Textual description of firstImageUrl

Kucing Sering Menjadi Mangsa Kekejaman Manusia Tidak Berhati Perut

Maisarah Humaira | 9/13/2018 03:44:00 PTG | 0 Komen

Kisah sedih kucing dobi


Sedih.. sangat sedih melihat sikap segelintir manusia yang tidak berperikemanusiaan, terutamanya terhadap haiwan. Kisah seekor kucing betina bunting yang dimasukkan ke dalam mesin pengering di dobi oleh manusia yang tidak berhati perut, tragedi yang sangat menyayat hati.

Haiwan tidak memiliki akal tetapi punya perasaan kasih sayang. Rugi manusia yang diberikan akal tetapi tidak menggunakannya. Apalah salah kucing bunting itu, ia bukannya harimau yang sedang mencari mangsa untuk dimakan.

kucing comel, kucing dalam dryer
Gambar hiasan, Memey kucing Mai 😽

Kalau tak suka, jangan sakitinya.

Engkau manusia berakal, kalau orang tidak suka dengan engkau kemudian engkau dibunuh begitu saja.. macam mana engkau rasa?

Engkau jaga dia, engkau dapat pahala. Kucing, anjing yang menjadi 'haiwan gelandangan'.. biarkan mereka hidup sehingga ajal menjemput. Bukan engkau yang menjadi hakim mengadili siapa yang layak hidup didunia ini. Tidak banyak pun yang mereka minta. Makanan dan belaian manusia. Itu pun sudah cukup bagi mereka.

Cukup-cukuplah menyeksa haiwan yang tidak bersalah ini. Ada yang sembelih kucing suka-suka, ada yang memakannya, ada yang membakarnya... Allah.. Manusia, gunakanlah akal yang telah diberikanNya dengan sebaik-baiknya.

Semoga 'haiwan gelandangan' seperti kucing dan anjing di Malaysia diberi perhatian yang secukupnya dan sewajarnya oleh setiap rakyat di negara ini. Tak rugi pun jika kita berbuat baik sesama makhluk. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)

MaisarahSidi.com © . Designed by Maisarah laaa