Kelebihan Amalan Membaca Ayat Kursi - MaisarahSidi.com

KLIK> Daftar Percuma Narratrs - Jana Income USD Menerusi Instagram

11 August 2015

Kelebihan Amalan Membaca Ayat Kursi

Kelebihan Ayat Kursi

ayat kursi

Makna ayat:

Allah tidak ada Tuhan melainkan Dia yang Maha Kekal lagi terus menerus mengurus makhlukNya, tidak mengantuk dan tidak tidur KepunyaanNya apa yang di langit dan di bumi. Siapakah yang dapat memberi syafa’at di sisi Allah tanpa izinNya? Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang meraka, dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikehendakiNya. Kursi Allah meliputi langit dan bumi, Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya, dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar. ( QS : Al-Baqarah : 255 )

Fadhilat atau kelebihan Ayat Kursi mengikut Hadis-hadis :

  • Barangsiapa membaca ayat Kursi apabila berbaring di tempat tidurnya, Allah SWT mewakilkan dua orang Malaikat memeliharanya hingga subuh.
  • Barangsiapa membaca ayat Kursi pada setiap akhir solat fardhu, dia akan berada dalam lindungan Allah SWT hingga sembahyang yang lain.
  • Barangsiapa membaca ayat Kursi pada setiap akhir solat, tidak menegah akan dia daripada masuk syurga kecuali maut dan barang siapa membacanya ketika hendak tidur, Allah SWT memelihara akan dia ke atas rumahnya, rumah jirannya dan ahli rumah-rumah di sekitarnya.
  • Barangsiapa membaca ayat Kursi pada setiap akhir solat fardhu, Allah SWT menganugerahkan dia setiap hati orang yang bersyukur, setiap perbuatan orang yang benar, pahala nabi-nabi serta Allah melimpahkan rahmat padanya.
  • Barangsiapa membaca ayat Kursi sebelum keluar rumahnya, maka Allah SWT mengutuskan 70,000 malaikat kepadanya - mereka semua memohon keampunan dan mendoakan baginya.
  • Barangsiapa membaca ayat Kursi pada akhir solat, Allah SWT akan mengendalikan pengambilan rohnya dan dia adalah seperti orang yang berperang bersama Nabi Allah sehingga mati syahid.
  • Barangsiapa membaca ayat Kursi ketika berada dalam kesempitan nescaya Allah SWT berkenan memberi pertolongan kepadanya.

Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah S.A.W. bersabda,"Sampaikanlah pesanku biarpun satu ayat.."


Nak tempah design/customize blog murah?



3 comments:

  1. Alhamdulillah, setakat ni wawa sokmo amal time nak naik kenderaan n lps solat..")

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah terima kasih kongi manfaat membaca ayat kursi..

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda