Textual description of firstImageUrl

Althea Petal Velvet Sunaway, Sunscreen Bagus untuk Kulit

Maisarah Humaira | 11/12/2018 03:25:00 PTG | 1 Komen

Sunscreen Althea Petal Velvet Sunaway


Sunscreen Althea Petal Velvet SunawayKulit yang cantik dan sihat menjadi idaman setiap wanita, lelaki juga tidak terkecuali. Nak kulit yang cantik dan sihat, mestilah beri perhatian yang lebih padanya. Jadi, pelindung matahari atau sunscreen perlu disapu setiap hari bagi melindungi kulit daripada cahaya matahari yang berbahaya, juga dapat mengurangkan pelbagai risiko masalah kulit.

Baru-baru ini, Mai dah cuba sunscreen Althea Petal Velvet Sunaway. Sekali guna terus suka.

Althea Petal Velvet Sunaway, sunscreen
Althea Petal Velvet Sunaway

Selepas disapu pada kulit, kulit terasa lembap dan licin. Teksturnya cecair pekat berwarna putih, tetapi tidak meninggalkan kesan putih pada permukaan kulit. Ia cepat meresap ke dalam kulit. Ringan pada kulit dan yang penting tidak melekit, kulit pun rasa selesa je. Baunya juga harum dengan wangian ros tapi jangan risau, pada yang tak suka bau wangi.. bau itu akan menghilang selepas disapu pada kulit.

Althea Petal Velvet Sunaway, sunscreen
Tidak meninggalkan kesan putih, cepat meresap ke dalam kulit

Althea Petal Velvet Sunaway ini melindungi kulit daripada cahaya UVA (penuaan) dan UVB (sunburn). Apa yang menarik tentang sunscreen ini adalah kandungan utamanya iaitu, ekstrak Damask Rose, melembapkan dan melicinkan kulit. Damask Rose mempunyai komposisi nanomolecular semulajadi yang kaya dengan vitamin untuk tembus jauh ke dalam kulit.

Hyaluronic Acid menarik kelembapan pada kulit untuk mencegah dehidrasi juga terkandung dalam sunscreen ini, secara tak langsung dapat mengawal sebum berlebihan pada kulit. Selain itu, Geranium Oil yang terdapat dalamnya juga menjadikan kulit berseri dan dapat menyembuhkan jerawat. Kalau anda yang banyak bekerja luar di bawah cahaya matahari, kerap melakukan aktiviti di luar rumah dalam masa yang lama, elok sangat gunakan Althea Petal Velvet Sunaway.

Althea Petal Velvet Sunaway, sunscreen


Althea Petal Velvet Sunaway dengan SPF 50+ dan PA++++ sesuai untuk kegunaan harian ye. Sesiapa yang sedang mencari sunscreen yang tahan lama dan beri perlindungan yang kuat untuk kegunaan seharian, yang memberi kelembapan pada kulit tanpa meninggalkan kesan putih pada kulit dan melekit, Althea Petal Velvet Sunaway adalah jawapannya.

Cara Menggunakan Althea Petal Velvet Sunaway

  1. Goncang botol Petal Velvet Sunaway sebelum menggunakannya.
  2. Sapu 15 minit sebelum memulakan aktiviti dibawah cahaya matahari.
  3. Sapukan pada muka dan kulit yang terdedah.
  4. Sapu 3-5 jam sekali untuk menguatkan perlindungan terhadap UV.

Althea Petal Velvet Sunaway ini sesuai untuk semua jenis kulit.

Jom jaga kulit supaya sihat dan cantik. Jangan lupa minum air putih secukupnya ya.
Untuk maklumat lanjut tentang Althea Petal Velvet Sunaway, boleh terus ke laman web Althea ok.

Textual description of firstImageUrl

Dakwah Disebalik Lirik dan Lagu Bekas Kekasih Nyanyian Tomok

Maisarah Humaira | 11/09/2018 08:00:00 PTG | 2 Komen

Dakwah dalam Bekas Kekasih oleh Tomok


Lirik dan Lagu Bekas Kekasih - Tomok | Zaman kini, zaman ujian. Mungkin kita yang masih kabur, tidak nampak dengan ujian tersebut. Lalu, terus leka dalam mainan ciptaan sendiri. Hari demi hari, waktu itu semakin menghampiri. Tapi apakah amalan kita sudah cukup untuk ke sana?

