Koleksi Resipi Berbuka Puasa Mudah dan Sedap

Resepi Berbuka Puasa Mudah dan Sedap


Resepi Berbuka Puasa Mudah | Alhamdulillah, kita sudah pun berada dalam bulan Ramadhan. Seronok, rasa tenang je kan. Kerja pun cepat dan lancar disiapkan. Tapi, ada satu perkara yang membuatkan kita pening dengan satu masalah ni iaitu juadah berbuka.

Ada yang suka memasak di rumah, ada yang membeli di bazar Ramadhan kerana kekangan waktu. Yang nak memasak, kena jugalah fikir apa yang nak dimasak untuk berbuka puasa. Kadang-kadang buntu dibuatnya asyik fikir nak masak apa.

resepi berbuka puasa

Jadi, di sini disediakan beberapa resipi berbuka puasa mudah dan sedap untuk anda. Sedikit sebanyak dapat juga memberi cadangan kepada para suri rumah dan sesiapa saja yang ingin memasak untuk berbuka puasa.

TOMYAM AYAM


tomyam ayam, sambal belacan

Bahan A:
6 biji bawang putih dititik
1 biji tomato dipotong dadu halus2
2 batang serai dititik
5 inci lengkuas diketuk

Bahan B:
1/4 ekor ayam – potong kecil2
1 biji bawang holland– hiris
2 sudu perencah tomyam – brand TAEPEE
Pelbagai sayuran – saya guna carrot & caulifower
4 helai daun limau purut – buang urat daun tengah tu, supaya bau kuat
cili padi dalam 6 – 8 biji)
sos ikan
air perahan limau
1 biji tomato
garam

Cara memasak :
Tumis bahan A sehingga garing. Lepas tu masukkan perencah tomyam. Gaul sehingga sebati.
Masukkan air ke dalam periuk, lepas tu masukkan pula ayam.
Bila ayam dah mula nak masak, masukkan bawang besar, sayur,, lengkuas, serai, daun limau purut dan biarkan seketika
Akhir sekali, perah limau kasturi dan ambil airnya.
Masukkan sos ikan dan air perahan limau. Lepas tu perasakan dengan garam. Siap untuk dimakan.


SUP IKAN MERAH, SAMBAL TUMIS UDANG


resepi berbuka puasa

RESEPI SUP IKAN MERAH

Bahan bahan:
Ikan merah
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
Sedikit halia
Kayu manis, bunga lawang dan pelaga
Lada hitam biji - tumbuk
Tomato belah 4

Cara cara:
Tumis bawang merah dan bawang putih serta halia yang dihiris bersama kayu manis, bunga lawang dan buah pelaga sehingga wangi.

Kemudian masukkan air secukupnya. Biarkan air menggelegak sebelum dimasukkan ikan. masukkan tomato. Akhir sekali masukkan lada hitam dan garam secukupnya, tabur daun sup dan daun bawang.


RESEPI SAMBAL TUMIS UDANG

Bahan bahan:
1 kg udang ~ gunting separuh dari kepala
2 sudu besar asam jawa campur air & jadikan jus - guna 1 sudu kecil pes asam jawa
1 - 2 sudu kecil garam halus
6 ~ 7 sudu besar gula - guna 7

Bahan Kisar:
100 gm cili kering ~ pilih jenis pedas
Sebesar 50 sen belacan - kisar dengan cili - tak guna
10 ~ 15 biji bawang merah
5 ulas bawang putih

Cara memasak:
Udang digaul dengan sedikit garam kemudian digoreng hingga merah, jangan goreng lama nanti udang kecut dan keras. Bila dah merah angkat. Ketepikan.


IKAN SIAKAP GORENG DAUN LIMAU PURUT, SOTONG TIN SAMBAL JAWA, SAYUR KACANG BUNCIS GORENG HATI AYAM


resepi berbuka puasa

RESEPI IKAN SIAKAP GORENG DAUN LIMAU PURUT

Bahan-bahan:
1 ekor ikan siakap
1/4 cawan tepung serbaguna
2 helai daun limau purut ~ hiris halus dan digoreng garing, toskan
Minyak untuk menggoreng

Bersihkan ikan dan keringkan.
Salut dengan tepung (kering) dan goreng hingga keemasan.
Hidang atas pinggan dan tuangkan sos daun limau purut keatasnya.
Taburkan daun limau purut yang dah digoreng atas ikan.

Untuk sos :
5 ulas bawang putih ~ dicincang
3 ulas bawang merah ~ dicincang
5 bj cili padi hijau ~ diicincang
5 bj cili padi merah ~ dicincang
3 helai daun limau purut ~ dihiris halus
3 sudu besar sos tiram
1/4 cawan cuka
3 sudu besar sos ikan
2 - 3 sudu besar gula
garam secukup rasa
1/2 cawan stok ayam ~ k.nor guna air biasa dan 1/2 kiub stok ayam
1 sudu kecil tepung jagung ~ bancuh dgn sedikit air
minyak

Cara memasak:
Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan cili hingga wangi.
Masukkan kesemua bahan2 lain kecuali bancuhan tepung jagung.
Masak hingga mendidih.
Masukkan bancuhan tepung jagung dan biarkan sehingga sos menjadi sedikit pekat.
Tuangkan atas ikan dan tabur dgn daun limau purut yg dah digoreng.


RESEPI SOTONG TIN SAMBAL JAWA

Bahan-bahan:
1: Sotong tin
2:bahan2 tumis {bawang merah,bawang putih,halia,cili besar,cili Api ikut lah uolls nak pedas takat mana,and daun limau purut
3: air asam jawa sy agak2 je
4: air sotong dalam tin tadi jangan dibuang
5:Sotong tadi potong ikut suka
6:sunquick 2 sudu

Cara memasak:
Tumis bawang merah, bawang putih halia and cili sampai naik bau, sampai garing
Dah naik bau dan bawang tu agak garing masukkan sotong
Gaul sekata semua
Akhir sekali, masukkan air sotong. Gaul rata sampai mendidih dan perasakan dengan garam.


IKAN BAWAL GORENG GARING DAN SAMBAL KICAP, SAMBAL TEMPE IKAN BILIS, SAYUR KAILAN SOS TIRAM BESERTA BAWANG GORENG GARING


resepi berbuka puasa


RESEPI IKAN BAWAL GORENG

Bahan:
2 ekor ikan bawal
kunyit
garam

cara:
gaulkan ikan dengan kunyit dan garam. panaskan minyak dan goreng hingga garing.

RESEPI SAMBAL KICAP

1 biji bawang besar
3 biji cili padi
kicap manis

Cara:
bawang besar dan cili hiris halus, gaulkan dan masukkan kicap manis

RESEPI SAMBAL TEMPE IKAN BILIS

Bahan-bahan:
1 mangkuk ikan bilis - goreng garing
1 pek tempe - hiris nipis dan goreng garing
3 sudu besar cili kisar
5 ulas bawang merah - tumbuk
Gula
Garam
Minyak untuk menumis

Cara memasak:
Panaskan minyak dan tumis cili kisar sehingga wangi dan garing. Masukkan pula bawang merah yang ditumbuk kasar. Setelah wangi dan garing, masukkan gula. Gaul rata dan masukkan sedikit garam.

Akhir sekali masukkan tempe dan ikan bilis goreng. Gaul rata dan tutup api supaya tempe dan ikan bilis kekal rangup.


RESEPI SAYUR KAILAN SOS TIRAM 

Bahan-bahan:
300g kailan/baby kailan/siew pak choy
2 ulas bawang putih - ketuk dan cincang halus
1/2 cawan sos tiram + 1/3 cawan air
1 sudu kecil gula
1 sudu kecil lada sulah
1/3 cawan minyak untuk menumis
Bawang putih goreng - untuk hiasan

Cara memasak:
Panaskan minyak dalam kuali (pastikan guna api yang kuat).Tumis bawang putih hingga naik bau.
Masukkan sos tiram yg sudah dicampur air. Masukkan gula dan lada sulah. Kacau goreng hingga pecah minyak

Masukkan kailan dan kacau goreng seketika sehingga masak tetapi jangan sampai layu.
Padamkan api dan terus cedokkan ke dalam pinggan.Taburkan bawang putih goreng di atasnya. Siap.


PARU GORENG BERLADA, BENDI GORENG TELUR



resepi berbuka puasa

RESEPI PARU GORENG BERLADA

Bahan rebus:
700 gram paru
2 hiris halia
1 batang serai - ketuk
Sedikit garam

Bahan tumbuk kasar:
9-10 tangkai cili merah - boleh guna cili kering kisar
5 ulas bawang putih
10 ulas bawang merah
1 inci halia

Bahan lain:
1 batang serai - ketuk
2 sudu besar gula atau secukupnya
Garam
1 keping asam keping

Cara memasak:
Paru direbus bersama halia, serai dan garam sehingga empuk dalam 30 minit sehari sebelum dimasak. Masak sampai paru tak liat. Cucuk dengan lidi atau cake tester untuk dicucuk tengok kalau dah tak liat. Tos kan airnya.
Bila sejuk, baru dipotong nipis nipis. Paru dilumur sedikit garam jika suka dan biarkan seketika.
Panaskan minyak dengan api yang kuat dan goreng paru (pastikan tenggelam dalam minyak yang banyak). Sentiasa dibalik balikkan supaya garingnya rata. Bila sudah garing, angkat dan ketepikan.
Panaskan sedikit minyak dan tumis bahan kisar bersama dengan serai, sehingga naik bau dan sedikit garing. Masukkan gula, sedikit garam dan asam keping. Mesti ada rasa manis manis sikit, baru sedap.
Akhir sekali, masukkan paru yang telah digoreng dan gaul sebati.

p/s: guna api besar kalau nak paru kekal rangup.


RESEPI BENDI GORENG TELUR

Bahan bahan:
15 biji bendi - dipotong nipis secara serong
2 biji telur - dipukul
Sedikit garam

1 cili merah - dihiris
2 ulas bawang merah hiris
1 ulas bawang putih hiris

Cara-cara
Panaskan minyak dan tumis bwang merah, putih, sehingga naik bau. Masukkan bendi dan dikacau. Masukkan garam dan . Agak agak bendi dah separuh masak boleh lah dicurahkan telur sekelilingnya.


IKAN TENGGIRI MASAK LEMAK, SAMBAL SOTONG KEMBANG, SAYUR PAKCHOY SOS TIRAM


resepi berbuka puasa

RESEPI IKAN TENGGIRI MASAK LEMAK CILI API

Bahan:
1/2kg ikan tenggiri potong 3
1 genggam cili api merah*
2 biji cili merah*
1 inci kunyit hidup*
5 ulas bawang merah*
3 batang serai dititik
1 mangkuk santan pekat
1 mangkuk air
1 keping asam keping
garam

Cara:
tumbuk bahan2 bertanda (*).. masukkan dalam periuk..
panaskan bersama semangkuk air.. bila mendidih.. masukkan ikan
masukkan juga serai.. asam keping.. garam..
bila ikan telah masak masukkan santan..
kecilkan api.. biarkan santan mendidih sekejap..
tutup api sedia untuk dihidang..

RESEPI SAMBAL SOTONG KEMBANG

BAHAN-BAHAN:

1 ekor sotong kembang
Garam , gula dan air asam jawa secukup rasa
Minyak masak untuk menumis

BAHAN DIKISAR HALUS:

15 biji cili kering
5 bawang merah
2 ulas bawang putih
2 cm belacan

CARA MEMASAK :

1)Panaskan minyak dan tumis bahan kisar sampai naik bau , kemudian masukkan gula , asam jawa , garam dan terus kacau sambal sampai masak dan pecah minyak .

2) Masukkan sotong , dan terus kacau jika terlalu kering masukkan sedikit sahaja air . Kacau lagi sehingga semua bahan menjadi mesra dan bila sudah masak boleh la tutup api.

SAYUR PAK CHOY SOS TIRAM

Bahan-bahan
seikat sayur siew pak choy
4-5 sudu mkn sos tiram
3 ulas bawang putih- cincang
seinci halia - cincang
air sedikit
tpg jagung+air sedikit utk pekatkan kuah
bwg putih goreng/bwg goreng - utk hiasan

Cara-cara

Sayur jangan dipotong dulu... panaskan air. celur ngan btg2 skali.
angkat dan toskan. potong bhgn yg ujung. susun dlm pinggan dan ketepikan.
panaskan minyak, tumis bhn cincang hingga naik bau@kekuningan.
masukkan sos tiram dan juga air sedikit. kacau. tkyah ltk garam sbb sos tiram dh masin. klu nk pekat buh tpg jagung+dbancuh ngan sedikit air.
didihkan. tutup api. tuang kuah atas sayur tadi.
hiaskan dengan baweng putih goreng.


SUP EKOR ALA THAI, LEMON AND HERB CHICKEN, SAYUR KACANG BUNCIS SOS TIRAM DAN SAMBAL BELACAN


resepi berbuka puasa

RESEPI SUP EKOR ALA THAI

Bahan-bahan:
500gm ekor lembu
1 biji bwg besar – dipotong 4
1 inci halia
4 ulas bwg putih
½ biji bwg besar - dipotong 4
1 biji tomato – dipotong 4
3 batang serai
Sedikit daun limau purut
Sedikit cili api
2 sudu besar sos nampla
Sedikit asam limau nipis
Sedikit daun ketumbar

Cara memasak :
1) Rebus ekor lembu bsama 1 biji bwg besar + halia selama 4jam atau lebih (sehingga lembut)
2) Tumis bwg putih (api besar mcm kat kedai tu, tp jgn sampai hangit ye)..pastu masukkan cili api, bawang besar, serai, tomato, daun limau purut..kacau seketika
3) Masukkan rebusan ekor, sos nampla, dan perasakan dengan garam
4) Perahkan asam limau + taburkan daun ketumbar semasa menghidang

RESEPI LEMON AND HERB CHICKEN

Bahan-bahan:

5 ketul ayam
1/4 cawan minyak zaitun
1 biji lemon (separuh ambil jusnya, dan separuh lagi hiris bulat)
1sk lada hitam (jenis yang kisar kasar)
1 sk dried Italian seasoning (ada jual kat pasaraya. Ini campuran basil, marjoram, oregano, rosemary & thyme)
1/2 sk dried rosemary
1/2 sk dried thyme
4 ulas bawang putih (cincang)
1 biji bawang merah besar (potong bulat)
1sk gula
1 1/4 sk garam

kentang, lada benggala dan lobak merah (potong kecil) - kalau suka

Cara memasak:

Sediakan loyang yang sesuai. Letak sedikit minyak zaitun. Letakkan ayam atas loyang tersebut. Selit-selitkan kentang dan lobak merah. Masukkan garam, gula, jus lemon, lada hitam, Italian seasoning, rosemary, thyme dan bawang putih. gaul sebati dengan ayam. Akhir sekali tabur bawang merah dan hirisan lemon atas ayam. Tuang habis minyak zaitun yang berbaki.
Panaskan oven 200 darjah. Masukkan ayam tadi dan bakar selama 50-60 minit. Sehingga ayam masak.


