15 Resepi Agar-agar Sedap Pelbagai Rasa

Koleksi Resepi Agar-agar



Resepi agar-agar sedap | Sedapnya makan agar-agar ketika musim panas atau waktu tengah hari! Makan pada waktu berbuka puasa pula terasa nikmatnya.. fuhhh. Sejuk je lalu di tekak kan. 

Nak buat agar-agar tidaklah rumit mana. Bahan penting yang mesti ada mestilah serbuk agar-agar atau agar-agar tali, barulah menjadi agar-agarnya kan hehe. Nah.. 15 resepi agar-agar sedap pelbagai rasa dan rupa. Pasti menggoda nafsu makan anda 😉

resepi agar-agar mudah




 1. Agar-agar Santan Sirap Ros

agar-agar santan sirap ros

Bahan-bahan :

1 paket serbuk agar-agar 10 gm atau 11 gm (beli serbuk agar-agar secara online di sini)
1 liter air (4 cawan)
200 gm gula pasir (lebih kurang 1 cawan)
200-250 ml santan pekat (1 cawan) *
1 biji telur ayam - masukkan dalam santan dan kocak sedikit dengan garfu
Secubit garam
1-2 sudu besar sirap ros atau beberapa titis pewarna pink dan perisa ros 
2 helai daun pandan - dibasuh dan disimpulkan

* Boleh guna santan kotak.

* Kalau yang suka lapisan santan tu nipis jer, boleh kurangkan kuantiti santan di dalam resepi. Nanti dapatlah lapisan santan (yang bahagian atas), nipis sikit berbanding dengan bahagian bawahnya.

Cara-cara membuatnya:

1. Masak 1 liter air bersama gula dan serbuk agar-agar hingga gula larut.

2. Kecilkan api dan masukkan campuran santan bersama telur, garam dan sirap ros. Masukkan juga simpulan daun pandan.

3. Kacau dan tunggu hingga menggelegak atas api sederhana.

TIPS PENTING!! Bila menggelegak, biar seketika lebih kurang 1-2 minit atau boleh kuatkan api dapur dan biar adunan menggelegak kuat sambil dikacau-kacau. Kacau ini untuk mengelakkan adunan membuak dan melimpah dari periuk. Pandai-pandailah adjust api dapur tu ye. Nanti akan kelihatan adunan santan jadi berbintil-bintil. Kemudian tutup api. Keluarkan daun pandan.

4. Basahkan loyang atau apa-apa acuan kegemaran dengan air. Kemudian tuang adunan agar-agar santan dan biarkan mengeras. Boleh simpan di dalam peti ais untuk mendapatkan agar-agar yang sejuk. Nanti akan terbentuk dua lapisan, lapisan atas santan dan lapisan bawah agar-agar merah.


2. Agar-agar Lumut Gula Merah

Bahan-bahan:
1 cawan gula merah
4 cawan air
10g serbuk agar-agar - beli serbuk agar-agar online di sini 
1 biji telur
1 kotak santan (200ml) - beli santan kotak online di sini
1/2 sudu teh esen vanila

Cara membuatnya: 


Boleh tonton video di atas untuk lihat cara membuatnya

1. Masukkan gula merah, air dan serbuk agar-agar-agar ke dalam kuali, kacau sehingga gula merah dan serbuk agar-agar larut.
2. Setelah larut, masukkan santan. Kacau perlahan sehingga sebati.
3. Kocak sebiji telur. Kemudian, masukkan ke dalam adunan tadi.
4. Buka api sederhana, kacau perlahan adunan agar-agar.
5. Masukkan pula esen vanila dan kacau seketika.
Tips: Kalau nak dapatkan lumut yang besar, tidak perlu kacau selalu.
         Kalau nak dapatkan lumut yang halus, kacau dengan kerap.
6. Biarkan agar-agar mendidih selama 2-3 minit. Lumut mula terbentuk.
7. Setelah cukup 2-3 minit, padamkan api. 
8. Masukkan adunan agar-agar ke dalam loyang/acuan yang telah dibasahkan dengan sedikit. Ini untuk memudahkan agar-agar keluar daripada loyang.
9. Biarkan sejuk seketika, kemudian simpan di dalam peti sejuk beberapa jam.
10. Siap!


