28 April 2017

Apakah Gred Solat Kita?

Gred Solat Fardhu 


Assalamualaikum dan selamat sejahtera kepada pembaca semua. Rata-rata umat Islam sudah pun mengetahui bahawa solat lima kali sehari adalah wajib dilaksanakan. Solat adalah rukun Islam yang kedua, menunjukkan betapa pentingnya solat kepada kita. Alhamdulillah bagi yang tidak leka dan sentiasa menjaga solatnya. Anda tahu tak solat pun ada grednya?

solat
FOTO ISLAMITUINDAH.MY

Bukan peperiksaan saja yang dinilai mengikut gred, solat juga ada grednya. Apa gred solat tu?

Gred Solat 


GRED E
Bila azan buat tak tahu. Yang sedang masak, terus memasak, tengah berFacebook terus berFacebook, tengah Whatsapp terus je Whatsapp, yang sedang menonton TV terus menonton dan seumpamanya.

GRED D
Bila azan berkumandang, dia perlahankan TV dan radio, berhenti buat kerja seketika tetapi tetap meneruskan aktiviti selepas azan habis berkumandang.

GRED C
Bila azan berkumandang, terus mengambil wudhuk dan solat.

GRED B
Bila azan berkumandang, terus berwudhuk dan menuju ke masjid ataupun surau.

GRED A
Sudah berada di masjid dalam keadaan berwudhuk dan bersedia untuk solat.

Sumber gred solat: gambar dari group Telegram


Kita sendiri sudah boleh mengagak kita berada di gred yang mana satu. Gred saya sendiri pun masih belum capai yang tertinggi. Tapi sementara Allah masih memberi peluang melihat matahari, selagi itu kita masih punya masa untuk berubah. Berubah menjadi lebih baik, supaya dekat dengan-Nya. InsyaAllah.

Apalah.. solat pun nak gred2 ke? Sama macam exam juga. Kalau kita tahu keputusan exam dapat gred rendah, mesti rasa down je kan. Jadi kalau nak dapat gred yang bagus, mestilah kena usaha. Sama juga dengan solat. Kalau nak solat itu betul-betul memberi kesan terhadap diri, memang perlu sentiasa perbaiki solat kita dari segi bacaan ayat-ayat suci al-Quran, khusyuk kita dalam solat dan lain-lain lagi. Dengan adanya gred solat ini sedikit sebanyak dapat mempengaruhi dan mengingatkan kita supaya sentiasa menjaga solat.

Jom sama-sama ke gred yang tertinggi dalam solat. Semoga tulisan ini sedikit sebanyak menjadi peringatan buat saya, saya, saya dan kita manusia yang sering terlupa dan leka dengan keindahan dunia.

Kejar dunia untuk akhirat.


Previous Post
Next Post

About Author

2 ulasan:

  1. terima kasih untuk perkongsian yang menarik.

    BalasPadam
  2. DONE follow..followback pls

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)