IKAN JELAWAT MASAK LEMAK CILI API, TELUR DADAR, SAYUR KAILAN IKAN MASIN, SAMBAL BELACAN, TEMPE GORENG GARING


resepi berbuka puasa

RESEPI IKAN JELAWAT MASAK LEMAK CILI API

Bahan-bahan:
1-2 cawan santan cair
1/2 cawan pati santan
*1 labu bawang besar
*1-2 inci kunyit hidup
*10tangkai cili padi
*1 biji cili merah
1 keping asam gelugur
garam secukup rasa
1ekor ikan jelawat dipotong saiz kecil
1batang serai (diketuk)
1helai daun kunyit

Cara memasak:
Kisar semua bahan *....masukkan bahan yg dibland dalam periuk bersama serai dan asam keping.tmbahkan garam dan pati santan.. masukkan daun kunyit. masak sekejap dan masukkan ikan jelawat...

RESEPI SAYUR KAILAN IKAN MASIN

Bahan-bahan:
1/2 biji bwg besar (hiris nipis)
3 ulas bwg putih (cincang)
seikat sayur kailan - potong dan asing batang dgn daun
2 ketul ikan tenggiri masin (fresh lg sedap)
1 biji cabai masak (buang biji) - potong serong
2 sudu Beso sos ikan
2 sudu Besar sos tiram
sedikit air

Cara memasak:
goreng ikan tenggiri masin dgn sedikit minyak hingga masak
- kemudian buang tulang dan hancurkan isi dlm kuali tu jugak
masukkan bawang besar & bawang putih dalam kuali tadi.... kacau hingga layu
kemudian masukkan batang kailan serta sos ikan dan sos tiram....
gaul sebati hingga batang lembut sedikit...masukkan air, adjust untuk kuah....
kemudian masukkan sayur kailan bersama cli potong kacau sekejap
dan bolehlah dihidangkan

RESEPI SAMBAL BELACAN

Bahan A
4-5 biji cili merah
3 biji cili padi merah (tambah jika mahukan lebih pedas)
belacan sebesar ibu jari (boleh dibakar dahulu jika mahu)
sedikit garam

Bahan B
Asam Jawa sebesar ibu jari
3 sudu air masak

Cara-cara menyediakannya:
1. Tumbuk bahan A sehingga 3/4 lumat. (saya lebih suka sambal yang tak berapa lumat. Nampak lbih menyelerakan).
Boleh juga diblend kering jika mahu tetapi jangan terlalu lama untuk mengelakkan ia terlalu hancur.
2. Keluarkan dari lesung dan masukkan dalam mangkuk.
3. Bahan B disatukan rata dan di ambil jusnya terus dimasukkan kedalam mangkuk sambal.
4. Ratakan dan boleh terus dihidangkan.

RESEPI TELUR DADAR

Bahan-bahan:
3 biji telur
sos ikan
hirisan bawang
lada sulah atau lada hitam secukupnya

Cara-caranya :
1. memula basuh semua telur
2. pecahkan telur sebiji demi sebiji masuk dalam mangkuk
3. masukkan beberapa titik sos ikan, serbuk lada putih
4. masukkan bawang
5. tepuk laju-laju dengan garpu sampai agak ringan sikit.
6. panaskan minyak secukupnya. biasa aku letak minyak banyak sikit jadi dia kembang cantik.. kalau tak suka berminyak korang boleh letak sesudu minyak masak dalam telur tu sesiap sebelum tepuk tadi. pastu korang boleh masak atas pan atau kuali yang tak lekat minyak tu je..
7. Goreng agak keemasan dan jangan lupa terbalikkan jugak telur tu bagi sebelah lagi bahagian tu masak ok..
8. Dah siap boleh hidangkan

RESEPI TEMPE GORENG

Bahan-bahan:
1 Paket tempe yang dipotong nipis
serbuk kunyit
garam

Cara memasak:
Gaulkan semua bahan. Panaskan minyak dan goreng sehingga garing


RESEPI AYAM BLACKPEPPER CENDAWAN SHITAKE

resepi berbuka puasa

Bahan-bahan:
7 Ketul ayam
7 biji cendawan shiitake,
3 ulas bawang putih, hiris nipis
1/2 biji bawang besar, potong 4
1 sudu kecil serbuk lada hitam
1 sudu kecil minyak bijan
1 sudu kecil kicap manis
3 sudu besar minyak masak
sedikit tepung jagung, bancuh dengan air menjadi pes
garam dan gula secukup rasa

Cara penyediaan:
Panaskan minyak. Gaulkan ayam bersama garam dan goreng dibatas api yang besar sehingga separuh masak. Angkat dan ketepikan.
Menggunakan minyak yg sama, tumis bawang putih dan halia sehingga naik bau, kemudian masukkan serbuk lada hitam.
Masukkan ayam dan kacau seketika. Masukkan pula cendawan, minyak bijan dan kicap manis. Kacau sehingga cendawan sedikit layu.
Tuang sedikit air, anggaran 1/2 cawan dan kemudian masukkan sedikit pes tepung jagung supaya kuah menjadi pekat.
Perasakan dengan garam secukupnya.


IKAN KELI GORENG BERLADA, SAYUR KANGKUNG GORENG, TAHU GORENG

resepi berbuka puasa

RESEPI IKAN KELI GORENG BERLADA

Bahan-bahan:
4 ekor ikan keli | dibersihkan
15gm cili merah | ditumbuk kasar
1 biji bawang besar | ditumbuk kasar
3 ulas bawang putih | ditumbuk kasar
12gm cili padi | ditumbuk kasar
1 Biji bawang besar potong gelang
Garam dan serbuk perasa secukupnya
Sedikit tepung gandum
Minyak untuk menumis

Cara memasak:
1. Gaulkan ikan keli bersama tepung gandum dan sedikit garam. Panaskan minyak di dalam kuali dan gorengkan ikan tersebut. Angkat ikan tersebut dan asingkan.
2. Tumbuk kasar bahanbahan seperti cili merah, bawang besar, bawang putih dan cili padi.
3. Di dalam kuali yang berlainan, panaskan minyak dan tumiskan bahan-bahan yang telah ditumbuk sehingga naik bau dan agak garing. masukkan bawang besar yang dipotong gelang tadi.
4. Masukkan ikan keli dan kemudian bolehlah dihidangkan.


