Biar Nadiku Terhenti Demi Ke Syurga

Video Muzik Lagu Sejati Nyanyian Faizal Tahir

Biar miskin harta tapi jangan miskin jiwa. Biar buta mata, hanya kegelapan yang dirasai tapi jangan buta hati sehingga gelap tak nampak jalan menuju tuhan. Yang tersirat daripada video muzik Lagu Sejati yang dinyanyikan oleh Faizal Tahir.

Lirik lagu Sejati Faizal Tahir

Pertama kali tonton video muzik Sejati nyanyian Faizal Tahir, macam-macam perasaan muncul. Sampai menitis air mata. Video yang sarat dengan pengajaran serta isi tersirat di sebalik cerita pendek ini memang menyentap perasaan. 



Lirk lagu Sejati - Faizal Tahir

Kau selalu ada
Ku tenggelam dengan dunia
Kau tetap sempurna
Ku tak sedar waktu beredar

Andai dipisah Engkau dari aku
Gelap gelita musnah semua.... musnah semua

Biar matiku mencuba
Demi bahagia
Biar sakit dilukai
Dapatku rasa
Biar nadiku terhenti
Demi ke syurga
Biar selamanya mencari
Cinta sejati... sejati

Kau selalu ada
Kau tak pernah hilang percaya
Kau tetap sahaja
Kau cahaya dalam gelita

Andai dipisah Engkau dari aku
Gelap gelita musnah semua

Biar matiku mencuba
Demi bahagia
Biar sakit dilukai
Dapatku rasa
Biar nadiku terhenti
Demi ke syurga
Biar selamanya mencari
Cinta sejati... sejati

Sedar
Sedar aku Kau yang satu
Tunjuk
Tunjukkanku jalan kepada-Mu
Diri-Mu yang satu

Biar matiku mencuba
Demi bahagia
Biar sakit dilukai
Dapatku rasa
Biar nadiku terhenti
Demi ke syurga
Biar selamanya mencari
Cinta sejati
Sejati
Sejati

Hanya Kau satu cinta sejati
Kau selalu ada

*       *       *       *        *       *       *       *       *       *       *       *       *       *       *       *

Cerita pendek yang mengisahkan tentang seorang lelaki yang miskin tetapi berusaha untuk memperbaiki hidupnya. Hidup dengan menjual tin aluminium kosong demi sesuap nasi. Masih mampu untuk bersedekah dan jujur dalam keadaannya.

Walaupun hidupnya serba kekurangan dan kais pagi makan pagi, namun dia tetap bersyukur kepada Allah dan tidak sedikit pun dia menyalahkan Allah atas takdirnya. Malah menjadikan Al-Quran sebagai panduan hidupnya.

Seringkali menjadi bahan cemuhan masyarakat yang memandangnya sebelah mata. Hanya yang buruk saja menjadi perhatian. Yang kaya memandang hina kepada si miskin itu. Tetapi siapa sangka si miskin itulah yang menjadi penyelamat hidupnya. Mungkin juga si miskin itu juga akan merubah kehidupan si kaya tersebut menjadi lebih dekat dengan Allah.

Allah.. kita yang hidup dalam keadaan senang, makan minum dan tempat tinggal terurus kadang-kadang 'melencong' atau 'tersasar' juga dari landasan yang benar. Malunya kalau jadikan Allah yang kedua :(

Seringkali kita melihat dan menghakimi seseorang hanya dari luarannya sahaja. Mudah sangat kita bersangka buruk tentang seseorang. Kaya harta belum tentu kaya jiwa. Miskin harta belum tentu miskin jiwa. Dalamannya pasti hanya Allah sahaja yang tahu.

Pangkat dan harta yang besar tidak menjamin kita ke syurga. Di sisi Allah kita tak tahu siapa lagi mulia. Jangan pandang orang-orang yang susah itu semua hina dan miskin harta. Jangan pandang yang kaya itu memiliki segala-galanya.

Kesimpulannya, bersyukurlah kepada Allah dan sentiasa bersangka baik dengan-Nya dalam apa jua keadaan kita sekalipun. Nak jadi kaya pun, jadilah. Tiada siapa yang menghalang. Tapi biarlah niat hanya kerana-Nya.

Semoga menjadi peringatan kepada saya, saya, saya dan anda juga.

2 comments.. read them below or add one

Miza Talib Miza Talib Januari 20, 2017
cik mijah pun nagis tengok video clip ne...
aRz MoHa aRz MoHa Januari 21, 2017
lagu yang baik dan perlu diperbanyakkan.

hidup bahagia tak perlu kaya dan berpangkat

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)