18 Julai 2017

Lirik Lagu Despacito yang Patut Anda Ambil Tahu

Lirik Lagu Despacito

Tentang lirik lagu Despacito | Berhibur tiada salahnya kerana hiburan itu indah. Tetapi jangan tersalah memilihnya, carilah hiburan yang boleh memberi faedah kepada diri dan juga agama.

Ada orang suka belajar bahasa asing melalui lagu. Bagus kerana berjaya manfaatkan lagu tersebut. Tapi jika lagu tersebut mengandungi lirik yang tidak baik dan ada berbaur lucah, adakah ia bagus untuk dipelajari? Adakah ia bagus untuk sesiapa sahaja yang mendengarnya?

Lagu-lagu dengan lirik yang tidak memberi manfaat kepada kita elok sangat kita jauhkan. Kalau anda dah suka sesuatu lagu yang bukan dalam bahasa sendiri, tak salah buka Google Translator atau cari saja di internet maksud lagu tersebut. Kadang-kadang kita sendiri tak tahu pun ada lirik yang mengutuk agama.

Viral mana pun sesebuah lagu, jika liriknya tidak sesuai didengar ia tetap tak sesuai. Apabila ada yang mempersoalkan tentang lirik lagu yang sedap dan viral, ada yang kata "Alahhh... tu cuma lagu je, apa salah nak dengar. Bukannya nak ikut buat pun". Contoh mudah, lagu Despacito yang dipopularkan oleh Luis Fonsi, Daddy Yankee dan Justin Bieber. Rentak lagunya memang sedap didengar. Tapi lirik di sebaliknya?

Jom kita lihat maksud sebenar lirik Despacito yang tengah hot sekarang ini.

Terjemahan lirik lagu Despacito

terjemahan lirik lagu despacito
Lirik Justin Bieber ft. Luis Fonsi, Daddy Yankee - Despacito

[Intro: Justin]
Comin' over in my direction
Kemarilah
So thankful for that, it's such a blessin', yeah
Sangat bersyukur untuk itu, itu seperti berkat bagiku
Turn every situation into Heaven, yeah
Ubah situasi menjadi seperti di surga
Oh, you are
Oh, kau adalah
My sunrise on the darkest day
Cahaya matahariku di hari kegelapan
Got me feelin' some kind of way
Membuatku merasakan sedikit kemajuan
Make me wanna savor every moment slowly, slowly
Membuatku ingin merasakan semua momen secara perlahan
You fit me, tailor-made love, how you put it on
Kau cocok denganku, cinta buatan penjahit (penjahit selalu membuat pakaian sesuai ukuran sipemesan), bagaimana kau bisa melakukannya
Got the only key, know how to turn it on
Mendapatkan satu-satunya kunci, tahu bagaimana cara menghidupkannya
The way you nibble on my ear, the only words I wanna hear
Caramu menggigit telingaku, Satu-satunya kata yang ingin aku dengar(yaitu)
"Baby, take it slow so we can last long"
"Sayang, pelan-pelan saja supaya kita bisa bertahan lama"

[Verse 1: Daddy Yankee & Luis Fonsi]
Oh, tú, tú eres el imán y yo soy el metal
Kau adalah magnet dan aku adalah logam
Me voy acercando y voy armando el plan
Aku semakin mendekat dan aku membuat rencana
Sólo con pensarlo se acelera el pulso
Memikirkan denyut nadi ku yang semakin cepat
Oh, yeah
Ya, ya me está gustando más de lo normal
Dan aku menikmatinya lebih dari biasanya
Todos mis sentidos van pidiendo más
Semua panca indra saya meminta lebih
Esto hay que tomarlo sin ningún apuro
Kita harus melakukan ini tanpa kesulitan

[Coro: Justin & Fonsi, Yankee]
Despacito
Pelan-pelan
Quiero respirar tu cuello despacito
Aku ingin bernafas dilehermu pelan-pelan
Deja que te diga cosas al oído
Biarkan aku berbisik ditelingamu
Para que te acuerdes si no estás conmigo
Supaya kau bisa mengingat aku saat kau tak bersamaku
Despacito
Pelan-pelan
Quiero desnudarte a besos despacito
Aku ingin melepaskan pakaianmu secara perlahan sambil menciummu
Firmo en las paredes de tu laberinto
Memasuki "dinding labirin" mu
Y hacer de tu cuerpo todo un manuscrito
Dan membuat tanda diseluruh tubuhmu
(Sube, sube, sube, sube)
(Naik, naik, naik, naik)