RESEPI KANGKUNG GORENG

Bahan-bahan:
Sayur kangkung
Bawang Merah hiris
Bawang Putih hiris
Cili Merah
Bawang Besar
Ikan Bilis
Garam halus

Cara memasak:
Tumiskan bawang putih, bawang merah dan ikan bilis dan cili merah yang siap dipotong
Apabila sudah wangi masukkan sedikit garam
Masukkan sayur kangkung dan
Goreng sekejap saja, jangan sampai sayur layu nanti zat hilang


KUZI KAMBING, AYAM MASAK CILI HIJAU, SAYUR KACANG BUNCIS DENGAN CENDAWAN SHITAKE

resepi berbuka puasa

RESEPI KUZI KAMBING

Bahan-bahan:
1 kg daging kambing, potong kiub besar2, cuci dan toskan*
2 camca besar rempah kari daging*
1 camca besar rempah kurma*
1 inci halia, tumbuk halus*
3 ulas bawang putih, tumbuk halus*(*gaul rata dan perap sejam)
2 biji tomato, dipotong kiub
1 cawam yogurt perisa asli
1/2 camca besar gula melaka
1/2 cawan kismis
2 biji cili merah, belah 2 setiap 1
2 biji cili hijau, belah2 setiap 1
1 biji bawang besar, belah 4
1 cawan sos tomato
Air secukupnya
Garam secukup rasa

Bahan-bahan kisar halus:
5 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
1 inci halia
15 tangkai cili kering, dibuang biji dan rendam dalam air panas 10 minit dan toskan

Cara membuatnya:
Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan sos dan kacau rata. Tambah daging kambing yang telah diperap tadi. Gaul rata dan biar hingga daging kecut. Masukkan kismis dan air (hingga daging tenggelam). Biar mendidih
Tambah tomato dan masak hingga daging empuk, masukkan yogurt dan gula melaka, kacau rata. Masuk bawang besar yang dibelah, cili hijau dan cili merah. Kacau dan biar hingga pekat. Tambah garam secukup rasa dan masak sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api.

RESEPI AYAM MASAK CILI HIJAU

Bahan A:
6 ketul ayam
2 batang serai (diketuk)
1 labu bawang besar (hiris kasar)
Minyak masak
Serbuk kunyit
Garam secukupnya

Bahan B (bahan kisar):
7 biji cili hijau
7 biji cili api hijau
5 ulas bawang merah
1 biji bawang besar
1 biji tomato belah 4
3 ulas bawang putih
1 inci halia

Cara memasak:
1) Gaulkan ayam dengan kunyit dan sedikit garam. Goreng hingga masak atau separuh masak.
2) Tumis bahan kisar dan serai yang dititik sehingga wangi dan pecah minyak. Pastikan bahan kisar ditumis hingga betul- betul masak untuk elakkan rasa maung cili dan sakit perut!
3) Kalau nak berkuah, tambahkan sedikit air. Masukkan ayam dan perasakan dengan garam. Kacau rata dan tunggu sampai kuah sedikit kering.
4) Masukkan bawang besar dan tomato kacau rata. Kalau pedas sangat bolehlah tambah sedikit gula ya! Bila bawang dah layu, dan bolehlah padamkan api.

RESEPI KACANG BUNCIS DENGAN SHITAKE MUSHROOM

Bahan bahan:
100 gms kacang buncis - potong 2
3 kuntum cendawan shiitake - dihiris
1 labu bawang besar
2 ulas bawang putih
1 sudu makan sos tiram
garam secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara memasak:
1. Panaskan kuali (wok), masukkan 1 cawan air dan biarkan hingga mendidih. Masukkan kacang buncis dan biarkan ia stim lebih kurang 2 minit. Angkat dan toskan.
2.Panaskan minyak, tumis bawang besar hingga layu. Masukkan cendawan, goreng sebentar hingga layu. Kemudian masukkan kacang buncis dan kacau sebati.
3. Masukkan bawang putih dan sos tiram. Gaul sekata dan perasakn dengan garam jika perlu.
4. Angkat dan hidangkan bersama sama nasi hangat dan lauk yang lain.


IKAN TENGGIRI MASAK SAMBAL, TELUR GORENG MASAK KICAP

resepi berbuka puasa

RESEPI IKAN TENGGIRI MASAK SAMBAL

Bahan-bahan:
3 - 4 potong ikan tenggiri dibersih dan goreng garam kunyit
1 biji bawang besar dipotong bulat
2 sdb air asam jawa
garam dan gula secukup rasa
3 sdb minyak masak

Bahan dikisar:
25 tangkai cili kering
2 biji bawang besar
2" belacan

Kisar semua bahan sehingga menjadi pes basah

Cara menyediakannya:
Panaskan minyak dan tumis bahan blend sehingga garing
Masukkan garam, gula dan air asam jawa
Boleh tambah air jika suka berkuah sedikit
Masukkanaikan yang digoreng tadi

TELUR GORENG MASAK KICAP

Bahan-bahan :
3 biji telur
1 biji bawang besar - dihiris
5 biji lada kecik - diketuk
2 ulas bawang putih - diketuk
Kicap - sebanyak mana yang diperlukan
Sedikit air masak

Cara membuatnya :
Telur digoreng mata kerbau
Asingkan telur
Tumiskan bawang besar, bawang putih dan lada kecik
Bila bawang dah layu, masukkan kicap dan air masak
Kacau-kacaukan
Tutup apinya
Curah kuah kicap di atas telur goreng mata tadi.
Siap untuk dimakan


NASI ARAB TANAM AYAM, SOS NASI ARAB, KERUTUK DAGING, SAYUR BROKOLI DAN KUBIS BUNGA

resepi berbuka puasa

RESEPI NASI ARAB TANAM AYAM
Boleh gunakan pes nasi arab. Boleh dapatkan di pasaraya. Mudah sahaja caranya. Hanya perlu pes, nasi, dan masukkan ayam yg telah direbus dan tanak.

RESEPI SOS NASI ARAB

Bahan-bahan:
1 biji bawang besar,
4 biji cili merah
Gula garam
Perahan lemon

Cara-cara membuatnya:
Bahan2 diatas semua nya dikisar

RESEPI KERUTUK DAGING

Bahan-bahan:
1 kg daging batang pinang (potong tebal 1 atau 2")
3 sb rempah kerutuk
8 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
1 inci halia
Kayu manis, bunga lawang, pelaga
1 kotak santan - bancuh dengan air secukupnya.
3 sb kerisik
Garam
Gula
Gula Melaka
1 keping asam keping
Tomato ketchup - boleh menyedapkan lagi

Cara-cara memasak:
Separuh dari bawang dan halia dikisar dan dicampur dengan rempah kerutuk. Separuh lagi dihiris.
Tumis bawang dan halia yang dihiris serta rempah penumis sehingga wangi dan masukkan rempah kerutuk. Masak dengan api perlahan sehingga keluar minyak.
Masukkan daging dan sedikit air dan dikacau rata. Masak lagi sehingga air kering dan keluar minyak serta daging empuk.
Masukkan santan dan masak sehingga mendidih dengan api perlahan. Masukkan kerisik, garam, gula, gula Melaka dan asam keping. Masukkan juga pes tomato, jika ada.
Sesuaikan kepekatan dan rasa. Bolehlah diangkat dan dihidangkan


IKAN CENCARU BAKAR, LALA KAM HEONG, SUP SAYUR SAWI

resepi berbuka puasa

RESEPI IKAN CENCARU BAKAR

Bahan bahan:
2 ekor ikan cencaru
3 sudu besar cili kering kisar
3 ulas bawang putih
4 ulas bawang merah
Sedikit Belacan
Gula
Garam
Air Asam Jawa

Cara-cara memasak:
Ikan Cencaru dibelah belakang dan dibersihkan. Lumur ikan cencaru bersama garam.
Tumbuk bawang bawang dan belacan. Kemudian masukkan cili cili kering kisar. Akhir sekali masukkan garam, gula dan sedikit air asam jawa.
Masukkan bahan kisar ke bahagian belakang ikan yang dibelah tadi.
balut dengan daun pisang
Panaskan minyak secukupnya. Goreng ikan sehingga garing.