Lagu Bekas Kekasih-Tomok

Lagu Bekas Kekasih - Tomok




Ku dengar kau tak lagi bersamanya
Hidupku indah tanpamu disisiku
Tak mudah cintaku berputik lagi
Hidupku indah bersama kekasih yang baru

Kau harus terima
Itu hakikatnya
Tak seharusnya kita begini
Tak usah kembali lagi

Kau harus sedar
Tiada lagi ruang
Bersamamu
Bekas kekasih
Jangan kembali

Tak mudah cintaku kembali lagi
Hidupku indah bersama kekasih yang baru

Ku dengar kau tak lagi bersamanya
Hidupku indah tanpamu disisiku
Tak mudah cintaku berputik lagi
Hidupku indah bersama kekasih yang baru

Kau harus terima
Itu hakikatnya
Tak seharusnya kita begini
Tak usah kembali lagi

Kau harus sedar
Tiada lagi ruang
Bersamamu
Bekas kekasih
Jangan kembali


Jangan kembali bekas kekasih...

Daripada lagu ini, Bekas Kekasih adalah masa silam diri sendiri yang penuh dengan perkara maksiat yang melalaikan dan yang menjauhkan diri daripada Allah. Macam-macam jenis maksiat ada kan.

Salah satu ujian yang semakin kerap dilihat, tukar jantina. Daripada lelaki menjadi perempuan dan juga sebaliknya. Mereka yang menukar jantina, ada yang tanpa segan silu menunjuk yang mereka bangga dengan perbuatan masing-masing yang salah itu. Tapi ada juga daripada golongan itu yang sudah kembali kepada fitrahnya semula, Alhamdulillah.

Kita yang masih belum diuji, berusaha dengan perbuatan dan berdoa agar kita terhindar daripada perkara seperti ini. Dakwah, nasihat dan doa tanpa henti daripada kita amat perlu untuk golongan itu. Semoga mereka lembut hati untuk berubah semula.

Waktu muda, hati sedang membuak-buak nak mencuba pelbagai perkara. Tapi jangan sampai tersalah cuba. Nanti merana diri. Jika sudah jauh tersasar, ingatlah Allah sentiasa menerima taubat hamba-Nya.

Kembalilah kepada yang nyata.

Pesanan untuk saya, saya, saya dan kita semua.


Textual description of firstImageUrl

Suku-suku Separuh Bantu Kurangkan Berat Badan, Jom Cuba!

Maisarah Humaira' | 11/06/2018 04:05:00 PTG | 12 Komen

Amal Suku-suku Separuh untuk dapatkan berat badan ideal


Teringat ketika raya Aidilfitri beberapa bulan lepas. Ada seorang ibu saudara menegur Mai, katanya badan Mai nampak berisi. Depan orang lain pula tu dia cakap. Terasa jugalah hati dengan kata-katanya, suka-suka nak komen diri orang lain kan heeee

Tapi bila difikir semula, memang betul pun cakap ibu saudara. Masa berat tengah naik tu, kaki pun selalu rasa sakit, cepat penat. Pakaian lama tak boleh pakai dah! Perubahan bentuk badan sangat ketara. Apabila berat tak ideal dengan ketinggian badan, macam inilah jadinya kan.

Teringat zaman belajar di universiti, sampai pensyarah tegur Mai suruh makan banyak sebab kurus, muka pun cengkung. Masa itu aktif, sebab tu berat badan susah naik. Baju pun pakai saiz S. Bila dah kerja asyik mengadap komputer je, sedar tak sedar badan dah naik. Makan pula tak ambil diet seimbang.

Sedih juga bila baju-baju lama dah tak muat. Nampak sangatlah badan dah berisi kan. Nak tak nak, memang kena paksa diri untuk dapatkan semula berat badan ideal dan yang penting sihat. Perkara pertama yang Mai lakukan adalah ubah gaya hidup. Jaga pemakanan dan kerap buat senaman. Kalau sebelum ini nasi mesti penuh sepinggan, sekarang hanya ambil suku pinggan saja. Ya, Mai amalkan 'Suku-suku Separuh' seperti yang doktor sarankan.

Suku-suku Separuh
Foto www.finerminds.com

Suku-suku separuh.. suku karbohidrat, suku protein dan separuh sayur serta buah-buahan. Nak mudah, guna je pinggan sihat khas yang ada dijual di kebanyakan pasar raya. Kalau nak buat anggaran sendiri pun boleh. Yang suka ambil nasi, mi, bijirin dan ubi senang ikut genggam tangan masing-masing. Yang suka roti, ambil jenis wholemeal. Kalau Gardenia, pilih bungkusan warna hijau atau ungu. Kemudian, elakkan makanan dan minuman manis, makanan bergoreng Mai ambil sekali sekala, air masak jadi minuman utama. Makanan dan minuman yang diambil, jangan lupa kira kalori supaya tidak melebihi keperluan badan.