[Bridge 1: Fonsi & Yankee]
Quiero ver bailar tu pelo
Aku ingin melihat tarianmuQuiero ser tu ritmo
Aku ingin mengikuti ritmemu
Que le enseñes a mi boca
Aku ingin kau mengajar mulutku
Tus lugares favoritos
Bagian favoritmu
(Favorito, favorito, baby)
(favorit favorit, sayang)
Déjame sobrepasar tus zonas de peligro
Biarkan aku melewati zona berbahayamu
Hasta provocar tus gritos
Hingga aku membuatmu berteriak
Y que olvides tu apellido
Dan membuatmu melupakan nama terakhirmu

[Verse 2: Yankee]
Si te pido un beso, ven, dámelo
Jika aku meminta ciuman, kemari, dan berikan padaku
Yo sé que estás pensándolo
Aku tahu kau memikirkan itu
Llevo tiempo intentándolo
Aku sudah berusaha beberapa kali
Mami, esto es dando y dándolo
Mami, aku menyerah
Sabes que tu corazón conmigo te hace bang-bang
Aku tahu saat kau bersamaku jantungmu berdenyut kencang
Sabes que esa beba está buscando de mi bang-bang
Kau tahu bahwa kau berusaha membuatku deg-gean
Ven, prueba de mi boca para ver cómo te sabe
Ayo coba rasakan mulutku untuk mencari tahu apa yang terjadi
Quiero, quiero, quiero ver cuánto amor a ti te cabe
Aku ingin tahu berapa banyak cinta yang bisa kau buat
Yo no tengo prisa, yo me quiero dar el viaje
Aku tidak buru-buru, aku ingin berjelajah
Empecemos lento, después salvaje
Mari kita mulai dengan perlahan lalu menjadi liar

[Bridge 2:Yankee]
Pasito a pasito, suave suavecito
Langkah demi langkah, perlahan-lahan
Nos vamos pegando, poquito a poquito
Kita semakin dekat sedikit demi sedikit
Cuando tú me besas con esa destreza
Saat kau menciumku dengan keahlian itu
Veo que eres malicia con delicadeza
Aku bisa tahu bahwa kau sudah ahli
Pasito a pasito, suave suavecito
Langkah demi langkah, perlahan-lahan
Nos vamos pegando, poquito a poquito
Kita semakin dekat sedikit demi sedikit
Y es que esa belleza es un rompecabezas
Dan kecantikan itu masih menjadi teka-teki
Pero pa' montarlo aquí tengo la pieza
Tapi aku mendapatkan petunjuk dari teka-teki itu
¡Oye!
Hey!

[Coro: Justin & Fonsi, Yankee]
Despacito
Pelan-pelan
Quiero respirar tu cuello despacito
Aku ingin bernafas dilehermu pelan-pelan
Deja que te diga cosas al oído
Biarkan aku berbisik ditelingamu
Para que te acuerdes si no estás conmigo
Supaya kau bisa mengingat aku saat kau tak bersamaku
Despacito
Pelan-pelan
Quiero desnudarte a besos despacito
Aku ingin melepaskan pakaianmu secara perlahan sambil menciummu
Firmo en las paredes de tu laberinto
Memasuki "dinding labirin" mu
Y hacer de tu cuerpo todo un manuscrito
Dan membut tanda diseluruh tubuhmu
(Sube, sube, sube Sube, sube)
(Naik, naik, naik, naik)

[Bridge 1: Fonsi & Yankee]
Quiero ver bailar tu pelo
Aku ingin melihat tarianmu
Quiero ser tu ritmo
Aku ingin mengikuti ritmemu
Que le enseñes a mi boca
Aku ingin kau mengajar mulutku
Tus lugares favoritos
Bagian favoritmu
(Favorito, favorito, baby)
(favorit favorit, sayang)
Déjame sobrepasar tus zonas de peligro
Biarkan aku melewati zona berbahayamu
Hasta provocar tus gritos
Hingga aku membuatmu berteriak
Y que olvides tu apellido
Dan membuatmu melupakan nama terakhirmu

[Verse 3: Fonsi]
Despacito
Pelan-pelan
This is how we do it down in Puerto Rico
Begini cara kita melakukannya di Puerto Rico
I just wanna hear you screaming, "¡Ay, Bendito!"
Aku hanya ingin mendengarmu berteriak "Ohh, diberkatilah"
I can move forever cuando esté contigo
Aku bisa bergoyang selamanya saat melihatmu..
¡Bailalo!
Menari

