Tutorial Tudung dari Al-Quran

Tutorial Tudung Mudah

Assalamualaikum dan selamat sejahtera :) Semoga kita semua sentiasa berada di bawah keredhaan Allah. InsyaAllah. Pada masa kini, pelbagai jenis tudung yang ada di pasaran. Bagus, berniaga tudung dalam masa yang sama mengajak orang lain untuk menutup aurat.

tutorial tudung mudah
FOTO VECTEEZY (HIJAB FREE VECTOR ART)

Namun, adakah tudung atau selendang yang dipakai mematuhi syariat Allah? Nah.. tutorial tudung dari Al-Quran:

Allah swt berfirman:"Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada mereka."

Surah An Nur: 31

Mudahkan tutorial dari Al-Quran ini? Asalkan pakai tudung sehingga menutupi dada, itu sudah memadai. Pakailah tudung dengan cara apa sekalipun, nak belit-belit ke, tetapi ingat kepada suruhan Allah. Perkara yang lain kita nak sangat patuh syariah. Tapi kalau bab menutup aurat? .... haaa, jom tepuk dada kita, tanya sama iman.

Kalau bab aurat pula, jangan kata 'belum sampai seru' untuk berpakaian sempurna sebab Allah 'seru' nama kita untuk pulang semula ke pangkuan-Nya tak memilih dan menunggu waktu yang sesuai. Bila-bila saja kita akan dipanggil oleh-Nya.

Ada juga segelintir yang jenis kadang-kadang kenakan pakaian yang menutup aurat, kadang-kadang terbuka sana sini. Biarlah jadi hipokrit. Lama-lama akan terbiasa untuk menutup aurat dengan sempurna kan? Kerana hidayah milik Allah.

Jangan pula dikecam melulu orang yang belum menutup aurat dengan sempurna ni. Tak salah kita doakan mereka. Dapat pahala lagi tu. Tarik mereka untuk berpakaian sempurna dengan cara penuh hikmah. Cara ini selalunya berkesan.

Jom mula dari sekarang berpakaian sempurna menutup aurat dengan mengenakan pakain yang longgar dan labuh, yang tidak menampakkan bentuk tubuh di samping memperbetulkan perbuatan kita. InsyaAllah, banyak manfaat menutup aurat yang kita akan dapat ;)

Islam agama yang mudah bukan menyusahkan umatnya.


Tutorial Tudung dari Al-Quran Tutorial Tudung dari Al-Quran Reviewed by Maisarah Humaira on Januari 13, 2017 Rating: 5

3 ulasan:

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)

Dikuasakan oleh Blogger.