Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Syaaban Sudah Separuh, Ramadhan Bakal Ditempuh

Menuju Ramadhan yang Dinanti


Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga baik selalu. Hari ini sudah pun 16 Syaaban 1438H. Ini bermakna kita sudah melalui separuh daripada bulan Syaaban dan lebih kurang 2 minggu saja lagi kita bakal melangkah ke bulan Ramadhan, bulan yang paling dinanti.

Nisfu Syaaban, Ramadhan 2017,

Nak memasuki bulan Ramadhan, perlu ada persediaan yang lengkap dan cukup. Persediaan dari segi mental dan fizikal. Taklah nanti masuk je bulan Ramadhan nanti, ada yang cakap tak boleh berpuasa kerana pelbagai alasan yang tak munasabah. Ada juga yang jenis asal bulan Ramadhan je tak boleh puasa, tak boleh berlapar. Sedangkan sebelum bulan Ramadhan, tak makan beberapa jam pun steady je. Itu semua alasan lapuk. Kerana terlalu menurut nafsu, sampai manfaat bulan Ramadhan diabaikan. Sebab tu Allah bagi 11 bulan kepada kita supaya kita boleh melatih diri secukupnya sebelum masuk ke bulan Ramadhan.

Yelah, rugi sangat kalau bulan Ramadhan ini kita buat ala kadar saja. Rugi kalau hanya dapat lapar da dahaga saja. Dapat merasai Ramadhan adalah rezeki yang besar daripada Allah. Siapa yang taknak pahala amalan digandakan bulan Ramadhan nanti kan..

Jadi, sekarang ini adalah masa terbaik untuk kita membuat persediaan secukupnya sebelum melangkah ke bulan Ramadhan. Semoga semua umat Islam sempat merasa keberkatan, kemuliaan dan ketenangan jiwa pada bulan Ramadhan kali ini, InsyaAllah.

HOT: AWAS Pencuri pada Bulan Ramadhan

2 ulasan for "Syaaban Sudah Separuh, Ramadhan Bakal Ditempuh"

  1. Memang tak sabar nak masuk bulan ramadhan penuh keberkatan ni bila fikir je mesti excited.harap tenaga di tahap maksimum hahahah

    BalasPadam
    Balasan
    1. Betul tu excited :) InsyaAllah boleh tu

      Padam