Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Perak bentang bajet lebih RM1 billion bagi 2014

21 Muharram 1435H




IPOH - Menteri Besar Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir hari ini membentangkan Bajet 2014 Perak berjumlah RM1.01 bilion dengan lima fokus utama untuk kesinambungan pembangunan negeri dan kesejahteraan rakyat.

Bajet bertemakan "Negeri Amanjaya, Rakyat Sejahtera" itu menggariskan usaha untuk menggerakkan pembangunan ekonomi yang menjana kehidupan berkualiti, membentuk modal insan yang berdaya saing, keterlibatan masyarakat dalam mensejahterakan rakyat dan membina masa hadapan yang cemerlang, memperkukuh pentadbiran responsif dan inovatif serta meningkatkan jaringan infrastruktur dan kemudahan awam.

"Berbekalkan kekuatan serta potensi sedia ada dan ditokok dengan orientasi kecekapan yang dipertingkatkan dari semasa ke semasa, kerajaan negeri yang diterajui Barisan Nasional beriltizam untuk memenuhi segala janji pada Pilihan Raya Umum ke-13, iaitu janji meneruskan usaha memajukan negeri," katanya ketika membentangkan Bajet 2014 Perak pada persidangan Dewan Undangan Negeri hari ini.

Zambry berkata daripada keseluruhan peruntukan, sebanyak RM673.63 juta adalah untuk perbelanjaan mengurus dan RM338.98 juta untuk perbelanjaan pembangunan.

"Bajet 2014 yang disediakan berjumlah RM1,012.6 juta yang dibiayai oleh anggaran hasil dan terimaan pembangunan berjumlah RM970.14 juta, justeru menyebabkan defisit yang dianggarkan RM42.46 juta," katanya.

Zambry berkata semenjak 2009, kerajaan negeri telah setiap tahun menyediakan bajet defisit.

"Bagaimanapun, pada setiap tahun berkenaan, bajet negeri telah berakhir dengan lebihan, kecuali Bajet 2013 yang belum ditutupkira akaunnya," katanya.

Memperincikan usaha kerajaan menggerakkan pembangunan ekonomi yang menjana kehidupan berkualiti, Menteri Besar menyenaraikan beberapa langkah termasuk pembangunan bandar-bandar baharu dan pekan kecil, meneruskan agenda pembangunan lestari serta memantap dan memperkukuh sektor pertanian, penternakan dan pelancongan.

Katanya sebanyak RM8 juta diperuntukkan masing-masing bagi sektor pertanian dan pelancongan manakala sebanyak RM9 juta bagi sektor penternakan.

Bagi membentuk modal insan yang berdaya saing, beliau berkata sebanyak RM53.8 juta diperuntukkan bagi melaksanakan program pembangunan modal insan antaranya Dermasiswa, Program Pengupayaan Mahasiswa, Program Pemetaan Minda, bantuan sekolah dan tuisyen, Tabung Pendidikan Negeri serta Program Kecemerlangan Murid Orang Asli.

Zambry berkata sebanyak RM154.56 juta diperuntukkan bagi memastikan keterlibatan masyarakat dalam mensejahterakan rakyat dan membina masa hadapan yang cemerlang.

Katanya langkah itu dilakukan melalui program melestarikan sosio budaya dan pengupayaan aktiviti masyarakat, program kesejahteraan rakyat, pembasmian kemiskinan, pewujudan kluster ekonomi keluarga serta program mikro-kredit.

Beliau berkata bagi mengukuhkan pentadbiran yang responsif dan inovatif, sebanyak RM7 juta diperuntukkan untuk membangunkan ilmu, kemahiran dan latihan kepada semua kelompok yang memberikan perkhidmatan kepada rakyat bermula daripada ketua kampung, penghulu, kakitangan dan pengawal pentadbiran negeri melalui latihan yang dikendalikan oleh Majlis Transformasi Negeri Perak (MANTAP).

Sebagai usaha memantapkan jaringan infrastruktur dan kemudahan awam, Menteri Besar berkata sebanyak RM98 juta diperuntukkan untuk projek di bawah Jabatan Kerja Raya, Jabatan Pengairan dan Saliran serta penyediaan infrastruktur lain. - Bernama


Nota BBH: RM53.8 juta untuk pendidikan, ape lagi orang Perak. Moh belajo rajin-rajin.


Sumber: Sinar Harian



Catat Ulasan for "Perak bentang bajet lebih RM1 billion bagi 2014"