Suku-suku Separuh

Bersenam pun buat juga. Jogging, lompat tali.. berjalan laju pun ok. Nak bersenam dalam rumah pun boleh, boleh cari di YouTube aktiviti bersenam dalam rumah. Nak kurus ni niat kena betul. Kurus bukan sebab nak pakai baju ketat, tayang badan sana sini. Tapi sebab nak sihat supaya boleh uruskan diri sendiri dan keluarga dengan baik serta dapat beribadat dan bekerja dengan selesa.

Selepas amalkan 'suku-suku separuh' dan senaman, Alhamdulillah berat badan dah berkurang dan pakaian lama kembali muat! Buat kerja pun rasa selesa je.

Masa sedang amalkan diet seimbang, ada juga yang cakap, "alaaa buat apa nak diet-diet ni, hidup ni kena cuba semua makanan sedap, barulah nikmat". Ya, makanan sedap memang nikmat tapi kena pandai kira kalori ya. Kita kena ingat, makanan yang diambil perlu sesuai dengan tenaga yang kita gunakan. Dah makan macam-macam jenis makanan, kenalah pandai bersenam. Lainlah kalau kita pekerja buruh atau petani yang banyak gunakan tenaga. Jangan bising di socmed beritahu menyesal makan banyak, berat badan dah naik, badan dah berisi tapi tindakan diri sendiri tiada.

Nak amalkan diet seimbang ni mudah je sebenarnya. Yang susahnya istiqamah je. Makan secara sihat. Tak perlu risau fikir susah-susah nak makan apa, makan je ikut suku-suku separuh yang ada karbohidrat, protein dan sayuran serta buah. Nampak sikit kan portion makanan tu? Tapi sangat membantu kurangkan berat badan dan kekalkan berat badan ideal. Kalau rasa lapar nak makan snek, gantikan biskut, makanan ringan dan seumpanya dengan makan buah-buahan. Makan pula ikut waktu sepatutnya.

Lagi satu, jangan mudah terpengaruh dan tertipu dengan ubat kurus yang semakin banyak di pasaran. Nak kurus tapi dalam masa yang sama nak makan banyak dan tak nak bersenam. Agak-agak andalah.. jadi ke kurusnya tu? Jangan sampai organ dalam badan yang rosak ya kerana nak cepat kurus. Kita sendiri pun tahu, mana ada jalan singkat untuk berjaya kan.

Lagi, makan makanan sebenar lebih bagus daripada yang telah diproses. Rugi pada sesiapa yang tak suka buah-buahan dan sayur-sayuran sebenar, sangat banyak manfaatnya untuk badan. Sebelum memilih untuk ambil makanan tambahan kerana diri sendiri tak suka makan buah atau sayur, yang claim dirinya tak cukup khasiat.. fikir dulu dalam-dalam ye. Tak salah paksa diri untuk makan makanan sebenar yang kaya khasiat semulajadi.

Untung amalkan gaya hidup sihat. Kebaikan dan manfaatnya terasa pada diri sendiri. Kalau anda nak hidup sihat dengan berat badan ideal, ubah cara pemakanan dan kerapkan bersenam. 'Sayang lemak, tinggal-tinggalkan kan' eh hihihi..






Textual description of firstImageUrl

Birthday Giveaway by MaisarahSidi.com

Maisarah Humaira | 11/03/2018 11:32:00 PG | 23 Komen

Birthday Giveaway by MaisarahSidi.com


Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua.
Sempena ulangtahun bulan kelahiran Mai, Birthday Giveaway by MaisarahSidi.com dianjurkan untuk anda semua. Disamping itu, giveaway ini juga diadakan sebagai menghargai anda yang sudi singgah di blog ini. Sebenarnya hari lahir Mai jatuh bulan Oktober tapi disebabkan kekangan masa, terlupa untuk update tentang giveaway ini hehe.

MaisarahSidi.com

Giveaway ini berlangsung dari 3 November 2018 sehingga 2 Disember 2018.


