Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

10 Pilihan Tempat Makan Terbaik di Ipoh

Tempat Makan Sedap di Ipoh


Apabila bercakap tentang hidangan tempatan popular dalam negara ini, Ipoh kini menjadi salah satu destinasi pilihan sama ada dalam kalangan pelancong tempatan mahupun asing. Daripada nasi ayam, hor fun dan taugeh yang terkenal, bandaraya Ipoh kini menjadi tuan rumah kepada pelbagai kulinari tradisional, hidangan ikonik dan tempat makanan yang tersembunyi. 10 pilihan tempat makan terbaik di Ipoh yang akan dikongsikan kali ini.

Nikmati pengalaman merasai hidangan di Ipoh di 10 tempat-tempat pilihan Halal terbaik menggunakan pembayaran tanpa tunai yang mudah dan selamat menggunakan aplikasi e-dompet ‘homegrown’ Boost dengan pulangan tunai daripada “Shake Rewards” selepas membuat pembayaran untuk setiap hidangan.

1. Miker Padang Ipoh

Sebuah kafe hipster yang terletak di Padang Ipoh, Miker terkenal dengan hidangan Tom Yum dalam Kelapa dan piza-piza unik seperti Crazy Cheese, Crazy Meat dan Ultimate Kampung yang mempunyai cili padi dan ikan bilis. Pilihan masakan Barat seperti cop kambing (lamb chop) dan ayam keju dipanggang juga disukai ramai.

Miker Padang Ipoh

Tom yum dalam kelapa
Tom yum dalam kelapa dan Crazy Meat pizza di Miker

Alamat: Jalan Padang, 30020 Ipoh, Perak

Waktu perniagaan: Selasa hingga Sabtu, 5.00 PTG hingga 12.00 TGH MLM. Ditutup pada hari Isnin


2. Char Kuey Teow Abang Sayang

Char kuetiau yang dihidang di Abang Sayang bukan sekadar char kuetiau biasa. Kuetiau di sini dimasak dengah kuah istimewa “Abang Sayang serta udang besar. Sekali rasa, anda tidak lagi akan makan char kuetiau biasa. Mereka turut menawarkan hidangan lain termasuk Nasi Ayam, Bihun Sup dan Sate.

Char Kuey Teow Abang Sayang
Char Kuey Teow Abang Sayang dengan udang besar

Alamat: No. 25, Jalan Meru Bestari A14, Medan Meru Bestari

Waktu perniagaan: Dibuka setiap hari kecuali Selasa, 4.00 PTG – 1.00 PG


3. Restoran Warteg Ipoh

Terletak di dalam salah satu bangunan tertua di Ipoh, warung moden ini menawarkan kaki makan pelbagai pilihan hidangan yang diinspirasikan oleh rasa masakan Jawa. Hidangan yang wajib dicuba adalah Ketam Raja dan Lobster dimasak gaya Jawa ala shellout. Selain makan laut segar, cubalah nasi uduk dan kacang pol versi Warteg.

Java Lobster Restoran Warteg
Java Lobster di Restoran Warteg

Alamat: 73, Jalan Raja Musa Aziz, Kampung Jawa, 30300 Ipoh

Waktu Perniagaan: Selasa hingga Sabtu, 4.00 PTG – 1.00 PG, ditutup pada hari Isnin


4. Restoran Nasi Vanggey

Nasi Vanggey menjadi ikon makanan di Ipoh sejak tahun 1955. Dihidangkan dengan nasi putih dan ayam goreng bersama-sama pilihan hidangan sampingan lain yang menggiurkan serta ditambah kuah signature – ini adalah kombinasi terbaik. Walaupun terdapat cawangan di KL, kami masih cadangkan anda mencubanya di Ipoh, tempat asalnya.

