Ok. Bahasa ketiga, Bahasa Mandarin - MaisarahSidi.com

KLIK> Daftar Percuma Narratrs - Jana Income USD Menerusi Instagram

18 March 2012

Ok. Bahasa ketiga, Bahasa Mandarin

18/3/2012


Assalamualaikum dan selamat sejahtera + selamat malam. .eh, pagi da rupenye . ngeee

Ok la. Sem ni sem 3. Tahun kedua. Sem ni 7 kos (subjek) yang kene amik. Salah satu daripadanya, Bahasa Mandarin.


snap gune cam fon jek...ahakk

Buku kat atas ni adalah buku bahasa Mandarin. Da tertulis kat buku tu kan? :)
Bahasa Mandarin bukanlah bahasa fonetik, sebutannya tidak ada kaitan dengan tulisan aksara Cina. Sistem khas 'Hanyu Pinyin' telah dicipta untuk tujuan mempelajari sebutan bahasa Mandarin. Hanyu Pinyin merupakan sistem global yang digunakan secara meluas di seluruh dunia. Ni maksudnye cam tulisan jawi yang dirumikan. Yang baru belajar bahasa ni kalau guna simbol perkataan Cina tu sampai abis sem tak sudah2 dapatnye. hihik.. Sebab tu ada sistem ni.

Bagi kos 3rd Language atau Bahasa Ketiga saya telah memilih bahasa ni. Kenapa? Sebab bahasa ni meluas penggunaannya di seluruh dunia. Kat Malaysia ni pun berbilang bangsa. Jadi, kalau kene tipu pun tau nak balas ape nanti. hehe.. Seronok belajar bahasa ni. Baru tau cara sebenar untuk sebut perkataan2 bahasa ni. Kalau tak sebelum ni main tiru2 je ape diorang cakap. haha. merepek je banyak. Sekarang ni alhamdulillah, 4 bahasa dalam tangan. Bahasa Melayu, English, Arabic dan bahasa Mandarin. Bahasa Mandarin ni adalah baru bagi saya dan sedang merangkak untuk belajar ^_^

Antara bahasa lain yng ditawarkan untuk kos 3rd Language ni adalah bahasa Arab, Jerman, Jepun dan France.

*Kalau amik bahasa Korea best jugak. leh sembang2 ngan Dong Hae bile jumpe nanti.ehehehe

5 comments:

  1. course ieyza third language kena amik bahasa arab...huhu

    ReplyDelete
  2. @ieyza afieyna

    tapi leh pilih kan? ieyza uitm mne ea?
    mai mmg nk pilih mandarin. nseb bek cpt register grup. klu tak melepas. hehe

    ReplyDelete
  3. Jeles!!!! Haha..Mar tgh nak revise blk arabic n japan. adeiii... kena berlatih selalu..

    ReplyDelete
  4. @Mardhiyyah Ridzuan


    mesti best blaja jepun kn? teringin sgt...arabic mai blaja smpai spm je.huhu..

    ReplyDelete
  5. Anonymous9.8.15

    teringat dlu masa di universiti..slalu kwn2 mintak tlg time kuiz online..lagi2 time projek final sem..sbb sy ni bleh bertutur mandarin..so sape2 yg nk mntak tlg terjemahkan ape2..sila email ke jjoey891@yahoo.com..sy akan bantu..

    ReplyDelete

Terima kasih atas komen anda