Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Syawal Kelima Baru Keluar Beraya

Raya Syawal Kelima


Pejam celik pejam celik, hari ini sudah pun Syawal keenam. Cepat masa berlalu. Macam mana hari raya anda? Seronok tak? Dapat melaram baju baru cantik-cantik, saudara-mara ramai pulang ke kampung halaman, sahabat yang lama tak berjumpa datang ke rumah.. mestilah seronok kan hehe.

Alhamdulillah, ramai tetamu yang datang ke rumah raya ni. Dari raya pertama sehingga keempat memang tak putus-putus tetamu datang. Baju raya pun tak sempat sarung. Pakai blouse dan skirt labuh je sebab banyak buat kerja-kerja dapur. Kalau pakai baju raya habis kena air, basah pulak nanti hihi.

Tapi takpelah seronok melayan ramai tetamu ni. Tetamu yang datang membawa rezeki. Kita yang berusaha menyediakan makanan dan minuman untuk tetamu juga dikira bersedekah. 

Pagi Syawal kelima, satu keluarga jiran yang juga saudara dekat datang beraya. Petang tu barulah keluarga dan saya keluar beraya. Seronok betul! Masa ni lah baru nak pakai baju raya haha. Syawal kelima pun jalan raya masih lagi penuh kereta. Tapi takdelah sampai sesak susah nak bergerak ke sana ke mari. Kalau time raya biasalah. Jalan raya bandar yang berdekatan kampung memang banyak kereta lalu tak seperti hari biasa. 


Langit pun cantik semalam. Tak panas sangat. Memang sesuai nak berjalan waktu tu. Mula-mula sekali beraya di rumah Mak Lang belah emak di Klebang Putra. Lalu ikut jalan lama tempuh Sungai Siput. Dah selesai makan-makan di sana, beraya pula ke rumah Pak Long di Taman Kuala Kangsar. Kemudian ke rumah Pak Tam di Talang. Sedapnya laksa homemade isteri Pak Tam buat! Perghhh teringat sampai sekarang kesedapannya. 

Hari ini dah Syawal keenam, petang ini beraya lagi. InsyaAllah ke Taiping pula. Lepas tu bolehlah jalan-jalan pusing-pusing kat Taiping sekejap. hehe

Mai cuti sampai Ahad ini. Memang tengah dalam mood raya lagi ni. Sementara cuti masih ada berayalah kan. Hati-hati di jalan raya, beraya dengan penuh berserdahana


3 ulasan for "Syawal Kelima Baru Keluar Beraya"

  1. raya cam biasa sebulan baru abeh...

    BalasPadam
  2. memandangkan cuti tahun ini bukan turn CCL ..mood raya tue kejap2 je,,esoknya off day baru nak gerak gi beraya

    BalasPadam
  3. Assalamualaikum maisarah...selamat hari raya maaf zahir batin...

    p/s mama dah antar whatsapp nak tanya tentang nak edit blog....

    BalasPadam