Hukum Meniru Dalam Peperiksaan - MaisarahSidi.com Hukum Meniru Dalam Peperiksaan

Hukum Meniru Dalam Peperiksaan

Perbuatan Meniru yang Patut Ditegah


Hukum meniru dalam peperiksaan | Meniru dalam peperiksaan... pernah buat tak? Zaman persekolahan, universiti mungkin ada yang pernah buat. Kalau yang buat tu rasa macam power sangatlah sebab boleh meniru kan heeee. Jangan marah ye, tapi inilah perkara yang sering dibuat.. kadang-kadang tanpa disedari.

Teringat cerita di universiti dulu. Ada seorang pensyarah bercerita kenangan dia menjadi pengawas peperiksaan di universiti. Pernah tangkap calon yang meniru. Ada yang bawa nota ringkas, nota slide semua bab pun ada yang bawa tau. Yang bertanya pada kawan, panjangkan leher dan usya-usya jawapan kawan pun ada.

Masa calon yang bawa nota ringkas sekeping itu ditangkap, dikunyahnya kertas nota tu supaya dapat hapus bukti. Macam-macam perangai ada haha. Yang ditangkap meniru ini biasa beri alasan "tak sempat buat ulangkaji", "keluarga sakit di kampung" dan lain-lain lagi. Meniru macam mana gaya pun, tetap akan dikenakan tindakan sebagai balasannya.

Hukum Meniru Dalam Peperiksaan

"Dan barangsiapa yang menipu kami maka bukanlah dia daripada kalangan kami"
Riwayat Muslim (101)

Hukum meniru dalam peperiksaan menurut Mufti Dato' Seri Dr. Zulkifli Mohamad Al-Bakri


Mereka anggap meniru hanya perkara kecil dan tidak perlu diperbesarkan. Hakikatnya inilah punca masalah integriti sehingga orang yang bukan ahli memegang jawatan penting dalam masayarakat.

... Jika disandarkan suatau urusan kepada ornag yang tidak arif dalam urusan tersebut maka tunggulah datang Kiamat"
Riwayat al-Bukhari (6496)

Meniru memberi kesan buruk kepada diri, mereka akan terbiasa menipu sedangkan menipu adalah sifat-sifat orang munafik.

Sumber: Instagram Mufti Wilayah Persekutuan drzulkifli.albakri
---

Benar kan? Kesalahan yang nampak kecil bagi diri tapi impaknya besar kepada kehidupan masa depan.

Adik-adik, kakak, abang.. jom sama-sama kita hindarkan perbuatan salah yang membawa kerosakan ini. Jangan meniru nanti ditangkap, jangan menipu nanti sendiri terperangkap.


Catat Ulasan

0 Ulasan