3. Agar-agar Santan Pandan

Agar-agar Santan Pandan

Oleh : Surianti Ramli 

 Bahan-bahan :
10g agar-agar serbuk (1 peket)
3/4 cawan gula pasir
1 cawan santan pekat
1 cawan jus pandan (4 helai daun pandan dikisar bersama air)
3 cawan air
1 biji telur gred A
Secubit garam

Cara membuatnya :
1. Satukan santan dan telur, pukul guna garfu. Ketepikan. 
2. Didihkan air, jus pandan, garam, gula pasir dan agar-agar serbuk hingga larut. Kacau sekejap. 
3. Masukkan campuran santan dan telur tadi sambil dikacau lagi hingga didih. Perlu betul-betul mendidih (membuak) untuk dapatkan dua lapisan seperti gambar. Matikan api. 
4. Tuang dalam acuan yang telah dibasahkan terlebih dahulu. 
5. Sejukkan dan barulah disimpan dalam peti ais. 
 *tambahkan gula pasir jika suka lebih manis


4. Agar-agar Cermin Buah

agar-agar cermin

Bahan-bahan:

Agar agar tali 20g
Buah-buahan yang anda suka contoh mangga, naga, kiwi, strawberi, laici atau apa sahaja buah yang sesuai..
1 cawan gula
1/2 tin susu cair
1400 ml air
Loyang 9x9

CARA2
- Masak 1400 ml air bersama agar agar tali hingga hancur.
- Masukkan gula,biar hancur semua..jadi agar agar jernih ye..
- Masukkan sedikir agar agar jernih kedalam loyang biar penuh permukaan..sblum tu basahkan sedikit dlm loyang tu..
- Biarkan keras sedikit.
- Susun buah yang telah dipotong..
- Masukkan sedikit lg agar agar jernih td hingga tngelam buah.
- Biarkan keras seketika.
- Baki agar agar jernih td masukkan dgn setengah tin susu cair.
- Masukkan baki agar agar yg dicampur susu td ke atas lapisan buah td secara perlahan hingga habis..
- Ok siap biarkan sejuk hingga puding betul2 keras sejuk boleh masuk peti.
- Masa nak keluarkan dr loyang sisipkan tepi loyang dgn pisau, letak papan kek ke permukaan loyang dan terbalikkan...tekan tapak loyang sedikit nak bg puding keluar...
- Potong dgn pisau tajam puding tidak berderai dan cantik sebab buah lembut dan puding keras elok...

Kredit: ina afrina


5. Agar-agar Sumi Jelly

agar-agar sumi jelly

Bahan-bahan:

Agar-agar tali 12g
900ml air
2 sudu kecil serbuk jelly
* 1 biji telur
* 3 keping roti gardenia
* 1 tin susu cair
* 1 tin air
* 3 sudu besar susu pekat
* 3/4 cawan gula (suka manis boleh lebihkan)
* 1 sudu mentega/butter
*pewarna
Sumi jelly secukupnya - beli sumi jelly di sini

Cara memasak:
1. Masak air dan agar-agar sampai hancur
2. Tambah serbuk jelly dan kacau sebati
3. Susun sumi jelly dalam acuan
4. Tuang beberapa sudu agar-agar yg dah masak tadi keliling sumi
5. Sejukkan dalam peti
6. Kisar halus bahan bertanda *
7. Tuang dalam periuk agar-agar
8..Masak sampai hmpir pekat
9. Cepat-cepat bahagi kepada beberapa bekas
10. Letak pewarna
11. Tuang selapis selapis atas sumi jely
12. Sejukkan dan potong ikut alur acuan



6. Agar-agar Nescafe

agar-agar nescafe


Bahan-bahan:
2 sudu besar serbuk agar-agar
5 cawan air
250g Gula
1 sudu teh Nescafe dibancuh dalam 1 cawan air panas - beli Nescafe di sini 
250ml susu cair

Cara membuatnya:
1. Campur semua gula dan serbuk agar-agar.
2. Panaskan air dlm periuk dan tuang campuran gula dan agar-agar perlahan-lahan sambil dikacau, biarkan mendidih.
3. Setelah gula dan agar-agar larut. Bahagi 2.
4. Masukkan campuran nescafe dalam satu belas dan campurkan susu dalam bekas yang satu lagi ,kemudian selang selikan adunan dalam acuan.
5. Sejuk dan hidangkan

Sumber: Aneka Resepi Raya


7. Agar-agar Strawberi

Agar-agar Strawberi

Bahan-bahan : 
1 peket agar-agar kering 
6 cawan air 
2 cawan gula pasir 
1 sudu besar perisa strawberry - beli perisa strawberry di sini
1/2 tin susu cair 
6 biji buah strawberry *potong dadu* 
Strawberry untuk hiasan 

Cara menyediakannya : 
1. Campurkan agar-agar bersama air dan renehkan di atas api. sentiasa di kacau dan jangan sampai membuak 
2. Setelah agar-agar larut masukkan gula pasir dan kacau lagi sehingga larut masukkan susu cair dan perisa strawberry
3. Taburkan buah strawberry yang telah di dadu ke dalam acuan setelah itu tapiskan agar-agar ke dalam acuan
4. Biarkan sejuk atau set sebelum di masukkan ke dalam chiller setelah sejuk hidangkan bersama buah strawberry segar.

Sumber: The Writer's Cooking
 


8. Agar-agar Kelapa Muda

agar-agar kelapa muda


Bahan-bahan:
20gm serbuk agar-agar (plain)
1 litre air kelapa muda
1 litre air
Gula pasir secukupnya
Sedikit pewarna hijau / air pandan
Parutan isi kelapa muda secukupnya

Cara penyediaannya:
* Masak agar-agar bersama gula, air kelapa dan air hingga mendidih dan gula larut.
* Asingkan suku bahagian agar-agar yang telah dimasak dan campurkan dengan pewarna hijau. Teruskan memasak dengan api perlahan.
* Masukkan parutan isi kelapa muda ke dalam agar-agar yang berwarna asal (plain) dan biarkan mendidih seketika.
* Tuangkan lapisan agar-agar plain ke dalam acuan yang telah di basahkan terlebih dahulu.
* Bila dah agak keras sedikit, tuangkan agar-agar yang berwarna hijau di atas bahagian putih tadi.
* Biarkan sehingga suam dan beku kemudian boleh disejukkan ke dalam peti ais.
* Sedap dinikmati ketika sejuk.

Sumber: nasamulia


9. Agar-agar Kiub

agar-agar kiub

Bahan-bahan:
1 paket agar-agar tali - direndam dan toskan
1/2 kg gula
3 helai daun pandan
- Air secukupnya
- Pewarna
- Merah
- Hijau
- Kuning

Cara membuatnya:
1- Didihkan air dan masukkan agar-agar.
2- Kacau sehingga sebati dan masukkan secubit garam dan daun pandan.
3- Kecilkan api,ambil sedikit agar2 dalam 3 piring cawan dan masukkan pewarna,merah,hijau dan kuning.
4- Kemudian sejukkan 3 piring tersebut dalam peti sejuk bahagian ais batu,tunggu beberapa minit dan setelah keras potong dadu kesemuanya.
5- Kemudian tuang agar-agar cair kedalam acuan yang mempunyai lubang ditengah.
6- Masukkan ketiga-tida warna kiub tadi dan kacau,sejukkan.



10. Agar-agar Lapis Keladi

agar-agar lapis keladi

Bahan-bahannya:
35 gm agar-agar tali - direndam dan toskan
1.25 ml air
250 ml santan pekat
200 gm gula pasir
1/2 cawan susu pekat manis
1 sudu teh esen keladi
1/2 sudu teh peste keladi - ( pewarna ungu )
2 helai daun pandan
- Secubit garam

Cara membuatnya:
1- Masak agar-agar dgn air dan daun pandan hingga mendidih dan agar-agar hancur.
2- Masukan gula dan garam,biarkan mendidih sekali lagi baru masukkan santan dan susu pekat manis.
3- Jangan lupa kacau selalu dgar ianya tidak melimpah.
4- Bila agar-agar telah mendidih masukkan esen keladi,kecilkan api.
5- Separuh dari agar-agar didalam periuk dimasukkan kedalam loyang dan separuh lagi dibiarkan didlm periuk.
6- Masukkan paste keladi yang bewarna ungu kedalam agar-agar didalam loyang dan biarkan membeku.
7- Apabila agar-agar didalam loyang membeku cakarkan dipermukaannya dengan garfu dan masukkan agar-agar tanpa warna didalam periuk tadi atas lapisan agar-agar ungu.
8- Biarkan sejuk dan baru dimasukkan kedalam peti ais sebelum dihidangkan.