[Bridge 3: Yankee, Fonsi & Justin]
Pasito a pasito, suave suavecito
Langkah demi langkah, perlahan-lahan
Nos vamos pegando, poquito a poquito
Kita semakin dekat sedikit demi sedikit
Que le enseñes a mi boca
Aku ingin kau mengajar mulutku
Tus lugares favoritos
Bagian favoritmu
(Favorito, favorito, baby)
(favorit favorit, sayang)
Pasito a pasito, suave suavecito
Langkah demi langkah, perlahan-lahan
Nos vamos pegando, poquito a poquito
Kita semakin dekat sedikit demi sedikit
Hasta provocar tus gritos (Fonsi)
Hingga aku membuatmu berteriak
Y que olvides tu apellido
Dan membuatmu melupakan nama terakhirmu
Despacito
Pelan-pelan

*Sumber terjemahan lirik daripada laman Best of Lyric.

Begitulah terjemahan liriknya. Kalau kita amati betul-betul, sebenarnya banyak je lagu dari luar yang berkisarkan tentang cerita-cerita yang tak bagus sebegini disebaliknya. Dengan rentak lagu yang memikat, inilah cara yang dapat menarik orang untuk dengar sesebuah lagu. Kebanyakan lagu Bahasa Inggeris memang sedap tapi ada beberapa lagu yang liriknya amat tidak sesuai didengar. 

Cuba anda dengar lagu cover Despacito dan  Shape Of You nyanyian The Faith. Confirm 'terasa hati'. Lirik lagunya diganti dengan lirik yang mengajak kita meninggalkan perkara yang buruk dan penuh makna tersirat. Senang cerita, buka Youtube dan cari 'The Faith'. Beratur lagu cover best tersedia untuk anda.

Berhibur tak ada salahnya melainkan kita mencalarkan hiburan itu dengan sesuatu yang hodoh. Maka hodohlah dilihat sesuatu hiburan itu. Kalau kata nak belajar Bahasa Inggeris melalui lagu, cari lagu yang betul-betul boleh membantu.

Pilihan di tangan anda. Jangan kotori hiburan dan jangan lalai kerana hiburan. Sebut yang baik-baik, 


Previous Post
Next Post

About Author

12 ulasan:

  1. yup betol tu, orang suka sebab rentak tapi bila baca liriknya balik macam tak sesuai untuk kita dengar. ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. selalu macam ni kan.. apa pun semak dulu liriknya ;)

      Padam
  2. sebenarnya lirik lagu melayu pun ada yang teruk, sebab tak faham, tapi muzik sedap. orang layan. tapi saya suka cover melayu inkognito

    http://www.helloaiman.com/2017/07/lirik-lagu-luis-fonsi-despacito-malay.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. tapi sekurang-kurangnya kita tahu direct maksud lagu tu kalau melayu kan

      Padam
  3. tak minat ar dengan lagu nih..

    BalasPadam
    Balasan
    1. pilihan di hati pendengar lain-lain kan ;)

      Padam
  4. Setuju. Kena sentiasa berhati-hati rentak sedap ada perangkap.

    BalasPadam
  5. salam..
    hi maisarah..yaya mai singgh melawat blog awak..
    nk tgok lirik lagu despacito yang tgh femes..huhu
    tu la..yaya pernah tgok jgak lirik lagu ni..mmg rentak lagu best.
    tapi maslh pada lirik nya je..nyanyi kat husband/wife bole la...hahah =p

    BalasPadam
    Balasan
    1. betui.. nyanyi kat pasangan sendiri yang dah halal boleh la kan hehehe

      Padam
  6. RTM dah haramkan lagu ni diputar dan disiar di siaran TV dan Radio RTM. Tapi stesen swasta masih berdiam dan rasanya masih memutarkan lagu ni dengan alasan 'ada permintaan' daripada pendengar.

    Sedih kan.

    Tapi begitu lah, hiburan memang susah disekat. Tepuk dada tanya iman masing-masing la.. huhuhuhuuu..

    Lagu hindustan pun banyak yang makna merepek sampai memesongkan akidah pun ada. Nauzubilah. Semoga kita semua lebih berhati2.

    :)

    ...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah cepat RTM ambil tindakan. Walaupun hanaya sekadar lagu, tapi liriknya perlu kita tengok juga kan. Tak kisah bahasa apa sekalipun, asalkan liriknya tak membawa maksud yang tak baik. Takut nanti remaja yang baru nak up ikut je lirik dan jadikan amalan pula.

      Bab lagu hindustan, ada selit2 sikit pasal ketuhanan yang lebih kepada syiah.

      Padam

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)