Jom Belajo Loghat Perak #1 - MaisarahSidi.com

KLIK> Daftar Percuma Narratrs - Jana Income USD Menerusi Instagram

25 September 2011

Jom Belajo Loghat Perak #1

Assalamualaikum .
Hari ni jom kite belajo lohgat perak. Loghat ni mempunyai keunikan yang tersendiri. Sesetengah perkataan ,teman sendiri pun tak tau maksudnye, yang mengetahuinye orang2 yang lame je.hehe. Kalau kome datang ke Perak nanti, boleh la belajo2 cakap pakai loghat Perak yek. menarik tau. hehe.

Nak dengo loghat Perak? Tengok cite ni kat bawah ni . hehe

pebret muvi ni.

Ni teman kongsi serba sedikit loghat perak yang teman selalu cakap hari2. Dalam bahagian pertame ni, moh kite belajo kate ganti name diri dalam loghat Perak .

Kata ganti nama diri:
Awok/Teman = saya
Mike = awak
Kamu=awak
Mengkema = engkau orang(ramai)
Kome = engkau orang/boleh juga pada sorang atau berdua
Kume = kami
Keme = saya (baca dengan e tanda diatas)
Yob/yeop = bagi memanggil lelaki yg kita tak tau namanya 
Yong = bagi memanggil permpuan yg kita tak tau nama nya.
· Kedua dua gelaran ini (yop & yong) juga digunakan didalam keluarga.
Pah/opah = nenek
Tok = datuk
Enda = panggilan ibu yang biasa dipanggil oleh anak2 sadah di perak.....tak semua
Tok enda = panggilan nenek 


Kome try yer bercakap menggunakan loghat Perak ni. hehe.
Bersambung dalam entri akan datang (bahagian kedua)

p/s : praktis cakap loghat ni bersama haiwan peliharaan anda. InsyaAllah boleh. (:

2 comments:

  1. Anonymous28.10.12

    susah tak cakap perak maklom lah kita tak pandai cakap perak

    ReplyDelete
  2. @Anonymous

    x susah pun..hehe..ade jugak perkataan loghat perak yg sy xtau..org dulu2 pndai :)

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda