Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Resepi Popia Goreng Inti Sosej Berkeju Pasti Sedap

 Popia Goreng Inti Sosej Berkeju Mudah dan Sedap


Kali ini saya nak berkongsi resepi dengan anda iaitu popia goreng inti sosej berkeju. Popia yang menjadi kegemaran keluarga Mai ni, lebih-lebih lagi dalam bulan Ramadhan. Resepi ini mudah disediakan dan hanya mengambil masa yang singkat untuk disiapkan. 

Popia Goreng Inti Sosej Berkeju

Popia goreng inti sosej berkeju ini sedap rasanya. Anda perlu cuba resepi ini. Ia adalah makanan yang mengenyangkan kerana mengandungi sosej, sayuran dan keju. Jadi, sesuai dimakan untuk sarapan pagi, minum petang, berbuka puasa, bersahur atau bila-bila sahaja yang anda suka. 

Sekali buat akan dapat banyak. Jangan risau, anda boleh simpan di peti sejuk. Kalau anda rasa nak makan, goreng je. Mudah kan? Jom cuba resepi popia goreng inti sosej berkeju yang menyelerakan ini . . .

Popia Goreng Inti Sosej Berkeju

Bahan-bahan inti:

1 cawan kubis bulat yang dihiris halus
1 batang lobak merah dihiris halus
1 biji bawang besar didadu
2 ulas bawang putih dicincang halus
5 batang sosej ayam dihiris halus secara memanjang (atau ikut suka cara anda hiris)
Garam secukup rasa

Bahan-bahan lain:

Kulit popia (beli je satu plastik tu.. saya guna jenama KG Pastry sebab tak mudah koyak)
Keju cheddar dihiris kecil memanjang
Tepung gandum dicampur dengan sedikit air untuk dijadikan pelekat (boleh gantikan tepung dengan sebiji telur dipukul sedikit)
Sos cili untuk cicah dengan popia yang dah siap digoreng

Cara membuatnya:

1. Inti popia
Panaskan sedikit minyak di dalam kuali, tumis bawang besar dan bawang putih sehingga harum dan layu. Masukkan sosej, hirisan lobak merah dan kobis. Kacau dan masak hingga layu, tambahkan sedikit garam, gaul rata dan matikan api. Biarkan inti sejuk seketika.

2. Cara gulung popia
Ambil sekeping kulit popia, sudukan inti (sedikit sahaja, cukup untuk gulung, kalau banyak inti boleh pecah kulit popia), letak hirisan keju cheddar, gulung kulit popia seperti gambar di bawah,

Popia Goreng Inti Sosej Berkeju

sapu bancuhan telur pada lipatan kiri dan kanan kulit popia yang terbuka. Kemudian gulung sampai habis dan kemaskan. Sapu bancuhan telur pada hujung kulit popia. Ulangi langkah yang sama untuk baki kulit popia, inti dan keju.

Apabila sudah siap gulung semuanya, bolehlah digoreng. Goreng dalam minyak penuh supaya dapat masuk lebih kurang 5-6 biji popia dalam kuali besar.

Ini popia yang dah siap . . .
Popia Goreng Inti Sosej Berkeju
Sedapnya!!!!
Boleh cicah popia goreng ini dengan sos cili atau dimakan begitu saja.

*Tips: Kulit popia senang mengeras apabila terdedah. Ambil kain bersih, basahkan kain tu dan letak di atas lapisan-lapisan kulit popia.

Sosej boleh digantikan dengan jejari ketam.

Kalau anda dapat banyak popia dengan kuantiti resepi ini, simpan je dalam peti sejuk. Boleh goreng bila-bila masa anda suka nanti.

Jom cuba resepi mudah ni. 

Cuba resepi yang lain juga:
Puding Roti Karamel


3 ulasan for "Resepi Popia Goreng Inti Sosej Berkeju Pasti Sedap"