Mudah saja syarat-syarat untuk menyertai giveaway ini:

1. Buat satu entry bertajuk " Birthday Giveaway by MaisarahSidi.com "

2. Letakkan banner giveaway dan linkkan ke entri ini.

3. Buat ucapan, tak kisah panjang atau pendek sempena hari lahir Mai (kalau boleh buat ucapan kreatif, lagi bagus) dan berikan apa saja komen tentang blog ini.

4. Follow blog ini, Instagram @maisarah_humaira dan FB Page MaisarahSidi.com (wajib follow ketiga-tiga ini ya)

4. Tinggalkan URL entri penyertaan anda di ruangan komen entri ini.

Hadiah yang ditawarkan untuk pemenang berupa produk penjagaan kulit dan beberapa hadiah lain lagi, sesuatu yang pasti membuatkan anda suka ๐Ÿ˜‰ InsyaAllah Mai akan update hadiah pada entri seterusnya.

Hadiah disediakan untuk beberapa blogger bertuah seperti:

  • Hadiah ucapan paling kreatif
  • Hadiah bertuah untuk 5 orang


Lagi banyak penyertaan, bolehlah Mai tambah hadiah lagi.

Setiap blog peserta akan dimasukkan ke dalam bloglist sehingga hujung tahun ini. Jom meriahkan giveaway ini.

Salam perkenalan dan semoga berjaya!



Textual description of firstImageUrl

Luka Jangkitan Sporotrichosis pada Kulit Manusia, Bahaya!

Maisarah Humaira | 10/30/2018 05:05:00 PTG | 6 Komen

Luka Sporo pada Manusia


Pernah dengar tentang Sporotrichosis atau Sporo? Bagi yang rapat dengan kucing, mereka pasti tahu tentang jangkitan Sporo. Penyakit sporo ini disebabkan oleh disebabkan oleh sejenis fungus yang dikenali sebagai Sporothrix schenckii (S. schenckii). Sporo berbahaya kepada kucing dan boleh menyebabkan kematian kepada kucing jika lambat diberikan rawatan. Manusia juga boleh berjangkit dengan penyakit Sporo ye. Jadi, kalau kucing peliharaan atau gelandangan terdapat luka padanya, jangan suka-suka nak sentuh. Bahaya! Kalau ada luka terbuka walaupun kecil, lebih mudah untuk berjangkit.

luka sporo pada manusia

Setakat ini masih ramai yang bertanya kepada Mai tentang jangkitan Sporo setelah membaca beberapa entri yang ditulis pada tahun 2016 tentang Sporo di blog Mai. Ada yang bertanya melalui Facebook, Whatsapp dan juga emel. Disebabkan ramai yang bertanya, Mai kongsikan pengalaman di sini, senang dirujuk.

Luka Sporo pada Kulit


Luka yang dijangkiti Sporo pada kulit tangan kiri Mai, bermula dengan sebiji bisul. Kadang-kadang gatal pada bisul, Mai pun garu sajalah. Mai tak perasan bila bisul itu pecah sendiri. Masa ini hanya sapu minyak gamat. Tapi tak berkesan kepada luka itu dan semakin lama, luka bisul tadi semakin besar. Luka mula menjadi berkawah, semakin lama semakin ke dalam.

luka sporo pada manusia
Selepas bisul pecah, luka semakin besar
Luka tersebut mula bernanah. Semakin tebal lapisan nanahnya mungkin disebabkan cara Mai cuci luka tidak betul dan ada jangkitan kuman. Bengkak putih bawah kulit semakin menaik sehingga ke bawah lengan sampai tak boleh bengkokkan tangan sebab ada biji tumbuh pada pelipat. Masa ini, kerap demam. Ada pula orang terdekat Mai suruh berjumpa ustaz, mungkin terkena buatan orang katanya. Ada juga yang suruh berjumpa bomoh.. haha macam-macam kan.

luka sporo pada manusia
Nanah mula menebal, mula tumbuh bintik-bintik kecil sekeliling luka
luka sporo pada manusia
Luka semakin besar, bintik-bintik ditepi juga semakin besar
luka sporo pada manusia
Luka semakin besar
Disebabkan tak tahan sangat dengan luka yang gatal itu, Mai pergi ke sebuah klinik untuk dapatkan rawatan. Itupun selepas sebulan luka ada pada kulit. Rasanya doktor disitu tak tahu dengan penyakit kulit ini. Periksa dalam 1-2 minit sepatah pun tak bercakap, terus bagi ubat. Adoiii apa punya klinik daa.. Dan ubatnya tak berkesan dengan luka Mai.

