02 April 2017

Menghitung Hari Menuju Bulan Ramadhan

Persediaan untuk Bulan Ramadhan


Assalamualaikum dan selamat sejahtera pembaca semua. Semoga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan-Nya. Kini kita sudah pun berada dalam bulan April bagi tahun Masihi dan bulan Rejab bagi tahun Hijri. Kurang 60 hari, umat Islam bakal menyambut bulan Ramadhan, bulan yang paling mulia dan dinanti seluruh umat Islam.

persediaan untuk Ramadhan

Sudah bersedia untuk memasuki bulan Ramadhan? InsyaAllah kita masih punya masa untuk membuat persediaan yang secukupnya sebelum melangkah ke bulan Ramadhan. Perlukah buat persediaan sebelum Ramadhan? Ya perlu kerana Ramadhan bukan sekadar bulan untuk kita menahan lapar dan dahaga.

Ramadhan adalah madrasah rohani. Bulan yang mengajar kita untuk meninggalkan perkara yang dilarang Allah, supaya kita dapat membawa ilmu yang kita dapat dalam Ramadhan untuk diamalkan dalam seluruh kehidupan kita. Malah segala amalan kebaikan yang dilakukan pada bulan tersebut akan digandakan pahalanya. Rugi kalau tak rebut. Jadi, sebab itulah kita perlu bersedia dari segi ilmu, minda dan jiwa. 

Jom mula dari sekarang. Mulai saat ini jom solat tepat pada waktunya, latih diri untuk berinfaq, berusaha untul dirikan solat malam, melatih diri puasa sunat, mengawal waktu tidur, memanfaatkan waktu yang ada, akrab dengan al-Quran, mendalami ilmu fiqh Ramadhan, mengawal pemakanan dan lazimi berdoa. Jika niat kerana-Nya insyaAllah Allah permudahkan semua ini.

Mari pimpin diri ke arah jalan yang diredhai Allah. Berubah kepada yang lebih baik dengan memperbaiki diri sendiri. Mantapkan diri dengan ilmu. Didik nafsu dengan cara yang betul. Semoga kita semua sempat untuk bertemu dengan bulan Ramadhan yang penuh barakah. InsyaAllah.

Lebihkan melihat diri sendiri daripada kerap melihat perilaku orang lain.




Previous Post
Next Post

About Author

3 ulasan:

  1. Semoga kita semua dapat bertemu Ramadhan lagi tahun nie kan..

    BalasPadam
  2. insha Allah tak sabar nak tunggu bulan penuh keberkatan ni

    BalasPadam
  3. Jika semua harta adalah racun, maka zakatlah penawarnya.
    Jika seluruh umur adalah dosa, maka taubatlah ubatnya.
    Jika seluruh bulan adalah noda, maka Ramadhan lah pemutihnya.

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)