Introspeksi Diri | Penyakit Hati ini Ada Dalam Diri Aku?

Penyakit hati: Riak, Takabbur, Ujub, Ghurur dan Sum'ah

Dalam kehidupan seharian, kita mungkin tidak perasan dengan apa yang telah kita lakukan. Kadang-kadang sesuatu perkara berlaku di luar sedar. Seperti contoh, kita merasa bangga dengan kejayaan kita hari ini kerana usaha yang telah dilakukan oleh diri sendiri. Apabila tidak ada hasil atau gagal dalam melakukan sesuatu perkara, kita mudah menyalahkan tuhan atau orang lain. Kita terlupa bahawa Allah subhanahu wa taa'la yang menentukan sesuatu perkara untuk jadi atau tidak. Di manakah syukur kita? Di manakah keihklasan kita dalam melakukan sesuatu perkara? Bagaimana pula dengan niat? 

penyakit hati

Riak, Takabbur, Ujub, Ghurur dan Sum'ah. Antara penyakit hati yang mungkin ada dalam diri tanpa kita sedar. Jom fahami dengan mudah apa yang dikatakan dengan Ujub, Sum'ah, Riak, Ghurur dan Takabbur.

Riak

Takabbur
ujub

Ghurur

sum'ah

Gambaran ini sudah cukup untuk menggambarkan betapa buruknya sifat ini dan pelakunya. Syaitan itu sangat licik. Kadang-kadang tanpa disedari, kita telah bersifat dengan penyakit hati.

Sia-sia sudah ibadah itu. Malah, Allah dan Rasul melaknatnya.

Semoga saya dan anda dapat mengamalkan apa yang baik dan meninggalkan apa yang buruk. InsyaAllah.





Nak tempah design?


Introspeksi Diri | Penyakit Hati ini Ada Dalam Diri Aku? Introspeksi Diri | Penyakit Hati ini Ada Dalam Diri Aku? Reviewed by Maisarah Humaira on Jun 22, 2015 Rating: 5

6 ulasan:

  1. minta di jauhkan dari sifat sebegini

    BalasPadam
  2. segalanya dari segumpal daging yang dipanggiill hati

    BalasPadam
  3. Semoga penyakit ni terhindar dalam diri kita semua.

    jalan2 klik2 nuff :)

    BalasPadam
  4. Mintak dijauhkan penyakit hati ni

    BalasPadam
  5. Sentiasa bermuhasabah diri, n baca ayat kursi supaya tak makan dengan cucuk2 syaiton tu

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)

Dikuasakan oleh Blogger.