RESEPI LALA KAM HEONG

Bahan-bahan:
300 grm lala (dicuci & ditoskan)
2 tangkai daun kari
2 sudu besar serbuk kari
8 biji cili padi (ditumbuk sedikit)
3 ulas bawang putih(ditumbuk)
8 ulas bawang merah (ditumbuk)
2 sudu besar udang kering (direndam & ditumbuk)
2 sudu besar sos tiram
1 sudu besar kicap cair
1 sudu besar kicap pekat
1 biji bawang besar (dipotong 6)
Garam dan Gula secukup rasa

Cara membuatnya:
Dalam satu mangkuk, campurkan serbuk kari, sos tiram, kicap cair & kicap pekat sebagai bahan perencah.
Panaskan sedikit minyak, tumiskan bawang merah & bawang putih. Dimasukkan pula udang kering hingga naik bau.
Kemudian masukkan cili padi, daun kari, dan bahan perencah. Kacau hingga sebati.
Tambahkan garam serta gula secukup rasa.
Masukkan lala bersama bawang besar. Kacau rata.Rasa dan jika ok, boleh angkat


SAMBAL IKAN SELAR KUNING, SOTONG TAHU TELUR MASAK KICAP, KOBIS MASAK LEMAK

resepi berbuka puasa

RESEPI SAMBAL IKAN SELAR KUNING

Bahan-bahan:
12 ekor ikan selar kuning (bersaiz kurang lebih 2+ jari orang dewasa)
3/4 camca besar pes asam jawa
2 senduk nasi cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
1/3 cawan air

Bahan-bahan kisar halus:
6 biji bawang merah kecil
2 ulas bawang putih
3 biji cili merah

Cara membuatnya:
Ikan selar kuning, disiang dan cuci bersih, lumur dengan sedikit garam dan serbuk kunyit, kemudian goreng hingga keemasan, tak perlu sampai garing sangat. Angkat dan toskan.
Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan2 kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan masak hingga pecah minyak dan cili garing, guna api kecil dan kacau selalu. Masukkan pes asa jawa, kacau rata dan tambah air.
Biar mendidih dan masukkan ikan yang telah digoreng. Tambah garam secukup rasa dan sedikit gula (kalau suka manis boleh tambah lagi), masak hingga pekat, rasa dan jika ok boleh matikan api.

RESEPI SOTONG TAUHU TELUR MASAK KICAP

Bahan-bahan:
2 peket tauhu telur - potong 4 dan digoreng
2 ekor sotong - potong cincin
2 ulas bawang putih - diketuk
1 biji bawang besar - potong bulat
2 biji cili merah - hiris serong
4 sd mkn kicap lemak masin - (nak guna kicap lemak manis pun boleh, tapi kena tambah garam sikit)

Cara memasak:
Panaskan 2 sd mkn minyak masak ke dalam kuali. Tumis bawang putih hingga kuning.
Masukkan kicap
Masukkan sotong, bawang besar dan cili merah. Kacau hingga sotong masak.
Masukkan tauhu telur yang sudah digoreng. Kacau rata.
Masukkan hirisan daun bawang. Kacau rata. Siap.

RESEPI KOBIS MASAK LEMAK

Bahan-bahan:
1/2 biji kobis bulat saiz sederhana, hiris sederhana kasar
1 camca besar penuh udang kering rendam sekejap, tos dan tumbuk kasar
1 biji bawang besar, hiris halus
4 ulas bawang putih, dititik
1 biji cili merah, hiris
1200 ml santan cair
400 ml pati santant
Garam secukup rasa

Cara membuatnya:
Masukkan santan cair ke dalam periuk bersama hirisan bawang, bawang puith dan udang kering. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Masukkan kobis dan masak hingga kobis 1/2 lembut, jika kurang kuah tambah sedikit air.
Masukkanhirisan cili merah. Kacau rata dan tuang pati santan. Perasakan dengan garam secukupnya. Kacau perlahan dan biar mendidih sekejap. Rasa dan jika ok boleh matikan api.


KARI DAGING, SAMBAL TELUR HANCUR, SAYUR TAUGEH KUCAI GORENG

resepi berbuka puasa

RESEPI KARI DAGING

Bahan-bahan:
800gm daging – potong nipis & kecil. Senang dan cepat nak empuk.
3 – 4 ulas bawang merah – dihiris halus
2 ulas bawang putih – dihiris halus
Halia – 1 inci – dihiris halus
1 batang kayu manis
1 biji cengkih
2 biji bunga lawang
3 sudu besar rempah kari – dibancuh dengan sedikit air menjadi pes
1 kotak santan segera – terpulang pada citarasa kepekatan kuah kari uolss.
2 – 3 biji kentang – potong ikut selera nak belah berapa. Jangan besar sangat lak
Garam secukup rasa
Sedikit air – ikut citarasa nak kuah pekat & banyak mana
Daun kari beberapa helai

Cara penyediannya:
1. Bersihkan daging dan hiris daging menjadi kepingan kecil dan nipis. Rebus daging tersebut sehingga empuk. Nak cepat leh guna pressure cooker. Dah empuk asingkan. Air rebusan daging jangan buang yea… Nanti nak masukkan dalam kuah kari tu semula.
2. Panaskan minyak dan tumis kayu manis, bunga lawang, cengkih sampai naik bau dan kemudian masukkan bawang merah, bawang putih dan halia yang telah dihiris. Tumis sehingga layu dan naik bau.
3. Selepas itu, masukkan pes kari (serbuk kari yang dah dibancuh dengan sedikit air) bersama daun kari. Tumis hingga berbau wangi dan terbit pecah minyak.
4. Masukkan daging yang dah direbus tadi bersama air. Masak hingga mendidih. Kuantiti air terpulang pada citarasa masing-masing. Biarkan mendidih sebentar. saya suka kuah kari yang pekat so airnya sikit. Kuah pekat sedap buat cecah sama roti.
5. Masukkan kentang yang telah dipotong tadi, masak hingga kentang hampir empuk.
6. Kemudian masukkan santan. Kuantiti santan juga terpulang pada citarasa masing-masing.
7. Akhir sekali masukkan garam secukup rasa. Tutup api dan sedia dihidangkan…

RESEPI SAMBAL TELUR HANCUR

Bahan-bahan:
3 biji telur
2 ulas bawang putih - kisar
segenggam cili kering - kisar
1 labu bawang besar - kisar
garam

- Panaskan minyak, masukkan bahan kisar hinga pecah minyak.
- perasakan dengan garam.
-Pecahkan telur dan biar sebentar jangan kacau. Bila telur dah masak bawah tu boleh pusing.
- dah sebati semua boleh angkat dan hidang.


GULAI SIPUT SEDUT MASAK CILI API , AYAM GORENG MAMAK, SAYUR KOBIS BUNGA DAN KAROT

resepi berbuka puasa

RESEPI SIPUT SEDUT MASAK LEMAK

Bahan-bahan:
1 kg siput sedut
3 batang serai, diketuk
1 helai daun kunyit, disiat
1 keping asam gelugor
1200 ml santan cair
400 ml pati santan
Garam secukup rasa

Bahan-bahan kisar halus:
2 biji bawang besar
5 biji bawang merah kecil
4 ulas bawang putih
1 inci kunyit hidup
3 biji cili merah
10 biji cili padi (optional)

Cara membuatnya:
Siput sedut dicuci bersih, kemudian kerat hujung siput (kerat pada bahagian senggan ketiga dari atas), buat hingga siap dan masukkan ke dalam bekas besar. Tuang air hingga penuh cuci sekali lagi dan toskan. Ulangi proses ini sekali lagi, tapi kali ini anda cedok siput tadi guna tangan dan masukkan dalam tapis, tujuannya untuk mengelakkan serpihan2 bahagia siput yang dikerat tadi ikut termasuk sekali. Ketepikan.