11. Agar-agar Lapis Ros

Agar-agar Lapis Ros

Bahan-Bahannya:
20 gm agar-agar tali
1000 ml air
120 gm gula
180 ml susu cair
1/4 sudu teh perasa ros
- Beberapa titik pewarna merah
- Sediakan 2 bekas tahan panas / periuk yang sama saiz
- Satu bekas plastik / container 4segi atau bulat,terpulang pada citarasa masing2.
Cara Membuatnya:
1- Rebus agar2 dan gula hingga semuanya hancur,tapis dan ketepikan.
2- Masukkan susu cair,kedalam satu bekas dan perasa ros yg dicampurkan dgn pewarna merah kedalam bekas satu lg.
3- Bahagikan larutan agar2 sama banyak kedlm bekas2 tersebut dan kacau sebati.
4- Ambil sesenduk larutan agar2 berwarna merah dan tuang kedlm bekas,sejukkan sehingga agar2 sedikit keras.
5- Ulangi proses melapis dgn larutan agar2 bersusu,buat hingga habis.
** pastikan larutan agar2 dalam periuk sentiasa dlm keadaan suam bagi mengelakkan ianya keras,panas sekejap2 tp jangan sampai mendidih **
6- Simpan di dalam peti sejuk selama beberapa jam. Sedia untuk dihidangkan.



12. Agar-agar Sirap Laici

Agar-agar Sirap Laici

Bahan-bahan :

20gm agar-agar tali (satu paket)
5 cawan air
1 tin laici (yang ada buah tu)
2 cawan air tin laici (kalau takda just tambah air putih biasa 1 setengah cawan)
1 cawan gula (kalau manis sangat boleh kurangkan)
2 sudu biji selasih (ikut suka) - rendam dengan air panas
1 1/2 sudu sirap rose

Cara membuatnya :

1. Cuci dan toskan agar-agar tersebut.

2. Masakkan agar-agar dengan 5 cawan air hingga larut, then masukkan gula. Kacau lagi hingga gula larut.

3. Masukkan 1 tin air laici dalam periuk, buah laici tu korang letak dlm mangkuk asing. Lepastu masukkan 1 cawan air tin laici tu pula. Bubuh sirap rose tu dan kacau hingga mendidih.

4. Tutup api. Laici tadi tu korang bolehlah carit caritkan dia ikut suka dan bolehlah letak dlm acuan yang korang nak, dalam bekas pun boleh. Aku letak dekat dalam loyang je. Senang >.<

5. Tuang agar-agar sirap tu dalam acuan yang dah diletakkan laici tadi dan korang bolehlah masukkan sekali biji selasih yg dah direndam tadi. Letak dalam peti sejuk dan tunggu hingga beku.

6. Lepas 4 hingga 5 jam dah boleh keluarkan dan potong! sedap makan sejuk sejuk.

Sumber: Izzah Alya


13. Agar-agar Kiwi

Agar-agar Kiwi



Lapis A

13 gm serbuk agar-agar(1 bungkus)
1 liter air ( 1000 ml)
3 biji buah kiwi (dipotong nipis)
175 gm gula

Lapis B

750 ml air
150 gm gula
13 gm serbuk agar-agar(1 bungkus)
200 ml susu cair

Cara Membuat Bahan A:

Campurkan semua kecuali buah kiwi.
Kacau atas api sehingga mendidih dan gula larut.
Setelah itu tuangkan ke dalam acuan yg di sukai.
Susunkan hirisan buah kiwi mengikut kreativiti masing2...
Sejukkan dalam 15 minit.


Cara Membuat Lapisan B

Masak agar-agar bersama gula dan air hingga mendidih.
Masukkan susu dan kacau hingga sebati.
Biarkan sebentar dlm 5 minit.
Tuangkan di atas lapisan A tadi.
Kemudian boleh la disejukkan dlm fridge dlm 1 jam.
Lepas tue boleh lah dihidangkan....



