Rawat Jiwa dengan Al-Quran

Kebesaran Al-Quran


Apabila sebut Al-quran, rata-rata semua muslim tahu tentang kebesaran dan kelebihannya. Al-quran mampu merawat jiwa yang gundah-gulana. Betul kan?

Pernah tak anda mengalami keadaan ini.. sering merasa resah gelisah, nak buat kerja serba tak kena, terlalu fikir tentang masalah dunia sehingga serabut minda dan sakit kepala, kadang-kadang rasa kosong jiwa. Mai pernah mengalami ini. Nak luah kepada manusia, Mai kurang percaya pula.

Solusinya, kembali kepada Allah. Banyakkan mengadu pada-Nya. Allah amat merindui rintihan hamba-Nya. Cuma hati kita yang ego kata itu semua tak berkaitan dengan hubungan kita dengan pencipta. Kita menidakkan kenyataan itu.

al-quran merawat jiwa


Kalau sebelum ini apabila masalah datang diubati dengan mendengar lagu yang tiada pengisian tentang kehidupan, apakata lepas ini pasang mp3 bacaan ayat-ayat al-Quran. Di samping itu baca bersama terjemahannya. Boleh menangis dibuatnya. Ketenangan datang dengan sendirinya. Percayalah...

Apabila ada masalah muncul, cuba lihat diri sendiri. Adakah ia terjadi kerana diri kita sendiri.. Lebih baik daripada menyalahkan pihak lain kan. Masa inilah kita perlu muhasabah diri.



Bila baca ayat yang terkena dengan diri sendiri, lagilah sentap yang membuatkan kita beringat. Sangat disarankan apabila baca al-Quran, baca sekali terjemahannya. Baru faham maksudnya. 

Untung kita umat Islam ni. Sudah ada penduan hidup lengkap dalam sebuah al-quran. Dengan al-Quran saja dah boleh dapat banyak pahala daripadanya. Dengar, baca, tadabbur, hafal, amal, ajar orang lain.. semuanya dikurniakan pahala oleh Allah.

Jom ngaji! Tak rugi pun sediakan masa kita untuk al-quran. Walaupun segala-galanya perlukan wang untuk dapatkannya tapi kena ingat bahawa ketenangan dan kebahagiaan diri tidak dapat dibeli di mana-mana.

Apa pun, jika masalah melanda.. carilah penyelesaian yang terbaik. Jangan sesekali jebakkan diri ke lembah hina. Kita masih ada Allah dan orang yang menyayangi kita.


Catat Ulasan

9 Ulasan

  1. Insyaallah.. terima kasih di atas perkongsian :)

    BalasPadam
  2. terima kasih atas perkongsian. Al-quran la segala-galanya

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alhamdulillah, sama-sama. Ya betul tu

      Padam
  3. insya'Allah...mekasih maisarah~

    BalasPadam
  4. insyaAllah, terima kasih :D

    BalasPadam
  5. dalam sehari.. pastikan kita isi rohani kita dengan sesuatu..

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)