Kemudian pergi pula ke hospital kerajaan, mungkin doktor ini kurang pengalaman dengan penyakit kulit seperti ini, nampak macam baru je. Doktor itu hanya beritahu ada jangkitan kuman pada luka. Ubat antibiotik dan krim sapu diberi tapi tetap tidak berkesan pada luka.

Selepas itu, pergi ke sebuah hospital swasta. Doktor itu juga tak pasti sebab luka boleh terjadi. Doktor mengambil sedikit sample luka untuk dikaji puncanya dan mencuci luka. Menangis dibuatnya masa proses cuci luka sebab nanah sudah menebal. Ubat diberikan dan doktor tersebut minta untuk datang ke hospital untuk cuci yang seterusnya tapi disebabkan jauh, Mai minta tukar ke hospital kerajaan berdekat rumah.

Mulalah proses cuci luka di hospital selama lebih kurang 2-3 minggu. Ubat dari hospital swasta sudah habis, jadi Mai berjumpa dengan doktor hospital kerajaan tempat Mai cuci luka. Apabila doktor melihat keadaan luka dan bengkak-bengkak pada kulit, doktor terus beritahu yang Mai mungkin dijangkiti Sporo. Mai dirujuk pula kepada klinik pakar kulit di Hospital Raja Permaisuri Bainun, Ipoh untuk rawatan selanjutnya.

Setelah diperiksa oleh doktor pakar kulit, doktor beritahu Mai dijangkiti Sporo. Jadi, sample luka diambil, satu bengkak lebam pada kulit dipotong untuk kajian dan darah diperiksa untuk mengesahkan yang ia adalah jangkitan Sporo.

luka sporo pada manusia
Dressing luka di hospital, jahitan itu adalah bengkak paling besar yang dipotong untuk makmal
luka sporo pada manusia
Keadaan luka

Mai dibekalkan ubat Itraconazole (Inox) 100mg, ubat gatal, ubat tahan sakit dan ubat alergi. Ubat Inox perlu diambil mengikut preskripsi ubat oleh doktor sahaja. Bukan main makan je ye sebab ada kesan lain pada badan jika tak diambil mengikut arahan doktor.

ubat Inox, ubat Sporo
Ubat Inox

Mai perlu ambil ubat Inox dua biji pagi dan dua biji malam pada 3 bulan pertama. Mai mula cuci luka sendiri, guna normal saline untuk cuci luka kemudian sembur Spray8 pada luka. Bagus guna Spray8 tau, luka cepat sembuh. Macam magik pula, memang seronoklah bila tengok luka semakin sembuh. Nak tahu lebih lanjut tentang Spray8 boleh baca di sini ye,  Spray8 (klik).

luka sporo pada manusia
Kiri sebelum, kanan selepas menggunakan Spray8. Magik kan?

Beberapa kali jugalah pergi temujanji dengan doktor pakar. Setelah 3 bulan berlalu selepas ambil ubat Inox, dos dikurangkan kepada sebiji pagi dan sebiji malam. Alhamdulillah luka semakin pulih, dan akhirnya membentuk kulit baru sedikit demi sedikit pada keliling luka tersebut. Cukup 5 bulan makan ubat Inox, doktor suruh berhenti ambil. Luka pun dah baik dan membentuk kuping pada luka itu. Gatal betul pada kuping tu. Tapi doktor beritahu itu perkara biasa.

Mai memang ada menjaga seekor kucing yang dijangkiti Sporo, agaknya berjangkit daripada dia la tu. Kalau anda juga ada menjaga kucing dengan luka yang lambat sembuh, bawa terus kucing ke klinik haiwan untuk rawatan. Kalau anda pula yang ada luka lambat sembuh dan menjaga kucing dijangkiti Sporo, sama juga, cepat-cepat jumpa doktor. Lagi lambat jumpa doktor, lagi merebak besar luka dan bengkak-bengkak kecil boleh tumbuh lagi banyak. Rimas tau ada luka dan bengkak tu. Boleh jadi lebih teruk jika tidak dirawat.

Alhamdulillah, sekarang Mai dah pulih daripada penyakit Sporo. Sekarang tinggal parut pada tangan kiri. Kalau tengok, dah macam jam tangan je. Mak Mai selalu usik, tanya jam pukul berapa... hahaha Mak ni...

* Mai minta maaf ye sebab kongsi gambar luka.. tapi bukan saja-saja, nak kongsi pengalaman dengan anda ๐Ÿ˜Š


MaisarahSidi.com © . Designed by Maisarah laaa