Masukkan siput sedut yang telah dibersihkan ke dalam periuk bersama serai titik, asam gelugor dan bahan2 kisar halus. Kacau rata dan masak hingga mendidih. Tuang santan cair, kacau rata dan biarkan menggelegak., Kacau perlahan.
Tuang santan pekat, masukkan daun kunyit. Masak guna api sederhana hingga mendidih dan kacau sentiasa. Tambah garam secukup rasa Masak sekejap lagi dan rasa, jika ok boleh matikan api.

AYAM GORENG MAMAK

Bahan-bahan:
7 ketul ayam
2 Sudu besar Tepung beras.
1 Sudu kecil Tepung jagung.
4 sudu besar tepung gandum
1 Sudu kecil serbuk lada putih.
2 Sudu kecil Serbuk kunyit.
2 Sudu besar Serbuk Kari Daging.
1/2 Sudu besar *cili kering yang dikisar halus.
Kisaran halus Bawang besar 1 biji + Bawang putih 5 ulas + Halia 2 inci
3 Tangkai daun kari
1 kg minyak untuk goreng.
1 sudu kecil gula( kalau bubuh aji tak payah bubuh gula)
Garam Secukup rasa
2 biji putih telur
Air secukupnya untuk bancuhan..

Cara memasak:

1. Bersihkan ayam yang telah dipotong dan toskan @ keringkan air basuhan ayam...
Selepas air dah tos, masukkan kedalam bekas dan masukan serbuk kunyit dan sedikit garam dan gaulkan serata ayam...

Kemudian, masukkan semua bahan2 lain dan gaul sebati.. Air masukkan sedikit demi sedikit..
Gaulkan serata dan dapatkan kelikatan tepung yang sesuai..Sekiranya tepung terlalu likat boleh ditambah sedikit air...Kelikatan tepung adalah amat penting diberi perhatian..,sekiranya terlalu cair tepung ini akan terlerai dari dari ketulan ayam..dan kalau terlalu pekat ia akan menjadi cucur goreng ler pulak...

Tutup bekas ayam ini dengan plastik salut makanan dan perapkan dalam peti sejuk bahagian beku selama 1- 2 jam atau lebih supaya bahan2 rempah ini serap kedalam isi ayam...

2. Selepas cukup masa perap, boleh laa goreng ye..Maka dinasihatkan agar test goreng seketul ayam dahulu untuk pastikan bancuhan tadi cantik kejadiaannya atau tak..

3. Panaskan kuali dan masukkan minyak yang secukupnya ( ayam perlu tenggelam dalam minyak)...Tentukan minyak perlu panas sebelum memulakan gorengan..suhu minyak amat memainkan peranan dalam gorengan yang cantik...

4. Untuk gorengan yang cantik ,jangan masukkan terlalu banyak ayam dalam satu2 masa..Api dapur perlulah sentiasa diawasi supaya ketulan ayam tidak hanya masak diluar tapi masih berdarah didalam..pada satu2 masa cuma masukkan 4-5 ketul ayam dalam kuali yang sederhana besar pada api yg sederhana..gorengan ini biasanya ambil masa 20- 25 minit...

Untuk pastikan ketulan ayam telah masak biasanya ketulan itu mula terapung. Masukan bahagian peha diakhir gorengan kerana bahagian peha ambil masa yang lama untuk masak dan memerlukan api yang kecil. Tanda peha sudah dimasak ialah dengan perhatikan urat pada bahagian bawah mula pecah dan ketulan mula terapung..

5. Goreng ayam tak perlu terlalu lama..Kalu terlalu masak juice pada ayam akan kekeringan dan menghilangkan kemanisan pada isi ayam...


AYAM MASAK CILI KERING

resepi berbuka puasa

RESEPI AYAM MASAK CILI KERING

Bahan-bahan:
4 keping dada ayam potong kecil
1 sudu kecil tepung jagung
2 sudu besar sos tiram

-Perap semua bahan ni selama 15 minit kemudian goreng. Tak perlu garing

SOS
1/4 stok ayam
1 sudu kicap manis
2 sudu sos cili
1 sidi gula
1 sudu kecil garam
1/2 sudu kecil tepung jagung (dibancuh dengan sdkit air)

BAHAN TUMIS
8 tangkai cili kering - potong
2 biji bawang putih - dadukan
2 cm halia - hiris

BAHAN LAIN
Cili hidup - potong dadu
Bawang besar - potong dadu

CARA-CARA
- panaskan minyak, boleh campur minyak bijan jika suka, Masukkan bawang putih dan halia. Tumis hingga naik bau
- masukkan cili kering. Goreng sehingga cili agak garing.. Hati2 jangan sampai hangus ye
- Masukkan stok ayam dan bahan sos
- masukkan bancuhan tepung jagung... Kacau sebati hingga kuah memekat
- Masukkan ayam, bawang dan cili hidup
- Bila semua dah sebati boleh tutup api dan hidangkan


IKAN KERISI GORENG MASAK TAUCU DAN SAYUR BROKOLI GORENG

resepi berbuka puasa

RESEPI IKAN KERISI GORENG MASAK TAUCU

Bahan-bahan:
3 ekor ikan kerisi
1 bawang besar hiris
3 biji bawang putih hiris
1 inci hali
2 sudu besar taucu
5 tangkai cili padi
Sedikit air asam jawa
Kicap manis saya pakai jalen
1 sudu Sos tiram

Cara-caranya:
Panaskan minyak. Gorengkan ikan dengan serbuk kunyit hingga garing. Angkat.
Panaskan minyak. Masukkan bawang besar, bawang putih, halia yang dihiris. Tumis hingga naik bau.
Masukkan taucu, air asam jawa, sos tiram
Masuk cili padi. Gaul ratakan ikan. Angkat. Xperlu garam sbb taucu dah masin. Rasa dulu seblum angkat. Kalau perlu garam tambah sikit.


KARI IKAN BAWAL, SAMBAL TUMIS SOTONG PUTIH, SAYUR KOBIS GORENG

resepi berbuka puasa

RESEPI KARI IKAN BAWAL

Bahan-bahan:
2 ekor ikan bawal - lebih kurang 500 gram
7 ulas bawang merah - hiris
3 ulas bawang putih - hiris
1 sudu kecil halba campur
2 tangkai daun kari
3 tangkai cili padi - potong kecil
1 paket kecil rempah kari ikan Babas
1 sudu kecil serbuk cili
6 batang bendi
2 batang cili hijau - patah 2
1 biji tomato buah - belah 4
6 batang bendi
1 sudu kecil penuh pes asam jawa
1- 1 1/2 sudu kecil garam
Santan secukupnya
garam

Cara memasak:
Panaskan minyak yang banyak dan masukkan halba campur dan cili padi hiris. Masukkan pula bawang merah dan bawang putih serta daun kari. Tumis sehingga wangi.

Bancuh rempah kari dengan sedikit serbuk cili dengan sedikit air, jika suka pedas. Masukkan rempah kari dan tumis sehingga rempahnya agak garing.

masukkan santan dan air secukupnya. Masukkan air asam jawa. Setelah kuah mendidih, perlahankan api dan masukkan ikan. Kemudian biarkan kuah merenih dengan api kecil sehingga pecah minyak.
Petua Mamak: jangan biarkan kuah kari mendidih ketika ini kerana ia akan menyebabkan ikan hancur.