14. Agar-agar Kemenyan

Agar-agar Kemenyan


Bahan-bahan:
1 paket agar-agar kering [strips] -3.5gram lebih kurang [dibahagi dua bahagian dan direndam [dalam dua bekas] terlebih dahulu sehingga lembut.

A:
1 liter air
santan pekat [saya gunakan santan segera -Harmuni]
3 sudu gula pasir

B:
1 liter air
1/2 [setengah] cawan gula merah cap Bintang - beli gula merah di sini 
3 sudu makan gula pasir

Caranya:
1. mula-mula kena buat bahagian yang berwarna putih terlebih dahulu [A].
dengan 1 liter air, masakkan satu bahagian agar-agar yang telah direndam tadi. msaak sehingga air mendidih dan kepingan agar-agar tadi hancur. tambahkan 3 sudu gula pasir. apabila gula telah larut, tambahkan santan pekat bergantung kepada citarasa. kacau sebati.

tuangkan kedalam bekas dan biarkan keras.

2. seterusnya buat bahagian gula merah [B].
bancuh gula merah dengan 1 liter air tadi sehingga melarut. kalau ada sebarang kekotoran [gula merah kadang kala ada pasir halus] tapiskan dulu sebelum bancuhan ini didihkan atas api. bila dah mendidih, masukkan agar-agar dan masak sehingga kepingan agar-agar tersebut hancur. tambah tiga sudu makan gula pasir [kalau perlu]. kacau sebati sehingga gula larut.

3. tuangkan [B] dalam bekas yang cukup besar. jangan isi penuh sebab nanti kita nak masukkan agar-agar putih [santan] yang disediakan lebih awal tadi, takut melimpah pula. kalau perlu, buat dua bekas.

4. agar-agar santan yang telah keras tadi dipotong kiub. nak besar, nak kecil, terpulang. nanti kalau dah jadi agar-agar kemenyan, tetap akan dipotong juga sebelum dihidang...hehehe

5. tuang agar-agar santan ke dalam mangkuk yang mengandungi bahagian [B]. biarkan keras.
sejukkan didalam peti sejuk sebelum dipotong-potong dan dihidangkan.

Nota:
Agar-agar sedap kalau manis. tapi jangan pula terlalu manis, nanti tak lalu nak makan. jadi, tang gula tu, agak-agak la. saya suka agar-agar yang rasanya 'manis-manis buah'.

kalau ada daun pandan, boleh juga ditambah sewaktu mendidihkan air dan gula merah. daun pandan akan memberikan bau yang enak. tapi kalau tak ada daun pandan tak apalah. jangan pula tambah esen pandan, tak jadi!!

Sumber: fridanorm


15. Agar-agar Tembikai

Agar-agar Tembikai

Bahan-bahan:

10g agar-agar tali
4 cawan air
1 cawan gula pasir
Sedikit susu pekat manis
Pewarna - hijau dan merah

Cara membuatnya:

1. Didih kan air dan agar-agar. Masak hingga agar-agar hancur.
2. Masuk gula. Masak hingga larut. Tutup api.
3. Tapis adunan, bahagi kepada 3 bahagian.
         1 cawan warna kan hijau.
         ¾ cawan - masuk kan susu pekat manis.
         Selebihnya warna kan merah.
4. Tuang adunan hijau ke dalam loyang. Biarkan keras.
5. Tuang adunan putih atas adunan hijau. Biarkan keras.
6. Tuang adunan merah atas adunan putih. Biarkan keras dan sejuk.
7. Simpan dalam chiller.
8. Potong agar-agar bentuk hirisan tembikai.
9. Siap!

Sumber: Zara Nabilah


Nampak sedap kan kesemua agar-agar di atas? Rupanya juga cantik dengan pelbagai warna yang menggamit selera. Anda jangan lupa cuba pelbagai resepi agar-agar ini ya. Selamat mencuba!


Catat Ulasan

3 Ulasan

  1. Nampak yummy semua resepi agar-agar ini :)

    BalasPadam
  2. shedapnyaaa. time puasa, agar-agar memang jadi favorite hihi

    BalasPadam

Terima kasih atas komen anda. Live link tidak dibenarkan sama sekali, jika didapati anda berbuat demikian, komen akan dibuang serta merta. Harap maklum ;)