Nasi Vanggey Ipoh
Nasi Vanggey

Alamat: 5-A Lebuh 1, Pusat Perniagaan Greentown

Waktu Perniagaan: Dibuka 24 jam, 7 hari seminggu


5. Canning Dim Sum

Pilihan popular untuk sarapan pagi dan tengah hari, restoran dim sum Halal ini menyediakan dim sum yang amat lazat dan mempunyai 50 pilihan untuk dinikmati. Salah satu hidangan paling popular ialah Lau Sa Pau dengan 5 rasa enak – telur asin, bijan hitam, teratai, coklat dan keladi.

canning dim sum Ipoh
Pelbagai Dim sum

Alamat: No. 1, Lebuh Cecil Rae, Taman Canning, 31400 Ipoh

Waktu perniagaan: 6.30 PG – 2.00 PTG. Ditutup pada hari Rabu


6. Labu Sayong Café

Kafe menawan ini menyajikan masakan asli dan tradisional Melayu Perak termasuk hidangan seperti Ikan Purba Kala Sayong dan Rusuk Kambing Tongkat Ali. Jika anda mencari tempat untuk memuaskan citarasa masakan Melayu tradisional, Labu Sayong Café adalah tempat untuk dikunjungi.

Labu Sayong Café


Alamat: F2, Kompleks Silveritage Galleria, Medan Gopeng, 31350 Ipoh

Waktu Perniagaan: Hari bekerja: 10.00 PG – 10.00 MLM

Hujung Minggu dan hari sebelum Cuti Umum: 10.00 PG – 11.00 MLM


HOT: Makan-makan di Jim at Lubok, Restoran Cantik Makanan Sedap


7. Assam House

Memenangi hati penduduk tempatan lebih dari 26 tahun, Assam House adalah salah satu restoran Nyonya paling popular di Ipoh. Sajian istimewa mereka yang wajib dicuba ialah Kari Kepala Ikan dan Nyonya Lucky Platter.

Assam House


Alamat: 2 & 2A, Medan Gopeng 2, Jalan Raja Dr. Nazrin Shah, 31350 Ipoh, Perak, Malaysia

Waktu perniagaan: 11.30 PG – 3.00 PTG / 6.00 PTG – 10.00 MLM


8. Rojak dan Cendol Padang Ipoh

Untuk mereka yang menggemari rojak dan cendol, ada yang mengatakan tempat ini adalah pilihan terbaik di bandaraya Ipoh. Kaki makan pasti akan memesan Cendol Durian dan Pulut yang popular, dinikmati bersama Rojak Pasembor, Mi Rebus dan Mi Goreng.

Rojak dan Cendol Padang Ipoh


Alamat: No. 17, Jalan Tun Sambanthan 30020 Ipoh, Perak

Waktu perniagaan: 10.00 PG – 8.00 MLM



9. Zul Yahya Steamboat

Penggemar stimbot wajib ke restoran ini bagi menikmati stimbot dan BBQ gaya bufet. Restoran Zul Yahya Steamboat merupakan syurga pemggemar makanan stimbot kerana mereka menawarkan pelbagai pilihan makanan sama ada dibuat BBQ atau dimasak dalam sup istimewa mereka.

Zul Yahya Steamboat

Alamat: No.1, 1b, Jalan Meru Bestari A8, Bandar Meru Raya

Waktu perniagaan: Dibuka setiap hari dari pukul 10.00 PG – 12.00 TGH MLM



10. Restoran Fuziah

Restoran Fuziah Nasi Ayam atau lebih dikenali sebagai Nasi Ayam Pasar Bulat digemari penduduk setempat sejak tahun 1980-an. Hidangan popular ini berasaskan nasi beras wangi dimasak dengan minyak lemak ayam serta ayam panggang digoreng garing bersama campuran sos soya sedikit manis amat dinikmati oleh semua.

Restoran Fuziah Nasi Ayam
Nasi Ayam Pasar Bulat 

Alamat: 78, Jalan Mustapha Al-Bakri, 30300 Ipoh

Waktu Perniagaan: 11.30 PG – 10.30 MLM


Muat turun aplikasi Boost di Google Play Store atau App Store hari ini dan nikmati pengalaman pembayaran tanpa tunai dengan ganjaran segera berbentuk pulangan tunai.

boost app




Catat Ulasan for "10 Pilihan Tempat Makan Terbaik di Ipoh"