Masukkan bendi, tomato buah dan cili hijau. Akhir sekali masukkan garam dan serbuk perasa. Setelah kuah terbit minyak dan cantik, boleh tutup api.

RESEPI SAMBAL TUMIS SOTONG PUTIH

Bahan bahan:
10 ekor sotong
20 biji cili kering
10 ulas bawang merah
6 ulas bawang putih
Garam
Gula

Cara memasak:
Kisar cili dan bawang bawang. Tumis bahan kisar dengan api perlahan sehingga cili benar benar garing.

Masukkan gula dan kacau lagi sehingga garing dan keluar minyak. Kemudian masukkan sotong yang telah ditos hingga kering.

Akhir sekali, masukkan garam, dan goreng sehingga air sotong menjadi kering. tutup api apabila sambal kembali kering serta pecah minyak.


DAGING MASAK PAPRIK, TELUR DADAR

resepi berbuka puasa

RESEPI DAGING MASAK PAPRIK

Bahan-bahan:
Daging 1/2 kg (ikut suka banyak mulut yang nak makan)
Bawang putih - 4 ulas
Bawang holand - 1 biji
Lobak merah + kobis bunga +
3 sudu besar cili kisar/giling
2 sudu sos cili
2 sudu sos tiram
6 biji cili padi
daun limau purut
gula dan garam secukup rasa

Cara memasak:
Rebus daging sampai empuk. nak cepat guna pressure cooker. dan jangan buang air rebusan
Tumis bawang putih dan cili giling sampai naik bau *jangan hangit ek
Masukkan sos cili dan sos tiram dan air rebusan (sukatan air ikut nak buat berkuah atau kering sikit)
Masukkan kobis bunga, lobak merah bagi empuk dan daun limau purut
Masukkan daging
masukkan cili padi
Gula dan garam secukupnya..biarkan mendidih sekejap dan masukkan bawang holland
Kacau sedikit dan angkat


BEEF STEW, SAMBAL KERANG, BROKOLI UDANG

resepi berbuka puasa

RESEPI BEEF STEW

Bahan-bahan:
500 gram daging pejal, dipotong kiun pada saiz sederhana besar
4 camca besar tepung gandum
3 camca besar mentega
2 helai bay leaf
5 kuntum bunga cengkih
1 camca teh serbuk paprika
1 camca teh penuh serbuk lada hitam
2 batang saleri, potong kasar2
1 batang lobak merah, potong kasar
2 biji kentang, dadu besar2
1 biji bawang besar, belah 4
3 ulas bawang putih diketuk
1 camca besar kicap cair (resipi asal guna "worcestershire sauce")
1/2 camca besar kicap pekat (nak bagi warna)
1 camca teh gula
Garam secukup rasa
1/2 camca teh jus lemon (mat tak letak)
Air secukupnya

Cara memasak:
Daging dicuci, tos dan lap kering dengan paper towel. Kemudian gaul dengan tepung gandum. Carikan mentega dalam non-stick pan, dan goreng daging bersalut tepung tadi hingga perang pada semua bahagian. Alih daging dan semua bahan dalam pan tadi ke dalam periuk. Tuang air secukupnya (biar banyak2 sebab nak renihkan lama)
Tambah bay leaf, bouquet garni, bawang putih, bunga cengkih, serbuk paprika, serbuk lada hitam, bawang besar, kicap cair dan kicap pekat. Masak hingga mendidih, kemudian kecilkan api dan renih hingga daging empuk (kalau anda ada slow cooker, boleh guna), tuang air panas jika kering.
Bila daging lembut, masukkan gula, lobak merah, kentang, saleri dan sambung merenih hingga kentang dan lobak lembut. Tambah garam secukup rasa dan jika suka masukkan jus lemon. Masak hingga kuahnya nampak pekat. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama roti atau pasta. Hias dengan hirisan daun parsley jika suka.

RESEPI SAMBAL KERANG

Bahan-bahan:
Kerang - rebus dan kopek ambil isi
3 sudu besar cili kisar
5 ulas bawang merah - kisar
3 ulas bawang putih - kisar
Asam jawa
Garam
Gula
1/2 biji Bawang besar - hiris

Cara memasak:
Tumis bahan kisar sehingga wangi dan garing. Masukkan gula dan kacau supaya sambal berkilat dan berwarna merah cantik.

Masukkan air asam jawa dan garam. Masukkan bawang besar hiris. Akhir sekali, masukkan isi kerang. Sesuaikan rasa dan kepekatan.

RESEPI BROKOLI UDANG

Bahan-bahan:
500 gm brokoli
4 ulas bawang putih - kisar
10 ekor udang sederhana besar - buang kulit
1 sd lada sulah
1/2 sd sos tiram
Garam & serbuk perasa

Cara memasak:
Tumiskan bawang putih hingga bangkit bau. Masukkan udang dan lada sulah. Goreng selama 2 minit. Masukkan brokoli dan sedikit air. Masukkan sos tiram,. Biar hingga masak.


GULAI ASAM PEDAS IKAN BAWAL, AYAM GORENG, SAYUR KOBIS DAN KAROT GORENG


RESEPI ASAM PEDAS IKAN BAWAL

Bahan bahan:
2 ekor ikan bawal - potong 6 keping
1 sudu kecil pes asam jawa - jgn terlalu banyak, terlebih masam tak sedap
Garam
5 sudu cili kering kisar - boleh tambah
6 batang bendi
1 biji tomato belah 4
6 helai daun limau purut
2 serai dititik
Bahan kisar:
8-9 ulas bawang merah
5 ulas bawang putih
2 inci kunyit hidup
2 inci halia
1 biji tomato

Cara cara:
Kisar semua bahan di atas. Panaskan minyak dan tumis bahan kisar, serai dan cili kisar sehingga wangi dan cili benar benar garing dan masak. Masukkan air secukupnya.

Bila kuah mendidih, masukkan ikan. Masukkan garam dan air asam secukupnya. Masukkan sayur bendi tomato dan daun limau purut. Sesuaikan rasa dan bolehlah diangkat.

RESEPI AYAM GORENG SIMPLE

Bahan:
6 ketul ayam
Garam
Kunyit

Cara:
Gaulkan ayam dengan kunyit dan garam. panaskan minyak, goreng kan ayam sehingga garing, tos dan angkat.

RESEPI SAYUR GORENG

Bahan-bahan:
Kobis yang dihiris nipis
1/2 batang karot yang dihiris nipis
1 batang cili merah dihiris nipis
sedikit udang kering
1 biji bawang merah dihiris
1 biji bawang putih dihiris

Cara memasak:
panaskan sedikit minyak. tumis bawang merah, putih dan udang kering sehingga naik bau. masukkan kobis dan karot. tunggu sehingga sayur masak. perasakan garam dan angkat.


TUMIS KACANG PANJANG DAN  KUPANG

resepi berbuka puasa

Bahan-bahan:
10 tangkai kacang panjang | dipotong 3cm
100gm isi kupang | dibersihkan
1 biji bawang besar| dihiris
2 biji cili merah | dihiris
4 ulas bawang putih | dicencang
1 sudu makan sos tiram
Air secukupnya
Garam secukup rasa

Cara memasak:
Panaskan sedikit minyak masak di dalam kuali. Tumis bawang putih, bawang hiris dan cili sehingga layu dan berbau wangi.
Selepas itu masukkan sos tiram, sedikit air dan isi kupang. Kacau rata sehingga sebati.
Masukkan kacang panjang dan garam secukup rasa. Kacau lagi sehingga rata.
Biarkan kupang masak dan kacang panjang layu sedikit.
Angkat dan sedia dihidangkan.

