Resepi | Puding Roti Karamel Sedap dan Mudah

Puding Roti Karamel

Puding roti karamel ini amat mudah disediakan. Puding bukan sahaja popular ketika bulan puasa, malah setiap masa. Rasanya yang manis berlemak membuatkan ia sesuai dijadikan pencuci mulut yang menyelerakan. Terliur dah . . . 
Puding Roti Karamel
Walaupun rupanya buruk tapi sedap. hehe
Puding Roti Karamel

Puding Roti Karamel
Selepas siap dikukus
Bahan-bahan yang digunakan untuk membuat puding roti karamel juga amat mudah didapati. Seperti resepi puding karamel, puding roti karamel berbeza sedikit kerana ada tambahan roti.

Resepi ini adalah daripada Chef Hanieliza, saya olah sedikit resepinya. Jom cuba resepi ini . . .

Puding roti karamel

Bahan A (Karamel)

1/2 cawan gula
1/2 cawan air

Bahan B (Puding)

10 keping roti (Dikoyakkan)
1 tin susu cair
1 cawan air
1 tin air buah pic (Saya gunakan kismis sebagai ganti)
2 biji telur
1/2 cawan gula halus
1 sudu teh esen vanila
2 sudu makan tepung kastard
Kismis (Sebagai hiasan, optional)

Cara membuatnya

1. Masakkan gula di dalam kuali tidak lekat.
2. Apabila gula kekuningan, masukkan air dan kacau sehingga gula larut dan mendidih.
3. Tuangkan karamel yang telah siap ke dalam loyang. Ketepikan.
4. Kemudian gaul rata semua B di dalam mangkuk besar.
5. Panaskan kukusan sehingga mendidih.
6. Masukkan bancuhan ke dalam loyang yang ada karamel tadi.
7. Kukuskan selama 30 hingga 40 minit.
8. Setelah siap dikukus, sejukkan di dalam peti sejuk beberapa ketika. Terbalikkan perlahan-lahan ke dalam pinggan besar.
9. Taburkan kismis sebagai hiasan. Sedia dihidangkan.

Mudah bukan?

Selamat mencuba!


Nak tempah design?


{ 10 comments.. read them below or add one }

Lin Chalo Lin Chalo Julai 04, 2015
Bestnya... terima kasih kongsi ye...

Kena cuba sendiri kat rumah ni.....
PeRdU cINta PeRdU cINta Julai 04, 2015
Masuk peti ais..makan sejuk sejuk...wuuuu..nikmat..
Ms. Kejupenyet Ms. Kejupenyet Julai 04, 2015
wah kecur ayaq liuq cheq..hihiii

jemput join http://akukaudansesuatu.blogspot.com/2015/07/segmen-blogwalking-by-ms-kejupenyet.html
MamaBard MamaBard Julai 04, 2015
Rupa tu tak penting.. Yang penting rasanya.. Hihi
Maisarah Humaira Maisarah Humaira Julai 05, 2015
memang nikmat sangat..rasa pulak manis berlemak..
wawa zulkefli wawa zulkefli Julai 05, 2015
sedapppppppppppppppp :-bd
sayidah napisah sayidah napisah Julai 06, 2015
sodap walawehhh. kak mai tulun buat kan haha
Norazah Md Sarip Norazah Md Sarip Ogos 08, 2015
Salam...blogwalking jln2 ternampak resepi nie..
wah nmpk sdp ye sis!'
Tq sharing..nmpk sng je :)

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)