdoa Sementara Ramadhan Masih Ada | Assalamualaikum dan salam sejahtera pembaca semua. InsyAllah beberapa hari saja lagi kita bakal melangkah ke fasa terakhir Ramadhan bagi tahun 1438H. Sementara Ramadhan masih ada, jom kita pulun ibadat dan amalan kebaikan kerana Allah.

Semua tahu bahawa segala ibadat dan amal kebaikan yang dilakukan kerana Allah dalam bulan Ramadhan akan diganjar dengan pahala yang berlipat ganda. Doa yang kita minta dengan Allah juga insyaAllah akan dimakbulkan. Jadi, janganlah kita sia-siakan bulan yang penuh rahmat ini.

Waktu doa dimakbulkan dalam bulan Ramadhan

Sebut tentang doa, ada waktu mustajab untuk berdoa yang Allah kurniakan dalam bulan Ramadhan iaitu berdoa menjelang atau sebelum berbuka puasa. Kira-kira 10-15 minit sebelum berbuka puasa eloklah kita bersedia dengan wudhuk dan berdoa meminta apa saja pada-Nya.


Kalau hari-hari puasa sebelumnya kita buat tak tahu je dengan waktu mustajab ini atau kita masih sibuk menyediakan juadah untuk berbuka puasa, apa kata mulai hari ini luangkan sedikit masa sebelum azan Maghrib berkumandang untuk kita berdoa.

Tapi, jangan risau. Berdoalah kepada Allah bila-bila masa dan di mana saja InsyAllah akan diperkenankan oleh-Nya asalkan kita tak mudah putus asa. Ada juga yang merungut, "doa aku macam tak makbul je"... ini maknanya Allah suruh kita gandakan lagi usaha, perbetulkan diri kita, bersabar dan terus berdoa kepada-Nya tanpa jemu. Tak dapat sekarang, kita akan dapat bila tiba masanya. Percayalah dengan Allah.


Waktu Sebelum Berbuka Puasa adalah Waktu Mustajab Berdoa Waktu Sebelum Berbuka Puasa adalah Waktu Mustajab Berdoa Reviewed by Maisarah Humaira on Jun 13, 2017 Rating: 5

1 ulasan:

  1. Selalu juga amalkan. Sebab ni pesan Mak Pak masa kecik2 dulu. Hadap makan sebelum masuk waktu bernmbuka. Doa banyak2.

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)

Dikuasakan oleh Blogger.