Info : Jangan dimasak terlalu lama kerana kacang panjang akan lembik.


PERIA GORENG RANGUP

resepi berbuka puasa

Bahan-bahan:
1 batang peria | dihiris bulat, dibuang biji dan dicuci
1 sudu makan rempah kari
1 sudu teh serbuk kunyit
1/2 sudu teh serbuk lada hitam
4 sudu makan tepung beras
1 sudu makan tepung jagung
1 sudu teh serbuk cili
Garam secukup rasa
1 sudu makan air
Minyak untuk menggoreng secukupnya

Cara memasak:
Rendam peria bersama 2 sudu garam dan gula. Kemudian tos dan keringkan.
Masukkan peria yang telah dicuci ke dalam sebuah mangkuk.
Masukkan kesemua bahan ke dalam mangkuk peria tadi kecuali air. Gaul semua bahan hingga rata dan sebati.
Masukkan 1/2 sudu makan air dahulu dan gaul rata. Jika ia nampak masih agak kering masukkan 1/2 sudu makan air lagi. Pastikan tepung bersalut cantik pada peria.
Panaskan minyak masak secukupnya di dalam kuali. Bila minyak sudah panas, masukkan peria sekeping demi sekeping dan jangan digoreng terlalu banyak pada sesuatu masa.
Goreng peria hingga betul-betul garing. Angkat dan tos minyaknya. Sedia dihidangkan.

Info : Peria direndam di dalam air garam dan gula untuk mengurangkan rasa pahitnya. Selain itu jika ingin peria digoreng cantik, gunakan kuali tanpa lekat.


GULAI ITIK SERATI

resepi berbuka puasa

Bahan-bahan:
1 ekor itik serati | direbus dan dibersihkan
Rempah 4 sekawan secukupnya (kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih, buah pelaga)
1 keping gula melaka
1 sudu makan jus asam jawa
500ml santan pekat
5 sudu makan rempah kerutuk | dibancuh dengan sedikit air
5 sudu makan minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Bahan kisar:

15 biji bawang merah
8 ulas bawang putih
5cm halia

Cara memasak:
Panas minyak masak di dalam kuali. Tumis rempah 4 sekawan dan bahan kisar. Kacau rata sehingga wangi.
Selepas itu masukkan rempah kerutuk. Kacau seketika.
Masukkan santan masak sehingga mendidih sambil dikacau.
Selepas itu masukkan gula melaka, gula dan garam secukup rasa. Kacau lagi. Selepas itu, masukkan jus asam jawa dan itik serati yang telah dicelur.
Masak seketika dan bolehlah dihidangkan.

Info : Itik serati direbus dahulu agar isinya lebih lembut.


IKAN PARI AIR ASAM

resepi berbuka puasa

Bahan-bahan:
1 ekor ikan pari | direbus dengan asam keping dan sedikit garam

AIR ASAM:

1 biji bawang besar | dipotong dadu
1 biji tomato segar | dipotong dadu
10 biji cili api | dihiris halus
2 tangkai cili merah
2.5cm belacan
Garam secukup rasa
Gula secukup rasa
1 sudu makan sos cili
500ml bancuhan air asam jawa

Cara memasak:

Tumbuk cili merah bersama belacan, gula dan garam secukup rasa.
Masukkan bancuhan air asam jawa ke dalam bekas bersama bahan-bahan yang ditumbuk tadi. Gaul rata.
Masukkan bawang besar, tomato dan cili api yang dipotong tadi. Gaul sebati.
Letakkan ikan pari ke dalam pinggan dan curahkan air asam jawa ke atasnya.
Sedia dihidangkan.

Info : Selain direbus, ikan pari boleh juga dikukus agar ia tidak pecah.


ASAM PEDAS IKAN KEMBUNG

resepi berbuka puasa

Bahan-bahan:
3 ekor ikan kembung
10 tangkai cili kering |dikisar
4 biji bawang merah |dikisar
2 ulas bawang putih |dikisar
1sm kunyit hidup |dikisar
1sm halia |dikisar
1sm lengkuas |dikisar
1 sudu makan pati asam jawa
3 biji kacang bendi
500ml air
Daun kesum secukupnya
Garam secukup rasa

Cara memasak:
Tumiskan bahan kisar hingga naik minyaknya.
Masukkan sedikit air bersama air asam jawa. Biarkan mendidih.
Kemudian masukkan ikan bersama garam, daun kesum serta kacang bendi.
Didihkan hingga kuahnya sedikit pekat dan berminyak.
Angkat dan hidangkan.

Info : Selain kembung, boleh juga menggunakan ikan kegemaran anda yang lain.



SAMBAL TUMIS PETAI

resepi berbuka puasa

Bahan-bahan:
5 keping petai |dihiris nipis termasuk kulitnya
1 biji kelapa |diambil santannya
5 tangkai cili kering |dikisar
5 biji cili padi |dikisar
2 biji bawang besar |dikisar
3 ulas bawang putih |dikisar
10gm belacan |dikisar
Air secukupnya
Sedikit asam keping
Garam secukup rasa

Cara memasak:
Hiris petai bersama kulitnya sekali dan rendamkan seketika di dalam air. Toskan.
Satukan bahan kisar bersama petai dan biarkan petai empuk seketika.
Masukkan santan bersama asam keping. Kacau rata.
Perasakan dengan garam secukup rasa dan biarkan kuahnya pekat seketika.
Angkat dan hidangkan.

Info : Jika suka anda boleh juga meletakkan sedikit udang segar ke dalam kuahnya untuk lebih menaikkan rasanya.


DAGING HITAM MANIS

resepi berbuka puasa

Bahan-bahan:
1kg daging | dipotong dadu
5 sudu makan kerisik
Minyak untuk menumis

Bahan perapan:
2 biji bawang besar | saiz sederhana } dikisar halus
5 ulas bawang putih } dikisar halus
3 batang serai } dikisar halus
2 sudu makan ketumbar }dikisar halus
1 sudu makan jintan putih } disangai dan ditumbuk halus
½ sudu makan jintan manis } disangai dan ditumbuk halus
1 sudu makan biji lada hitam
Sos tiram secukupnya
Kicap manis secukupnya
Gula secukup rasa

Bahan tumis:
1 batang kulit kayu manis
5 biji buah pelaga
3 biji bunga lawang

Cara memasak:
Daging yang telah dipotong digaul sebati dengan bahan perapan. Biarkan selama sejam.
Kemudian panaskan minyak , tumis kulit kayu manis, buah pelaga dan bunga lawang sehingga naik bau.
Setelah itu masukkan daging yang telah diperap bersama jusnya dan dikacau rata.
Tambahkan air jika daging masih belum empuk. Biarkan mendidih.
Apabila daging sudah empuk, masukkan kerisik untuk memekatkan kuah. Kacau rata dan tutup api.
Hiaskan dengan hirisan cili padi dan sedia dihidangkan.

Info : Tidak perlu dimasukkan garam kerana daging sudah diperap bersama sos tiram. Jus daging yang telah diperap hendaklah dididihkan sekali dengan daging kerana ia memberikan perisa yang enak pada masakan ini.


Begitulah antara beberapa resipi berbuka puasa yang mudah disediakan dan pastinya sedap. Selamat mencuba.


Kredit: FB Pesan Bonda, Syaz Ahmad, Rasa


1 ulasan:

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)

EmoticonEmoticon